Costa Rica per bus

Iemand ervaring met de bussen in Costa Rica?

Wij zijn van plan om half juni naar daar te gaan, we zouden met de bus willen reizen om de prijs wat te drukken.
Ik heb al eens gekeken op de site ‘the busschedule’, maar er zijn precies niet veel ritten per dag?
vb: willen we vanuit San Jose naar de Poas vulkaan gaan met de bus en van daaruit verder reizen diezelfde dag nog naar Monteverde of La Fortuna.
Vanuit San Jose is het een 2uur met een overstap in Alajuela. Vanaf de Poas vulkaan 4.5 uur naar Monteverde.
's nachts rijden er precies nergens bussen?
Nog een vraagje, zouden we best eerst naar de Poas vulkaan gaan, erna naar Monteverde en Santa Elena en daarna naar De arenal vulkaan / la Fortuna om erna door te reizen naar Nicaragua?
Vanuit Monteverde naar La Fortuna is het dan ook weer van 7u tot 15u op de bus zitten. (met tussenstop in Tiralan). Of is het beter om in Tiralan te blijven en erna door te reizen naar La Fortuna?

Alvast bedankt!

Beste Sandrien,

Indien je Poas, Monteverde en La Fortuna wilt bezoeken. ga dan niet naar San José. De luchthaven ligt bij Alajuela.
Je kunt dan de volgende dag naar de Poas. Hou het hierbij deze dag.
Ga dan met de bus naar La Fortuna. Neem van La Fortuna een bus, boot, bus tocht naar Monteverde. Van Monteverde kun je dan verder naar Nicaragua.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

met de bus reizen betekent veel tijd kwijt zijn met reizen. Of je de kostbare vakantiedagen daar aan wilt besteden is aan jou. Bussen rijden niet 's nachts, maar gaan soms al heel erg vroeg in de morgen weg. Buslijnen sluiten ook niet naadloos op elkaar aan. Sommige bussen stoppen elke 300 meter om passagiers in- of uit te laden. Neem dus de doorgaande bussen, om niet al te veel tijd kwijt te zijn. Grey Line ( maar ook anderen) is een busdienst die je van hotel naar hotel brengt, vaak duur en meestal niet veel sneller als een gewone bus. Bij elk hotel werd gestopt om passagiers op te halen. Tussen de grote toeristische plaatsen zoals La Fortuna, Monetverde, Jaco, Manuel Antonio Puerto Viejo zijn speciale busdiensten. Vraag in het hotel naar de mogelijkheden, daar hebben ze de beste ervaringen.

Inderdaad, bussen rijden maar tot een uur of twaalf in de nacht, maar de busdienst begint al rond een uur of 4 iets later wordt het alweer licht en een aantal uur later kan de zon de bussen al flink verwarmen. Langere ritten vertrekken daarom vaak alleen 's morgens. Neem voor langere afstanden een directe bus of de optie por autopista, deze bussen laten alleen mensen uitstappen en pikken onderweg niemand meer op, dat scheelt een hoop tijd.

De bus naar Poas is wel even onderweg vanuit Alajuela, het is een aardige klim en de bus stopt nogal wat keren, maar vanaf het moment dat je Alajuela uit rijdt en de bergen in gaat is de rit de moeite waard. Zoals Johan schrijft is het busstation maar een kilometer of 2-3 van het vliegveld vandaan.

Op een goede dag zal ik er eens een foto maken, er is redelijk vraag naar.

alvast bedankt voor jullie info, ik ben er al heel wat mee…
Misschien dat we toch voor een gedeelte van ons reis een auto gaan huren, we zijn er nog niet uit.
Ik had nog een vraagje.
Hoe ga je het best met de bus van monteverde naar nicaragua? Want op de site met busuren ben je precies 2 dagen onderweg? Er is ook de ticabus maar daar kan ik niet goed aan uit… Kan je dan opstappen in Monteverde of alleen in San José? Die gaat wel sneller dan de gewone bussen…

alvast bedankt

Je kunt in Liberia opstappen op de Tica of Nica bus.
Vanuit Monteverde kun je met het openbaar vervoer naar Liberia.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Costa Rica is perfect met de bus te doen, zo gigantisch zijn die afstanden echt niet en je kan tijdens de rit wat rondkijken, ik vond dat heerlijk.
Poas kan je inderdaad best vanuit Alajuela doen. Geen lichtgekleurde kleding aandoen als je daar op de bus moet wachten, toen ik daar 3 kwartier gestaan had waren mijn armen helemaal zwart van het roet dat daar rondvliegt, ha.

La Fortuna naar Monteverde heb ik met zo’n taxi-boot-taxi formule gedaan. Kost normaal 25$ (ik heb 20 betaald in juli, laagseizoen!) en dan ben je maar een uur of 5 onderweg, je wordt aan het hostel van je keuze gedropt én je hebt er een tof bootritje op het Arenal meer bij. Die formule kan je zowat bij elke touroperator in La Fortuna boeken.

