Reizen van Frans Guyana naar Suriname

Hallo allemaal,

Is er iemand die ervaring heeft met reizen vanuit Frans Guyana naar Paramaribo? Is het mogelijk om vanuit Frans Guayna rechtsreeks naar Paramaribo te vliegen? en wat kost dat?
Je kunt ook met de boot heb ik inmiddels begrepen,heeft iemand daar ervaring mee?

Graag jullie reakties.

Groeten rob.

Hi,
Wij hebben agelopen maand Suriname/Fr. Guiana/Brazilie gedaan.
Vanuit Paramaribo is de weg naar Albina voor de overtocht naar F.G. een adembenemende ervaring als je er voor het eerst erover gaat. Aan een groot gedeelte van de weg wordt gewerkt. Na UITstempelen op Albina ga je met een (franse) veerpont over. In andere gevallen steek je over met een korjaal/pirogue. In f.G rijd je over goede wegen en ben je in 3-4 uur in Cayenne, de hoofdstad van F.G. Onderweg heb je vaak te maken met controleposten.
Vergeet niet te informeren in je thuisland of je een VISUM nodig hebt. In de meeste gevallen heb je een Muliple visum nodig.
Vanuit Cayenne gingen wij met een taxi collectif naar St. George voor de oversteek naar het stadje Oaiapoque (Brazilie) en INstempelen.

Soms moet je in de diverse landen overnachten omdat de grenspolitie kantoren reeds gesloten zijn.

Vanuit Oaiapoque naar Macapa 7-8 uur rijden in een truck naar Macapa. Tweemaal een stop voor eten en sanitair. Vanuit Macapa naar Santarem per barco in 2-3 dagen. In hangmatten slapen aan boord. 1 overnachting in Santarem. Overdag heerlijk gezwommen in Alter de Chao.
Volgende dag verder met een navio (grotere boot) naar Manaus in totaal 3 dagen.
Vanuit Manaus terug gevlogen naar Macapa. Macapa/Oaiapoque weer met een truck. UITstempelen en oversteek naar F.G. De brug over de Oaiapoque is klaar maar kan nog niet in gebruik. Daarom wordt hard gewerkt aan de weg naar Macapa.
Hoop dat men iets aan deze info heeft. Goede reis, NAIRUMEW

Vanuit Suriname is het makkelijk om een taxi te nemen naar Albina.
Het is een mooie rit en ga op je gevoel af op een betrouwbare taxichauffeur, want de jonge chauffeurs rijden als gekken.

Na zo’n 4 uren stempel je uit bij de Surinaamse douane en loop je naar een koraal/bootje en betaal je ongeveer 10,00 euro voor de overstreek. In het bootje vragen zij of je legaal of illegaal wilt oversteken. Bij een legale oversteek, varen zij je naar de Franse douane. Sinds november 2011 heb je niets te maken met multiply visum maar met een toeristenkaart van 20,00 euro, deze moet je echt niet verliezen hoor!
Je komt aan in Saint Laurent du Maroni, wat heelveel weg heeft van Suriname en daar vertrekken share-taxi’s naar Cayenne. Kosten 45,00 euro.
Het is een mooie trip en je hebt inderdaad te maken met 1 douane-post, maar vaak wordt je niet eens gecontroleerd.
Heelveel plezier!
Als je op zoek bent naar een nieuwe luxe accomodatie, bekijk dan de foto’s op www.residence-sankalia.com of mail mij voor meer info op residence_sankalia@hotmail.com:zon02:Sankalia

Beste residencesakalia,
Knap om zo’n mooie naam te vinden.

Dank voor je reactie, Inmiddels ben ik alweer een maand terug.
Het e.e.a. klopt, maar ten eerste als je besluit toch verder te reizen is een mutiple visum beslist niet overbodig.

Het is altijd goed om een beetje van de taal van het land waar je naar toe reist, vooraf te leren. Voor ik vertrok heb ik ook ZELF mijn Frans bijgespijkerd.
Dan wordt je tenminste minder in de maling genomen.

Voor de oversteek Albina-St.LdMaroni heb ik 5 euro betaald met een (motor)korjaal en voor de oversteek St.George,F.Guiana/Brasil, Oaiapoce met pirogue (ook motorbootje), hetzelfde bedrag. Voor de 2 uren rit naarSt. George 31euro met de taxi-bus.

Voor de reis van Cayenne naar St. LdM heb ik 35euro betaald, dus tientje minder uitgespaard in prima busje en prima taxichauffeur.

Verder F.Guiana is soms duurder dan Frankrijk. Maar als je goed wil logeren met z’n 2-en, dan beveel ik Au Ti 'Paradis aan. Je moet wel eigen vervoer hebben en je avondeten eet je dan bij Hotel La Chaumiere. Restaurantgasten mogen gratis zwemmen als je je aanmeldt.
Geen luxe voor enkele dagen als je een lange reis hebt gemaakt van 7 uur zoals ik over gevaarlijke Braziliaanse wegen.
In het gransplaatsje Oaiapoc is aanmelding een MUST (nooooit vergten!) Voor 25euro is het daar ook goed overnachten en een leuk plaatsje om er te wandelen.

Vind het fijn om reisverhalen te horen. Laat weer eens wat weten. Groet.

Dit is een herstel op mijn eigen schrijven.

Ik heb 10 euro minder BETAALD voor de reis van St.Ldu Maroni, 35 i,p,v, 45.

Informeer vooraf even bij verschillende mensen hoeveel je maximum moet betalen.

Succes.