Vanuit 1 plaats reizen?

Wij willen graag medio april naar Bali reizen voor ongeveer 2 weken.
Om zo veel mogelijk te zien, maar ook de rust te hebben… willen we vanuit Ubud de uitstapjes maken. Zo verblijven we in Ubud voor de eerste week in hetzelfde hotel.

Daarna willen we in de laatste week naar Nusa Lembongan en daarna wellicht nog de laatste 2 a 3 nachten in Sanur verblijven.

Klinkt dit logisch?
Aangezien Bali eigenlijk, zoals ik het overal lees, een backpackers land is waarbij je continu rondreist. Dus de vraag is; is het te doen om veel van het eiland te zien door vanuit Ubud te reizen?

Ik ben er de laatste 2 jaren niet meer op Bali geweest, maar in de periode 2000-2015 rond de 20 keer.
De wegen naar Ubud waren de laatste jaren extreem druk ! Lijkt me echt hels om meerdere malen per week in deze drukte/files te staan.
Sanur heeft ook een gunstige ligging om veel dingen te bezoeken.

Beste Ellen,

Backpackers zijn natuurlijk wel aanwezig in Bali maar heel veel toeristen doen het ook op de andere manier
wij hebben eerst een paar nachten in Ubud verbleven , 4 nachten ,daar hebben wij de tanah lot bezocht, de kunstenaarsdorpjes Mas , Celuk , het apenbos , zeker de moeite ook de markt in Ubud wel heel druk
Vandaar zijn we naar Lovina geweest dit is wel een 3,5 uur rijden met een taxi aangezien we steeds de bergen over moeten , de taxis rijden maar een 40 km per uur , daar is zeker het boedistisch klooster de moeite om te zien, alsook het waterpaleis , ook dolfijnen spotten is een echte aanrader
vandaar zijn we naar candidasa geweest , van daaruit de moedertempel gaan bezichtigen de Besaki
Onze laatste dagen om te relaxen zijn we in Sanur verbleven
Daaruit kan je mss afleiden dat het beter is verschillende locaties te hebben om te overnachten (niet dat het hoeft hoor)maar rond de bergen rijden kost veel tijd er over rijden ook dus denk ik dat het beter is om op verschillende plaatsen te over nachten.

Wij vertrekken trouwens begin juni ook terug voor (de 4 keer) een 3 tal weken , wij hebben ons hart in Bali verloren

Indien je nog vragen hebt stel ze maar gerust
groetjes Den Bollewieter

Selamat tinggal

Ah ik was er al bang voor dat het niet handig zou zijn om alles vanuit Ubud te bereizen… We dachten op deze manier meer rust en vrijheid te creëren (dagje niks doen als dat uitkomt en niet perse op doorreis moeten naar het volgende geboekte hotel). Nog maar even over nadenken dan! Ik had al een mooi lijstje gemaakt met dingen die we willen bezichtigen en al keuzes gemaakt daarin. Want alles willen zien en doen gaat niet lukken binnen 2 weken heb ik al in de gaten hahah!

Je moet echt een beetje gaan bepalen wat je wilt gaan zien op Bali.
Lembongan kost je al 1 dag en reizen op Bali met de auto gaat rond Denpasar erg traag.
Wil je de echt mooie verborgen plekken zien dan zal je wat locals moeten kennen.
Mijn vriendin is van Klungkung, dat ligt in de buurt van Ubud.
De geijkte plekken (tempels, paleizen en dergelijke) zijn erg toeristisch en druk en halen het niet bij de onbekende plekken.