Monteverde-Liberia is ook goed met de bus te doen. De bus vanuit Monteverde dropt je dan ergens aan de snelweg en daar stoppen alle bussen richting Liberia als je eens wuift. Ik stond daar toen trouwens ook helemaal niet alleen, je moet gewoon de locals een beetje volgen. Dezelfde dag nog een Tica bus ofzo vinden lijkt mij echter niet haalbaar, aangezien die (voor zover ik weet) in het midden van de nacht in San José vertrekken en dus vrij vroeg in Liberia passeren. Misschien wel nog een bus naar Peñas Blancas te vinden, en van daaruit nog een bus naar de eerste ‘grote’ stad in Nicaragua?

Veel plezier in CR en Nicaragua, het zal ongetwijfeld een mooie reis worden!
Eva

dank allemaal voor de info. Moet je een ticket voor de ticabus op voorhand bestellen? want dit is me niet echt duidelijk. Zo ja, waar dan? aan een loket of via het internet?

bedankt.

Via het internet gaat het helaas nog niet. Men is er wel mee bezig.
Je moet een ticket vooruit kopen bij een kantoor van de Ticabus.
Bijvoorbeeld in San José.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

dank je voor de snelle reactie.
Ik heb gezien dat we 's morgens vroeg de bus kunnen nemen in Monteverde naar Liberia. Ik veronderstel dat er in Liberia ook een kantoor is van de ticabus. Zou het dan op tijd zijn als we een ticket bestellen voor de volgende dag in de ochtend te vertrekken naar Granada.
De afstanden zijn niet lang maar door de weinige bussen op een dag doe je er wel lang over om ergens te geraken precies…
Meestal is er maar één bus per dag naar een bepaalde plaats. Klopt dit?

groeten

Meestal, behalve in de periode van Kerst is het voldoende om een kaartje
de dag ervoor te kopen.
Zie via de link de kantoren van de ticobus.
http://www.ticabus.com/agencias.html

Johan
www.costaricaopmaat.nl

De ticabus is duur.

Wij hebben hetzelfde gedaan als jullie van plan zijn en het is geen enkel probleem om met de bus te reizen. In elk dorp is er een busstation waar je tickets kunt kopen (wel handig om wat Spaans te kunnen, dat wel, maar niet noodzakelijk).

Wij zijn vanaf het vliegveld naar Arenal gegaan. Vanaf daar hebben we een tour geboekt die ons met een boot en een jeep naar Monteverde bracht. Erg leuk om te doen.

In Monteverde zelf (St. Elena) hebben we een busticket gekocht naar de hoofdweg, waar de ‘grote’ bussen stoppen. Daar kun je een ticket in de bus zelf kopen. Volgens mij moesten we inderdaad overstappen in Liberia. Daar is een erg groot busstation met bussen naar Nicaragua.

Als je niet met de ticabus gaat (en ik raad 'm je echt af, hij zit vol met toeristen, is veel en veelste duur en je mist echt het contact met de lokale bevolking, voor ons juist ook een reden om op vakantie naar zo’n land te gaan), dan stopt de ‘gewone’ bus aan de grens.

Daar loop je naar de douane en haal je je visa. Vervolgens aan Nicaraguaanse kant, neem je de bus naar waar je wilt (Rivas, Granada, Managua, …). Dit vonden wij zo’n beetje de mooiste ervaring van onze reis. Je stapt in een oude Amerikaanse schoolbus, betaalt een dollar (oid). Echt uniek! De bus zit vol met locals (en uiteraard ook een aantal toeristen).

De douane kan wel erg lang duren. Op de heenweg hebben wij wel twee uur in de rij gestaan, maar op de terugweg waren wij na een kwartier er door. Geen idee waarom dit verschil.

Je kunt (tegen redelijk goede wisselkoersen) geld wisselen bij mannetjes op straat. Die komen wel naar jou toe als je in de rij staat van de douane. Wel doen, want de bus kun je alleen met Nicaraguaans geld betalen.

Je vraagt hierboven ook hoe lang de bus van Monteverde naar Nicaragua duurt. Wij zijn 's ochtends vanuit Monteverde vertrokken (ik denk rond 8u 's ochtends) en waren tegen 17-18u in Granada (vlak voor zonsondergang).
Het zijn dus verschillende bussen als je niet de ticabus neemt:

  • Bus van Monteverde naar de snelweg
  • Bus van de snelweg naar Liberia (er is niet echt een bushalte, maar er staan veel mensen, ook toeristen, te wachten)
  • Bus van Liberia naar de grens
  • Bus van de grens naar Granada
    Nadeel van de ticabus is dat er alleen toeristen zitten en je betaalt de prijs van San José tot Managua (ongeacht waar je in- of uitstapt).

Vorige week nog met de Ticabus naar Managua geweest.
In de bus zaten alle Nicaraguanen en Costaricanen.
Geen toeristen.
Kosten US$ 26 enkele reis.
Geen overstappen, dus directe verbinding. Alleen even eruit bij de grens.
Vertrek om 3.00 uur a.m. in San José. Ik was om 11.45 uur a.m. in Managua.

Johan
www.costaricaopmaat.nl