Vanuit South Africa..

(origineel bericht op be-more.nl)

Vanuit South Africa…

Hallo allemaal!

De vlucht is goed gegaan. Jeroen, ik heb je advies opgevolgd:p.
Durban bestaat uit twee kanten. Aan de ene kant die onmenselijke straatkant waar kinderen slapen op vuilnisbelden en waar het levensgevaarlijk is, aan de andere kant het fantastische leven als je geld hebt. We gaan uit eten en shoppen op de mooiste plaatsen. En echt waar, dit leeft op nog geen meter van elkaar.

‘Nederlanders hebben de klok, Afrikanen hebben de tijd.’ Klopt helemaal! Het verbaast me hoe aanstekelijk de ‘hakuna matata’ houding is en hoe gemakkelijk ik hieraan kan wennen. Een cultuurverschilletje: wij plannen iedere 10 minuten van de dag vol, hier werken ze het liefst ongeveer 10 minuten per dag iets uit.

De komende weken ga ik samen met de staff van Umthombo proberen een voorstel te maken om onderwijs op Umthombo te geven. We hebben een ruimte nodig en het zal binnen het budget moeten passen. Er is al een goede methode uitgezocht die tot 15 jaar gebruikt kan worden. We zullen het managment van de methode moeten overtuigen dat deze methode bij het denkvermogen van de jongeren vanaf 18 jaar op Umthombo past. Ze hebben jarenlang lijm gesnoven, waardoor de groei van de hersenen is gestopt. Ik ben heel benieuwd en hoop dat het managment akkoord gaat!

Ri, nog gefeliciteerd met je verjaardag! Anca, je rugzak staat goed in Afrika!

Volgende week ga ik op safari!

Groetjes Judith

(origineel bericht op be-more.nl)