managua?

Ik heb een vraagje ivm Managua.
We komen met de ticabus vanuit Costa Rica en willen Granada en leon bezoeken in Nicaragua.
Ons plan was om met de ticabus tot in Managua te gaan en dan daar de bus te nemen naar Leon. maar dit is niet in dezelfde busterminal heb ik gezien.
Kan je ook op een andere manier naar Leon gaan?
Want ik heb gelezen dat managua echt niet veilig is en zeker niet aan de busterminals…
Wanneer er geen andere reisroute is, toch doen of beter Leon laten vallen dan?

Alvast bedankt.

Hola,

Je kunt een taxi nemen naar busstation UCA. Hier vertrekken (express) busjes naar León. Een taxi van ticabus station managua naar UCA kost ongeveer C$40 per persoon. Betrouwbare taxi´s in Managua hebben een ID-kaart met foto van de bestuurder in de auto hangen of zichtbaar achter de voorruit liggen. Je kan ook eventueel aan de buschauffeur vragen of hij je afzet bij UCA of bij Metrocentro (5min van UCA vandaan), maar ik weet niet of dat op hun route ligt en of ze dat doen.

Het is handiger om vanuit Costa Rica de Tica bus te pakken en eerst naar Granada te gaan. De bus stopt in het centrum van Granada en dan kun je lopend of met taxi een hotel/hostel zoeken. Taxi’s in Granada kosten C$10 per persoon per rit en 's avonds dubbel tarief. Als je Granada dan eenmaal gezien hebt, kun je vanuit Granada de bus nemen naar Managua naar UCA en daar vanuit een bus naar León.

Het is verstandig om in Costa Rica de Ticabus zo vroeg mogelijk te nemen, zodat je in Nicaragua 's middags aankomt.

Saludos,
Sole

Ik denk dat het verhaal van Sole klopt. Zelf heb ik ook een keer van de ene naar de andere bus terminal moeten reizen in Managua. Wij braaf met een taxi. Hoop gedoe om er eentje te vinden met een rode rand om het nummerbord (zonder dat zijn het neptaxi’s) en die nog plek had, en die niet een fortuin vroeg.
Kwamen we aan op dat andere busstation… kwam daar verdorie dezelfde bus aan waarmee wij op die andere terminal waren aanbeland! Inderdaad hadden slimme mensen dus aan de buschauffeur gevraagd of hij ze even naar die andere terminal wilde brengen. Weliswaar waren zij met zijn 20-en en uit Spanje, dus spraken vloeiend de taal. Maar proberen kan jij ook altijd doen.
Wij baalden trouwens want die Spanjaarden waren we al eerder tegengekomen en daar hadden we vrolijk samen liederen mee gezongen op de boot van Ometepe naar het vasteland. Dus ze hadden best even aan ons mogen vragen of wij ook met de bus mee naar die andere terminal wilden. :frowning:

Ik vond León superleuk, dus wel de moeite waard hoor.

Managua is inderdaad erg louche voor zover ik het heb gezien op die twee busstations en vanuit de taxi en bussen. Bij een busstation gingen we even naar de wc bij een bar, volop dronken lui in en om die bar, en op het station allerlei mannetjes die trucs en verhalen op je uitproberen om je van je geld of spullen te ontdoen, of je een nep-taxi in te lokken, of een echte taxi voor veel teveel geld. Dus nergens in trappen, gewoon in de buurt van normale mensen blijven en alert zijn op je spullen, dan komt het goed.
Wij hebben uiteindelijk buiten het busstation op straat een echte taxi gevonden die een normale prijs vroeg.

In León en Granada is het veel relaxter en veiliger, maar moet je ook wel op blijven letten, vooral na het donker. Na een uur of 9 's avonds nam ik liever taxi’s.
Bij mijn reisvriendin is haar cameraatje uit haar hand gejat door een fietser, terwijl zij een foto aan het maken was, op klaarlichte dag op een druk plein in León.
Het verbaasde mij dan ook hogelijk hoeveel toeristen op terrasjes met hun dure MacBooks en iPads zaten te spelen, vol in het zicht van bedelaars en andere Nicaraguanen. En dan vervolgens dat apparaat in een lullig tasje stopten en dat aan één schouder hingen, terwijl iedereen dus heeft kunnen zien dat er iets van 1200 euro waarde in zit. Ik vind dat dus heel dom, en vragen om problemen.

Mijn Nicaragua-foto’s vind je in dit album. :slight_smile:

Veel plezier en een mooie reis gewenst. Lekker dat je eerst naar Costa Rica gaat en dan pas naar Nicaragua, Nica schijnt half zo duur te zijn dus dat zal een verademing zijn. Andersom is altijd zo balen! (eerst een goedkoop land en dan duur) Ha ha.