Vancouver of Onatario/ Quebec?

Beste mensen,

Ik ben van plan om in december 2007 naar Canada te gaan. Ik heb alleen mijn rugzak, mijn lonely planet en mezelf als bagage. Ik heb sterk de neiging om naar Vancouver (BC) te gaan, want Quebec en Onatario in de winter lijkt mij steenkoud, en veel sneeuw. Het lijkt me niet praktisch. Zeker als je nog geen woonruimte hebt, lijkt het me erg onhandig. Aan de andere kant, ik ben eerder een stadsmens. Dus Toronto, Montreal en Quecbec passen wat dat betreft meer bij mij. Wat zijn jullie ervaringen en tips?

Groetjes,

Dragon

Vancouver is een echte stad, een hele mooie zelfs…

Ook mijn ervaringen met vancouver zijn goed! Een ontzettend gafe stad, maar vergis je niet, vorig jaar kregen ook zij VEEEEEEEEEEEEEEL sneeuw. En op dat moment ligt vancouver plat en gaat het leven elders in Canada gewoon door.

Beste Dragon,

Een wat late reactie, maar toch wou ik hier op reageren. Toronto, Montreal en Quebec zijn in de winter erg koud waar temperaturen van -20 niet abnormaal zijn en waar er gerust meer dan een meter sneeuw kan liggen voor weken aan een stuk. Nu, ik ga enkel uit van wat ik heb gehoord van mensen die ik ken wat daar wonen en wat wij hier op TV zien als er in de winter zoveel sneeuw ligt terwijl wij hier al met lente temperaturen en zon zitten aan de westkust. :wink: Ik ben zelf nog nooit aan die kanten geweest, dus ik kan er persoonlijke niet van meespreken.

Zoals Daan en Crystal al aangeven, Vancouver is een ECHTE STAD en een vrij grote nog wel! Het mooie aan deze streek is dat Vancouver aan 3 kanten omringd is door water en ook omringd is door bergen. Het weer is hier het aangenaamste (mildste klimaat) vergeleken met de rest van Canada. Dus je kan bijvoorbeeld op een zonnige voorjaarsdag 's morgens gaan skien en 's namiddags op het strand gaan wandelen. :smiley: En ja als het hier sneeuwt dan blijven velen thuis hier in Vancouver…dit komt vooral omdat er vele heuvels zijn in de omgeving van Vancouver.

Wij wonen net aan een grote heuvel (bijna zoiets als in San Francisco) en geloof me, als de auto’s hier voorbij komen als het sneeuwt of als er al sneeuw ligt en de wegen zijn nog niet zuiver gemaakt dan glijden ze gelijk weer naar beneden! Dit is dus wel gevaarlijk en vandaar zijn er velen die gewoon thuis blijven omdat ze niet op hun werk geraken, want er zijn ergens wel heuvels waar ze over moeten! Eens als de wegen zuiver gemaakt zijn dan is het allemaal geen probleem, maar het is meestal tijdens de sneeuwbuien dat het echt niet goed afloopt!

Het klimaat in Vancouver is goed te vergelijken met het Nederlandse/Belgische klimaat. Alhoewel er wat verschillen zijn. In de winter is het soms minder koud dan in NL/BE, maar wel vochtiger…dus een ander soort koude. Laat mij zeggen dat in Vancouver over het algemeen de temperaturen overdag in de winter zelden onder het vriespunt gaan en 's nachts zelden kouder dan -5 C (er zijn natuurlijk wel uitzonderingen).

Regenen doet het regelmatig in de winter, maar zonnige en frissere dagen zijn ook regelmatig van de partij. Sneeuw krijgen we hier in de winter ook, maar dat is meestal beperkt tot een 2-3 keer per winter. Het kan dan goed wat sneeuwen (een 20-30cm) en het blijft meestal wel liggen voor een week of 2 en dan is het weer weg. Vorige winter hebben we een 3 keer sneeuw gehad met ergens in november 50cm (was na 2-3 weken weg), begin januari 30cm sneeuw (was na 2 weken weg) en in februari nog eens en 15-20cm wat op een dag of 2 weg was.

Meestal als het hier beneden regent (in de winter), dan sneeuwt het op de bergen…dus daar blijft de sneeuw de hele winter liggen. Meestal gaan de skipistes open van half november - begin december (afhangende van de hoeveelheid sneeuw) en die zijn dan open tot ongeveer eind maart - half april. Ik denk dat de gemiddelde winter temperaturen tussen de +5 en +8C is overdag. We hebben ook lente en herfst en dat is heel goed te vergelijken met NL/BE. Buien, zon, soms winderig en grillig weer…maar soms ook al/nog warmere en zonnigere dagen.

In de zomer kan het hier lekker warm worden met temperaturen tot +35C. Nu is het wel niet altijd zo warm, het kan ook soms maar +20C of zelfs frisser zijn. Ik zou eerder zeggen dat de gemiddelde temperaturen tussen de +22 en +27C liggen, vooral aan het water. Er is meestal altijd wel een lekker briesje wat het aangenaam houdt op de echte warmere dagen. Als ik het vergelijk met Belgie hebben wij weinig van dat echt drukkend en benauwd weer en daardoor ook zeer zelden onweer.

Op die 7 jaar (bijna 8) dat ik hier ben heb ik het nog maar een4-5 horen donderen…en dan bedoel ik echt maar een donderslag of 2 - 3 en het is voorbij. Het is een keer of 2 geweest op die 7 jaar dat het voor een 10-15 minuten geonweert heeft of misschien iets langer, maar zeker niet iets vergeleken met wat ik gewoon ben van in Belgie.

Ik zou dus kiezen voor Vancouver…een zeer multiculturele stad waar je veel vindt van andere landen, zeer moderne stad met een goed uitgaansleven. De stranden, bergen, bossen, parken en andere natuur zijn binnen de 15-20 minuten bereikbaar!

Groetjes uit Vancouver,
Ann :slight_smile:

PS: Een paar foto’s van Vancouver mogen er niet aan ontbreken, he! Genieten maar! Deze heb ik zelf allemaal genomen! :smiley:

Zicht over het centrum van Vancouver met Stanley Park erachter en Noord Vancouver met de bergen. Genomen uit het vliegtuig enkele jaren geleden.

Een zicht over downtown Vancouver gezien van de andere kant. Dit is gezien van de Cypress Mountain Lookout. Hier heb je Stanley Park vooraan en de stad erachter.

Prachtige natuur in Noord Vancouver, een goede 10-15 minuten van het centrum van Vancouver. Hier kan je Capilano Lake zien en de Lions Mountains.

Een zicht vanop Grouse Mountain met Greater Vancouver beneden en Mount Baker in de verte. Mount Baker is 3000m hoog en ligt in USA op ongeveer 100km van deze plek.

**Voor meer foto’s van Vancouver en de nabije omgeving kan je kijken op mijn foto album…foto’s van Vancouver kan je vinden vanaf het 6de album (van bovenaan geteld) tot het 17de album: **http://abadjura.myphotoalbum.com/