Veel vragen over Nepal

Ik ben nog een newbie op het gebied van verre reizen. Vorige week definitief het besluit genomen (na jaren) om volgend jaar Nepal te gaan. Ik heb al jaren deze droom en nu vind ik het wel welletjes. Tijd om de Everest Trekking te gaan doen.

Waar te beginnen? Er is zoveel informatie (recent en oud) te vinden op het internet. Wellicht kunnen jullie me helpen?

1. Wat zijn goede manieren om je reis te boeken? Via reisorganisatie of trekkingbureau in Nepal zelf (uiteraard wel van te voren regelen)?

2. Ik lees wisselende verhalen ivm lichamelijke conditie. Ik wandel dagelijks en kom onregelmatig (foei!) in de sportschool. Is het vereist om echt intensief je conditie op peil te brengen?

3. Ik wil uiteraard het thuisfront via blog/twitter op de hoogte houden. Hoe zijn de internetvoorzieningen aldaar? Of moet je er maar vanuit gaan dat je af en toe een internetcafé tegenkomt?

4. Wat zijn goede bronnen om je reis voor te bereiden? Sites, boeken, etc.

Misschien heb ik nog wel meer vragen, maar die weet ik nu even niet zo 1-2-3.

Alvast bedankt voor de tips… :smile:

1. Je kunt via een reisburo gaan, met gids en dragers, maar je kunt de Everest trek ook op eigen houtje doen. Ik heb dat vorig jaar gedaan. Je moet dan wel meer sjouwen, want je draagt dan al je bagage. Of je huurt in Lukla een drager, dat kan ook.
    Volgens mij ben je duurder uit als je in Nederland een reis boekt met gids en dragers. Ik zou het dan in Nepal doen. In Kathmandu zijn honderden reisburootjes waar je een trekking kunt boeken.

2. Je moet wel enige conditie hebben en voordat je op een trektocht gaat, moet je wat ingelopen zijn. Maar je hoeft zeker geen super atleet te zijn of elke week in de sportschool te komen. Ik doe niet aan sport en heb geen super conditie, maar ik loop al jaren trektochten in de Himalaya. Ik train alleen 1 a 2 maanden voordat ik vertrek, door een paar keer in de week te gaan wandelen.
    Belangrijker bij de Everest trekking is dat je goed naar je lichaam luistert, genoeg acclimatisatie dagen in je schema opneemt om te voorkomen dat je hoogteziekte krijgt. Op de Everest trek stijg je behoorlijk (elke dag) in vrij korte tijd. Dat moet je temperen.

3. In Kathmandu kun je op veel plekken op internet. In Lukla zijn ook internet cafe’s. Ik geloof ik Namche Bazaar ook, maar daarna komt niets meer. Tijdens het merendeels van de trek heb je dus geen internet.

4. Ik zou een boek kopen over trekking in Nepal of specifiek in het Everest gebied. [ame=“http://www.amazon.com/Trekking-Everest-Region-5th-Kathmandu/dp/1873756992/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1289557896&sr=8-1"]"Trekking in the Everest Region”[/ame] van Jamie McGuinness is een goed boek. Of [ame=“http://www.amazon.com/Lonely-Planet-Trekking-Himalaya-Walking/dp/1741041880/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1289558473&sr=8-1"]"Lonley Planet Trekking in the Nepal Himalaya”[/ame].

1 like

Wat prijs betreft is het inderdaad iets voordeliger wanneer je het direct bij een bureau in Kathmandu regelt. Voordel van een bureau her is dat ze dan alles voor je kunnen regelen en bv weer goeie deals hebben wat betreft tickets en hotels. Zonder drager zou k niet doen in ieder geval, met je day pack is het al zwaar genoeg!

Ik begeleid af en toe reizen naar de Himalaya, laatste was naar Everest. Ik ben ook geen sportman. Het zegt niet alles, een superconditie. Ik heb meerdere malen mensen mee gehad die marathons liepen. Ik kwam boven, zij niet (niet standaard hoor, maar het gebeurde). Sommige mensen kunnen de tijd in de hoogte en de kou beter aan dan anderen. Ik heb altijd moeite als het laag, warm en broeierig is, dan loop ik voor geen meter. Eenmaal boven 3000 meter, in de kou, gaat mijn dieseltje aan en functioneer ik uitstekend.
In het algemeen is, zoals “himalaja” al schrijft acclimatisatie, luisteren naar je lichaam belangrijk. De Everest route is redelijk standaard, inclusief de rustdagen. Dat is een route de goed inspeelt op wennen aan de hoogte. Het kan nog steeds mis gaan, maar dan zegt je lichaam gewoon Nee, kan je niks aan doen verder.
En zorg dat je gezond blijft. Laatste keer had ik iemand met weinig warme kleding en hij had geen self inflatable matje ( een must als je gaat kamperen). Die werd eerst verkouden en daarna was het snel klaar met hem en moest de helicopter hem komen halen.

