Wie heeft er ervaring met de grensposten vanuit Colombia/Venuzuela en
Venuzuela/guyana en daarna Guyana/Suriname. Of moet ik via Brazilie?
Wil dit in Februari met mijn eigen motor gaan doen als dit tenminste mogelijk is.
En heel belangrijk hoe zijn de wegen, geasfalteerd, of/road, piste?
Hoi gelukkige reiziger :-)!
Ik heb zeer recent (eind juni) deze route per auto gereden! Neem aan dat je een motor hebt die een beetje off-road aankan en voldoende benzine kan meenemen voor zo’n 700km zonder tanken. Bottleneck is nl. de passage Lethem-Georgetown: brandstof is vrijwel niet verkrijgbaar en de weg onverhard. Na regens is de weg een behoorlijke modderpoel en kan een uitdaging vormen. Ik was er tijdens het regenseizoen en dan wordt de weg vrijwel niet onderhouden en werd gek van de kuilen (mijn achterschokbrekers hebben het zelfs begeven). De weg kan meerdere dagen niet doorgankelijk zijn of zelfs gesloten, vraag de lokale busjes in Lethem over de staat van de weg.
Voor Colombia-Venezuela heb ik dit maal de overgang San Antonio del Táchira nabij Cucúta gebruikt; zeer bureaucratisch en neemt minimaal halve dag in beslag. Vergeet niet om een papiertje met daarop een code om te tanken te vragen, anders kan het zeer lastig worden de eerste 150km te tanken. Grensovergang Venezuela-Guyana bestaat niet en aangezien beide landen behoorlijk met elkaar in de clinch liggen vanwege grensgeschil verre van raadzaam illegaal de grens over te steken. De enige grens Venezuela-Brazilie bij Santa Elena de Uairen is een verademing. Echter tank 150km voor de grens, want op de grens staat een ellenlange rij die uren duurt. Grens Brazilie-Guyana is behoudens zondag een makkie. Op zondag krijg je namelijk lastig geld gewisseld en kopieën kun je helemaal vergeten (oplossing USB stick met je scans van je documenten, wel heeel vriendelijk vragen). Guyana-Suriname geen probleem wel vooraf toeristenkaart op Surinaamse ambassade in Georgetown ophalen (oja kosten enkel betaalbaar in US-dollars!). Overgang tussen beider landen is per ferry. Weet niet of je nog zuidelijker gaat maar Suriname-Frans Guyana wederom per ferry is een makkie helemaal geen stempels e.d. nodig (Frans Guyana is nl. onderdeel van Frankrijk). En Frans-Guyana-Brazilië moet je de komende jaren nog met een ferry, desondanks is de brug helemaal klaar. De Brazilianen willen namelijk eerst de BR-156 weg tot aan Belém verhard zien en er ontbreekt ook nog een brug over de Amazone rivier. Er wordt hard gewerkt maar de lokale indianen zitten dwars. Oja, vanaf zaterdagmiddag tot maandagmorgen is de receita federal in Oiapoque-Brazilie gesloten. Vooralsnog vanaf Amacapá een 2-daagse ferry naar Belém.
Hmmm, misschien krijg ik veel mensen op mijn nek maar als groot Latijns-Amerika kenner vind ik de Guyanas (Brits-Guyana, Suriname, Frans-Guyana) niet zo interessant. De hoeveelheid gemaakte foto’s zegt bij mij genoeg. De route Venezuela > Boa Vista > Manaus > 5-daagse ferry naar Belém vond ikzelf interessanter. Misschien ga ik nog ooit zelfs de Transamazonica rijden… wie weet.
Succes!
Bart
Hallo Bart
Dat is tenminste nog eens informatie waar ik iets aan heb, hartstikke bedankt.
Inderdaad zal de passage Lethem- Georgetown de bottleneck gaan worden, maar ik reis in de korte droge tijd half februari,heb je fotos gezien en ik kan met mijn motor (met aanhangertje) daar absoluut niet door.
Wil vanuit Frans-Guyana of vanuit Suriname mijn motor terug verschepen naar Nederland, heb je daar ook goede tips voor?
Verblijf jij nu in Nederland, zou graag eens contact met je willen hebben ik woon in Eersel
[EMAIL=“tonyfromthefields@hotmail.com”]tonyfromthefields@hotmail.com
Hoi!
Rijdend zal de motor met aanhanger vrij lastig worden, maar er rijden ook Bedford trucks dus je zou desnoods de aanhanger per vrachtauto kunnen laten vervoeren (of zelfs beide…).
Neem aan dat je LCL (Less-than-Container Load) zeetransport naar Nederland zoekt of zelfs los, raadpleeg eens:
Vertraco
IFC International Freight Consolidators
GLE Caribbean Line
Tevens ga ik een mail naar het opgegeven email adres verzenden!
Succes!
Bart