Vanuit Thailand naar Laos reizen.

Begin november ga ik weer naar Thailand.
Ik wil met mijn Thaise vriendin graag een reisje maken naar Laos.
Zijn er members die daar ervaring mee hebben. Ik heb enkele specifieke vragen:

1. Ik neem aan dat mijn Thaise vriendin met haar paspoort ook gewoon aan de grens een visum kan krijgen om Laos binnen te gaan. Of heeft zij als Thaise geen visum nodig?
  2. Hoe reis ik best vanuit Thailand - b.v. Udon Thani - naar Vientiane? Zijn er rechtstreekse lijnbussen of hoe gaat dat.
  3. Ik heb al eens een visum gehad om Laos binnen te gaan, maar dat was gewoon voor een visa run (even naar Laos en dan opnieuw Thailand binnen voor een extra 30-dagenstempel). Dit was aan de grenspost van Chong Mek (weg van Ubon Ratchatani naar Phonthong). Het was vrij omslachtig en het duurde lang, alhoewel ik de enig ‘klant’ was, maar het gaf eigenlijk geen echte problemen. Verloopt het aan de Friendship Bridge gelijkaardig?
  4. Ik wil in Laos graag een auto huren. Ik kan echter op het internet geen autoverhuur in Vientiane vinden (1 uitzondering, maar deze is vreselijk duur - $75/dag, terwijl ik in Thailand slechts ca. $30 per dag betaal). Heeft iemand dus info waar ik in Laos een auto zou kunnen huren aan een redelijke prijs.
  5. Ik heb begrepen dat ik met een auto die ik in Thailand huur, niet de grens over mag. Kent iemand misschien verhuurbedrijven, in Thailand, die dat wel toestaan?
  6. Heeft iemand suggesties voor een goed hotel aan een redelijke prijs in Vientiane en Luang Prabang? Als ik zo eens op het internet kijk heb ik de indruk dat de hotels in Laos duurder zijn dan in Thailand, klopt dat?
  7. Nog iemand suggesties voor niet te missen bezienswaardigheden of streken, buiten Vientiane en Luang Prabang.
  8. Nog speciale dingen waar ik op moet letten of voor moet oppassen?
    Alvast bedankt voor jullie adviezen.
    Guido
  1. Ja, jouw Thaise vriendin kan aan de grens met Laos een visum kopen.

2. Er gaan meerdere bussen per dag van Udon naar Nong Khai.

3. Ik heb zelf (nog) geen ervaring met autohuur in Laos, maar misschien dat je op onderstaande site iets kan vinden:

http://www.southtravels.com/asia/laos/carrental.html

1. Hier ben ik ook wel erg benieuwd naar. Uit ervaring weet ik dat Budget het in ieder geval ook niet toestaat.

Thanks Dave. Ik heb informatie opgevraagd op de link die je doorgaf. Even afwachten.
Hoe geraak je van Nong Khai in Vientiane, ook weer een bus?
Guido

Ondertussen antwoord gekregen van de link voor autohuur in je bericht. Ook $85 per dag. Ik denk dat ik het maar ter plaatse probeer uit te zoeken.