Mijn tip:
Ga vanuit Ubud niet verder dan Sanur.
Ga liever de andere kant op, Singaradja, Klungkung, ga de binnenlanden in.
Wat de lokale mensen eten kan jij ook eten, dus gewoon meedoen en leuk in de warungs eten.
Hotels reserveren hoeft in die regio ook niet echt, er liggen leuke verborgen hotelletjes.
De lokale bevolking is zeer behulpzaam en nee, het gaat meestal (bij de echte balinezen) niet om geld maar ze zijn echt gewoon erg vriendelijk en gastvrij.
Als je in Ubud in het hotel bent vraag je een medewerker of ze iemand kennen die je rond kan rijden en je zal zien dat je voor weinig geld een hele mooie tijd hebt.
Zorg wel dat je het aan een echte balinees vraagt en niet een javaan…

GJ

Beste Ellen,
Het advies van gjvo is een goede.
Het hangt er natuurlijk wel van af waar je voorkeur naar uitgaat.
Hoe een Balinees van een Javaan te onderscheiden zul je je wellicht afvragen?
Als hun voornaam Wayan, Putu, Made, Gde, Komang, Nyoman of Ketut is (om de belangrijkste te noemen) heb je met een Balinees te maken!
Heel veel voorpret gewenst!
Mvg Maarten

Ellen, nog even terugkomend op je vraag.
Mijn vriendin gaat waarschijnlijk april / mei even terug naar Bali.
Ze gaat naar haar ouders in Klungkung en misschien kan ze wat voor jullie betekenen?

GJ

Toch vind ik het een goede optie om Ubud als startplaats te hebben. Ik zelf kom ook jaarlijks op Bali. Hoewel Ubud zeer toeristisch is en commercieel, biedt het wel heel veel (kunst, cultuur, natuur, evenementen), ook in de directe omgeving, prachtige rijstvelden met mooie desa’s. Maak vanuit hier toertochten met de auto, brommertje of fiets. Inderdaad zijn de wegen vanuit het zuiden richting Ubud extreem druk, maar ten noorden en westen ervan is het heel rustig. Op mijn site “Actief in de Tropen” heb ik hele mooie fietsroutes (of met de brommer) staan, bovendien vind je er ook veel praktische informatie en tips. Die routes gaan allemaal over rustige weggetjes, dwars door desa’s en kampungs. Als je excursies met de auto wilt gaan maken, houdt er dan rekening mee dat reizen op Bali heel veel tijd vraagt.
Sanur vind ik een hele mooie badplaats om je vakantie mee af te sluiten (of mee te beginnen).
Van hieruit kun je gemakkelijk een oversteek maken naar de eilandjes Lembongan , Ceningan en Nusa Penida. Dit laatste eiland is nog vrij puur, nog niet zo toeristisch en commercieel en biedt toch heel veel mogelijkheden (brommertochten, trekkingen, duiken en snorkelen) en de lokale mensen nodigen je snel uit om hun rituelen en ceremonies mee te vieren. De mensen zijn ook erg behulpzaam zonder meteen aan geld te denken. Vanuit Nusa Penida kun je ook gemakkelijk en goedkoop de andere 2 eilandjes bereiken.

Bedankt voor de tips!
Ik had inderdaad gewoon via Google maps de reisroute vanuit Ubud naar verschillende bezienswaardigheden opgezocht en aan de hand daarvan mijn conclusie gemaakt dat alles binnen 2 uur rijden te doen is. Maargoed de wegen en het verkeer zijn natuurlijk heel anders daar :wink: Dat wordt nog een hele puzzel dan… want als je alle hotels gaat vastleggen ipv 1 plek, dan ben je verplicht om op die datum bij het volgende hotel te zijn. Dus een stukje minder vrijheid voor mijn gevoel.

Beste Ellen ,

wij vinden dit heel gemakkelijk om de hotels in verschillende plaatsen vast te leggen wat natuurlijk niet verplicht is ,
Als wij een naar een andere plaats gaan dan checken wij s’morgens uit en heb je toch een taxidriver nodig, dan maken wij al een daguitstap met de chauffeur eer hij ons naar ons volgende hotel brengt dan kan je toch al het een en ander gaan bezichtigen ,eens in het volgende hotel aangekomen ben je terug volledig vrij en kan je verder de streek met de scooter verkennen , het verkeer in Bali is niet te vergelijken met hier , als het daar druk is is het steeds stapvoets rijden