Vanaf 4-11-11 vier weken trekken: hotels vooraf boeken?

Hoi allemaal,

Mijn vriend en ik gaan vier weken door Nieuw Zeeland trekken vanaf begin november. Is het verstandig om vooraf al te plannen waar wel op welke dag zijn en dus al hotels te boeken of kunnen we gewoon globaal plannen en ergens een hotel pakken als we er arriveren? (ik weet niet of dit laatste verstandig is, zowel qua prijzen als volgeboekt zijn)
Ik heb dezelfde vraag mbt het huren van een auto: Is het verstandig om dit vantevoren te regelen of kunnen we beter, eenmaal in Nieuw Zeeland aangekomen, hier achteraan gaan?

Groetjes en alvast bedankt voor de reacties,
Remco en Jolanda

Hey Jolanda,

Wat betreft de auto zou ik zeggen regel het van tevoren. Dan staat de auto klaar op het vliegveld en kun je zo doorrijden.
Weet je zeker dat je in hotels wil slapen? Die zijn hier vrij duur en niet overal aanwezig. Een campervan huren is bijvoorbeeld goedkoper. En die zijn er in alle soorten en maten. Klein en compact van Jucy, wicked of spaceships of groot en luxe van Apollo, Britz, Backpacker en Kea. Die kun je parkeren op campings of op gratis kampeerplekken van de DOC (vooral het zuider eiland).
B&B’s zijn ook over heel NZ te vinden, maar vaak net zo prijzig als hotels.

Wat betreft vooruit plannen, dat raad ik echt af. Er zijn soms zoveel mooie spontane plekjes waar je langer wil blijven. Of tegenovergesteld, je verwacht heel wat maar het valt wat tegen. De vrijheid die je wat dat betreft in nieuw zeeland vind is oneindig. Plan dus vooral niet te veel, maar als je er maar 4 weken bent zou ik een overzichtje maken wat je wel graag wil zien. Een paar hoogtepunten bijvoorbeeld waar je langs wil gaan.

Hoop dat ik je er mee help, voor vragen mail maar!

Groetjes vanuit NZ!
Marleen

1 like

Wij zijn in november 2009 in NZ geweest. Alleen de route hadden wij gepland en hier regelmatig vanaf geweken. Motels die zijn overal te vinden. Rond 60 euro per nacht heb je een goede slaapplek.
Mocht een motel vol zijn dan helpen ze je graag met zoeken. Wij hebben dit 1 maal gehad en bij motel 2 was het al raak.
Boek geen hotels maar wel een auto vooraf. Je vind in november echt wel een slaapplek is onze ervaring.

1 like

Hoi Marleen,

Ik reis zelf ook het liefst ongeorganiseerd (vorig jaar zijn we ook zonder vooraf iets te boeken door mexico en guatemala getrokken). De vraag kwam alleen vanuit de bezorgdheid dat veel misschien volgeboekt is aangezien het richting hoogseizoen gaat (in mexico waren we tijdens laagseizoen).
We zijn nog aan het twijfelen over reizen met een kleine campervan of auto+ hotels, omdat we ook al op meerdere forums hadden gelezen dat het soms juist duurder is om met een campervan te reizen (veel kosten qua benzine, standplaats en voornamelijk de verzekering van een campertje). Daar werd weer gezegd ‘je bent vaak juist goedkoper uit als je met een kleine auto reist en hotelletjes neemt’. Moeilijk kiezen dus eigenlijk :s
Heb je verdere tips voor bepaalde plekken die we moeten zien of juist beter kunnen vermijden??
En ik heb ergens gelezen dat je met gebruikte schoenen niet het land binnen komt, houdt dit echt in dat ik alleen nieuwe schoenen mee kan nemen??

Alvast bedankt voor de reactie,
Remco en Jolanda

Wat die schoenen betreft, dat klopt niet echt.
Je schoenen moeten vooral proper zijn: ze mogen geen resten van planten, aarde of insecten bevatten. Voor vertrek hadden wij al onze schoenen grondig gekuist. Op de luchthaven hebben ze enkel onze stapschoenen bekeken. De man van de controle zag meteen dat ze gekuist waren en dat was ok. De sandalen en andere schoenen die nog in de bagage zaten moesten we er zelfs niet uit halen.

Je hoeft in november nog niet vooruit te boeken, zolang je niet op bijzondere plekken wilt slapen (bel dan vast een paar dagen van tevoren).
Tijdens de grote zomervakantie van de kiwi’s (zo’n 6 weken rondom oud en nieuw, wat wij in juli-augustus hebben) is het soms wel handig, maar valt het vaak ook nog mee.

Het goedkoopst blijft toch reizen per bus, maar dat verkleint de vrijheid die je hebt om op bepaalde plekken te komen. Meeste bussen gaan maar eenmaal per dag, dat maakt het soms toch lastiger, zeker als je maar 4 weken hebt.
Ik denk dat een camper vs auto/hotel (of kleine kamer in een hostel) ongeveer even duur uit zal komen: doe vooral wat je fijn vindt. Als je naar het zuiden gaat, bedenk dan dat het er nog best fris kan zijn in november en dat een hostelletje nog wel eens wat warmer zijn kan.

Wij gaan dit jaar heel de maand december naar Nieuw-Zeeland. Na veel wikken en wegen hebben wij nu reeds een spaceship geregeld (want december is al hoogseizoen) en een b&b bij aankomst en voor de laatste nacht voor terugkeer. Voor de rest weet je toch niet echt waar je uitkomt en met zo’n kleine camper ben je lekker vrij om te gaan waar je wil. Wij regelden die camper via het reisbureau dat ook onze vlucht regelde en betaalden voor 29 dagen 1372 €. Je kan dan zelf nog kiezen of je extra verzekering neemt vb. full cover.