vanuit Ushuaia met de bus naar El Calefate

Hi, heeft iemand tips over het kopen van bustickets vanuit Ushuaia. In december willen we van daar uit met de bus in etappes naar El Calefate. Hoe lang van te voren tickets kopen, , WAAR? te koop, internet of ter plekke?, tot welke andere stad kun je in maximaal 1 dag reizen, eind van de middag aankomen b.v.? Wat is een mooie route?
We willen geen lange busritten maken, misschien 1 x een nachtbus. Vanuit El Calefate vliegen naar Izuagu.
Elke tip is welkom. Dank
ojosvivos

Als je het over meerdere dagen wil doen zou je via Punta Areneas/Puerto Natales kunnen gaan. Mooie route, écht Patagonië en natuurlijk een stuk met de veerboot (vaak dolfijnen). In principe zou je dan ook Torres del Paine “moeten” bezoeken vanuit Natales.

De andere route is via Rio Gallegos en daar moet je overstappen, maar dat is nou niet bepaald een interessante stad om te blijven. Van Ushuaia naar Gallegos is 12 uur, daarna is het nog maar 4 uur naar El Calafate. Dus wil je in 1x, dan via Gallegos (en hopen op een goede aansluiting), de mooiste route is echter via Punta Arenas/Puerto Natales.

In principe kan je tickets wel ter plaatse komen als je aankomt (en daarna nog een paar dagen in Ushuaia blijft). Online kan ook, bijvoorbeeld via www.plataforma10.com voor het traject Ushuaia-Rio Gallegos en Gallegos-El Calafate. Chileense route bijvoorbeeld op www.busesbarria.cl of www.bus-sur.cl. Maar er zijn ook vele excursiebureautjes in Ushuaia waar je het allemaal ter plekke kan regelen (ook de Chileense route).

Hou er wel rekening mee dat maatschappijen niet alle dagen rijden en dat het comfort bij lange na niet zo luxe is als in het midden/noorden van Argentinie (maar nog steeds prima te doen).

De meest interessante route loopt over Chili, via Punta Arenas (is in 1 dag te doen, o.a. met een bootrit). Vanuit Punta Arenas naar Puerto Natales en als je daar dan toch éénmaal bent en je hebt de tijd kun je de Torres del Paine eigenlijk niet overslaan…vanuit Puerto Natales zijn er weer dagbussen naar El Calafate.

Tickets kun je ter plaatse gewoon kopen, december is dan wel hoogseizoen maar er zijn volgens mij geen hordes toeristen die dit soort busritten maken. Koop gewoon direct bij aankomst in een plaats de bustickets voor je vervolgreis. Als je geen risico wilt lopen dan zou ik proberen in Buenos Aires (er vanuit gaande dat je daar arriveert) op de busterminal Retiro eens proberen of je daar wat kunt aanschaffen. Op de bekende sites als www.plataforma10.com zie ik deze bustickets niet aangeboden worden, waarschijnlijk omdat het grensoverschrijdend verkeer is. Sowieso kun je op plataforma10 pas 30 dagen voor de reisdatum de tickets kopen.

Maak er een mooie reis van,

groet,

Jan

Spuit 11 :unibrow:

heb je niks beters te doen dan lullige reacties plaatsen, onvolwassen typje!!

lol2

Geweldige reactie! Benieuwd wat Jan erover te zeggen heeft lol2

Maar serieus, eerst krijg je een enorm uitgebreide reactie van me op je vragen, vervolgens doet mijn collega Jan het nog eens dunnetjes over (bijna op hetzelde moment gepost, dus Jan zag niet dat ik al gereageerd had) en vervolgens maak ik de grappige opmerking “Spuit 11”. Misschien moet je je eerst wat verder inlezen op het Argentinie-forum, dan zie je dat Jan en ik zéér goed met elkaar overweg kunnen en elkaar vaak aanvullen met informatie voor reizigers. Mijn opmerking was dan ook grappig bedoeld en zal ook zeker zo door Jan opgevat worden. Dus jouw opmerking slaat kant nog wal.

Ik zou zeggen “Bedankt voor de uitgebreide en snelle reacties Flipsen en Chenque”
Dat wordt hier nl nogal eens vergeten valt me op, je doet je best, geeft antwoorden, zoek zelfs sites op en je krijgt helemaal geen reactie meer of niks. Zou het aan de opvoeding liggen???

@Ojosvivos: zeker niet aanstootgevend wat mij betreft, ook zeker niet belangrijk. Veel belangrijker is dat je volgens mij twee goed onderbouwde antwoorden op je hebt gekregen, toch? En inderdaad toeval dat wij, Flipsen en ikzelf, bijna tegelijkertijd een reactie plaatsten op je vraag.

groet,

Jan

Maar goed, laten we de discussie verder maar sluiten :slight_smile: Want, we hebben wel wat beters te doen inderdaad…

duizend excuses voor jou en jan, ik had alleen dat spuit 11 gezien en niet jullie bericht!
dus, mea culpa!!!
en bedankt voor de nuttige info, groet,ojosvivos

Hoi Flipsen,

Goede tip wat betreft usuaia naar el calafate via punta arenas. Die wilden wij namelijk niet overslaan. Je tip betreffende de chileense busvervoerder is bijzonder nuttig.