In Lobuche zit een internetcafe, in het basiskamp staat sinds kort een mast zodat ze er kunnen internetten. Dat zal in eerste instantie zijn voor mensen die een laptop mee sjouwen, maar het zou me niet verbazen als een Nepalees snel zorgt voor een internetmogelijkhied in Gorak Shep (het plaatsje vlakbij het basecamp)

Over de trekkings zijn massa’s boeken. De Dominicus over trekkings in Nepal is een goede voor de praktische zaken. Verder zijn er massa’s reisverslagen in boekvorm en op internet.
En deze site natuurlijk :slight_smile:

1 like

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik weet nog niet hoe ik het ga regelen. Oud-collega en zijn vrouw komen jaarlijks in Kathmandu ivm vrijwilligers werk. Zij kennen iemand (een nepalees) die dat soort dingen kan regelen. Binnenkort ga ik eens met hun babbelen.

Internet zal vnl gaan om sporadisch gebruik van Wifi via iPhone. Kan je in lodges uberhaupt stroom gebruiken?

Kwa conditie ga ik sowieso aan de slag in de sportschool. Ik hoorde dat ze ook aangepaste programma’s hebben voor trekkers. Zal eens informeren.

In Nepal is stroom, maar niet 24 uur per dag (tenzij een hostel een generator heeft). Omdat er vaak een tekort aan energie is, worden geplande powercuts uitgevoerd. Je hostel weet vaak wel hoe laat dat is.

De tijden van de powercuts variëren tussen verschillende plaatsen, en de verschillende seizoenen. In het regenseizoen kunnen de elektriciteitscentrales (stuwmeren) beter aan de vraag voldoen dan in de droge periode. In de natte maanden zit je slechts een paar uur per dag zonder stroom, in de droge maanden kan het oplopen tot 16 uur per dag!!!

Beste Chantal,
neem bij het lezen en voorbereiden ook eens een kijkje op deze website: www.treknepal.be
groetjes en veel planplezier!
Annemie

klopt helemaal Jenny. De nieuwste cijfers:

2010-11-17 10:06 AM

KATHMANDU: The Nepal Electricity Authority (NEA) has increased the load shedding from 14 hours to 29 per week effective from Wednesday.

The NEA cited maintenance work which is going to be started from today at Middle Marsyagdi (70 MW) as the reason behind increased power outage.

The present demand of electricity in the nation is 886 MW but the total supply is 605 MW. After the closure of Middle Marsyangdi, the supply will come down to only 535 MW.

© 2010 The Himalayan Times Publication. All rights reserverd

Wanneer er stroom is kan je dat, tegen betaling, in de lodges gebruiken. 100 roepie om je accu van je camera op te laden bv.

Hallo Chantal,

Vorig jaar zijn mijn man en ik naar Nepal geweest en hebben daar o.a. een trekking gedaan. Wij hebben onze trekking geboekt bij www.sherpaland.com Dit is een bureau in Kathmandu van een Nepalese man die getrouwd is met een Nederlandse vrouw. Ze regelen alles prima. Je kan communiceren in het Nederlands (lekker makkelijk) en hebben ook een heel goed guesthouse in de een rustige wijk van Kathmandu.
Zij hebben voor ons ook een paar dagen Pokhara geregeld, net zoals een verblijf in Chitwan.

Wij hadden van te voren ook niet getraind en zijn de rest van het jaar ook niet sportief bezig. Zolang je niet als eerste van de groep boven wilt zijn kan dat best. Wel hadden wij ervaring met lange dagtochten in de Franse Alpen. Dus we wisten wel waar we aan begonnen.

Nepal is een heel goede keus. Het is een prachtig land met een zeer vriendelijke bevolking. Succes met je voorbereiding en als je nog wat wil vragen dan hoor ik het graag.

voor het boeken van de reis adviseer ik footprints nepal Footprints Nepal Travels and Tours Private Limited.

Dat is een bedrijf van het voormalig contactpersoon van cross-borders, een groep die vrijwilligerswerk aanbiedt in Nepal. hij is een aantal keer in Nederland geweest en heeft 5 jaar met Nederlandse vrijwilligers gewerkt, hij weet dus wel een beetje hoe we in elkaar zitten. (pas op, hij spreekt Nederlands en is gek op stroopwafels en drop…)

Daarnaast is Asian Heritage http://www.asianheritagetreks.com/ ook een aanrader.
Ook deze persoon heeft kennis van ‘ons’ Nederlanders. Hij is ook een aantal keer in Nederland geweest. Zijn diensten zijn iets duurder dan die van footprints, maar dat is omdat hij er ook een ziekenhuis in de bergen mee financiert. Daar krijgen jongeren een opleiding en werk en hebben het dorp en alle omliggende dorpen medische zorg op minder dan 2 dagen loopafstand.

Succes met het uitzoeken!

1 like