Ik ben van plan om de internationale bus van San Jose (Costa Rica) te nemen naar Managua (Nicaragua). Nu zijn er blijkbaar 3 maatschappijen:
-King Quality 44$ en 8u
-Tica Bus 26/38$ en 9u
-TransNica 27/37.5$ en 9u
Weet iemand welke de beste is? Ik ben een vrouw alleen en spreek geen Spaans, ben best bereid om meer te betalen voor de veiligste optie met de minste kans op diefstal :paranoid:.
Hoe gaat dit trouwens in zijn werk? Hoelang op voorhand moet ik een ticket vastleggen? Waar in Managua komen de bussen aan? En loont het de moeite om een de executive te nemen?
Kan ik gewoon opstappen in San Jose en afstappen in Managua of moet ik aan de grens zelf uit de bus en aanschuiven om mijn paspoort te laten zien. Ik heb ergens gelezen dat ze dit allemaal voor jou regelen (ik dacht bij King Quality) maar ben nie zeker. Kan iemand mij gerust stellen?
Reizen per internationale bus is erg veilig, al wordt er wel in heel Midden-Amerika afgeraden om 's avonds en 's nachts te reizen. Ikzelf heb met Ticabus en Transnica gereisd, zijn allebei goede busmaatschappijen en ik kan niet zo snel een verschil vinden tussen de twee waarom de een beter is dan de andere. Ook regelen ze allebei je paspoort controle bij de grens. De busman haalt dan je paspoort op waarin je een aantal dollars stopt (toeristen belasting) en bij de grens heb je even pauze en voordat je de bus weer ingaat, krijg je je paspoort met stempel terug. Ook wordt je bagage gecontroleerd, gewoon de rest van de mensen van de bus achternalopen en het spreek allemaal voor zich.
Normaal gesproken is een busreis van Managua - San Jose 9 uur, maar het ligt ook aan de grensovergang. Over het algemeen hoef je niet lang te wachten, maar mocht je net pech hebben of tijdens vakantie/feestdagen reizen, dan kan je rekenen op grote vertragingen. Ik vind het erg knap dat de King Quality een uur minder over doet dan Ticabus en Transnica, het is immers zover ik weet dezelfde route. Verder gewoon toeristische klas boeken, is echt prima te doen (zelfde standaard als in Nederlandse tourbussen) en bespaart je weer een hoop geld. TIP: neem voor de zekerheid een vestje mee in je handbagage, sommige buschauffeurs zetten de airco namelijk op vriesstand. En wc-papier en iets van eten. Vaak stopt de bus alleen aan de grens en komt er tijdens de rit een mannetje de bus in die sandwiches, broodjes hamburger en drinken verkoopt.
Ik raad aan om op tijd van te voren je ticket te boeken. Meestal is er wel plek als je een week van te voren boekt, maar hoe eerder hoe beter natuurlijk. Als je eenmaal je ticket gekocht hebt, kun je kosteloos de vertrekdatum en vertrektijd wijzigen, als je dit tenminste 24 uur voor vertrek aangeeft. Diefstal komt nauwelijks voor in de bus. Tijdens de reis gewoon goed op je handbagage letten in de bus en niet je handbagage in de bus laten liggen als je de bus verlaat.
Ticabus en TransNica hebben 3 stops in Nicaragua: Managua, Granada en Rivas. Ik weet niet of je per se naar Managua wilt/moet, anders raad ik aan om uit te stappen in Granada of Rivas (via Rivas kun je naar San Juan del Sur).