Ik kan uit de lonely planet niet opmaken of het mogelijk is om vanaf Rincon of Liberia de bus te pakken naar Granada. Op de site van Ticabus heb ik ook gekeken, maar daar kan ik het niet vinden.
Kan iemand mij vertellen of dit mogelijk is en hoe lang de rit ongeveer duurt?
Lonely planet geeft alleen busreizen naar Managua aan.
Mij is ook niet duidelijk of je met de Tica bus alleen kunt opstappen bij een terminal.
Wat je ook kunt doen is een locale bus nemen naar de grens (Penas Blancas, heb ik vorige maand ook gedaan vanuit Liberia) en vanaf de grens een taxi nemen naar Granada. Dit omdat er geen directe bus naar Granada gaat, je moet dan overstappen in Rivas.
Een taxi kost ongeveer 30 dollar, maar wij waren met z’n drieen, dus voor 1,5 uur rijden naar Granada en afgezet worden bij ons hotel was 10 dollar p.p. voor ons spot goedkoop en erg relaxed.
In april ben ik van San José naar Granada geweest voor een weekend. Ik heb toen ook de Ticabus genomen, maar onderweg pikte hij niemand meer op. Wel het stukje van de grens naar Granada is hij een paar keer tussendoor gestopt om mensen eruit te laten, maar er is niemand ingestapt. Maar er moeten vast wel andere mogelijkheden zijn om bij de grens te komen. Pas alleen op bij de grens, ga niet zomaar met iemand mee. Vertrouw mensen niet zomaar!
Vanuit San José was het geloof ik een uurtje of 7 heen en 11 terug, omdat het enorm druk was bij de grens. Dit was wel met het paasweekend, dus dan gaat iedereen daar naar familie omdat Pasen heel groots gevierd wordt.
Op dit moment zit ik in Nicaragua en ik ben hier gekomen via San Jose met de Tica bus.
Maar ik kan melden dat de Tica bus onderweg van Costa Rica naar Nicaragua mensen heeft opgepikt.
Je moet natuurlijk van te voren je stoel reserveren en de bus zal vaste opstap plekken hebben, maar nu maakte de bus stops in de omgeving van Puntarenas en Liberia.
De Ticabus rit begint en San Jose en gaat naar Managua. Je betaalt voor het hele traject, ongeacht waar je uitstapt. Afhankelijk van of de bus vol is, of waar de mensen uit moeten stappen, stopt hij.
Wij zijn vanuit Liberia met de bus naar de grens gegaan, daar de grens overgelopen (stempels halen en zo, duurt lang). En vervolgens aan de Nicaragua-kant weer de bus naar Rivas genomen. In Rivas stond de bus naar Granada op ons aan het wachten.
Deze rit is echt een aanrader. Zoveel leuker als de ‘westerse’ Ticabus. Je komt in een oude Amerikaanse schoolbus, er wordt bij elk station eten verkocht, iedereen schreeuwt van alles. Er komt een vrouw naast je zitten die een kip in een zak heeft die ze die avond zal slachten, enz. Echt een unieke ervaring.
Klopt dat het langer duurt dan met de Ticabus, maar je moet het echt doen! (en het kost bovendien heel weinig, een fractie van wat de Ticabus kost).