Van San Pedro naar La Paz

Rond maart/april 2013 wil ik vanuit San Pedro de Atacama in Chili naar La Paz reizen. Ik wil naar Salar de Uyuni, Uyuni, Potosi, Sucre, Oruro, Cochabamba en dan uiteindelijk dus La Paz.

Is dit haalbaar in 3 weken? En op welke plaatsen is het het waard een paar dagen te blijven? Zijn sommige van deze bestemmingen beter over te slaan?

Ik hoor het graag!

De titel moest zijn van San Pedro naar La Paz ipv “Van”

Volgens mij is dit prima te doen in 3 weken.

Rondom San Pedro zijn veel mooie dingen te zien dus neem daar een paar dagen. Bijvoorbeeld El Tatio geisers zijn tof.

Het stadje Uyuni zelf hoef je zo min mogelijk tijd te besteden, je zou meteen door kunnen reizen, het is een lelijk stadje. De Salar en alles daar omheen is natuurlijk wel spectaculair. Je zult waarschijnlijk een kant-en-klare tour boeken vanuit San Pedro die eindigt in Uyuni. Check even waar je de overnachtingen zult hebben; als 1 ervan bij Laguna Colorada is, is dat flink pittig. Op 4500 meter, dus echt ijle lucht en heel koud. Het beste tegen de kou helpt om tegen een ander persoon aan te slapen. En rustig blijven ademen.

Sucre is wel een paar dagen waard.

Potosí is wel aardig maar door de grote hoogte kun je misschien last krijgen van kortademigheid en het is er 's nachts natuurlijk ook kouder dan in lager gelegen gebieden. Een belangrijke bezienswaardigheid zijn die mijnen met slechte werkomstandigheden, niet iets om vrolijk van te worden.

In Oruro en Cochabamba ben ik niet geweest (of alleen op doorreis).

La Paz ligt ook hoog dus ook ijle lucht. Het is volgens mij erg veranderd sinds ik er was. (Toen was net de allereerste McDonalds van heel Bolivia daar geopend! Lange rijen van rijkeluiskinderen. Ha ha :D)
Ik vond de begraafplaats heel mooi en die grote kathedraal met die markt erbij in het centrum (San Francisco?). Het is een heel grote stad; in Bolivia is juist de natuur eigenlijk heel mooi.

Mocht je nog tijd over hebben dan kun je Sorata overwegen, een leuk dorp met koloniale architectuur op 5 uur van La Paz, in lager gebied met groene bergen, mooi voor wandelingen. Diverse hotels zijn daar ook op ingesteld en kunnen wandelkaarten of gidsen regelen.

Veel plezier! Het is een prachtig land!

Ik ben het eens met het bovenstaande. Ikzelf ben fan van La Paz. Ik vind het een leuke gezellige drukke stad, waar veel te doen is. De markt van Tarabuco bij Sucre is ook wel leuk op zondag.

Ohh ja Cecilia74 een leuk weetje, de laatste Mac Donalds is sinds vorige maand gesloten. Het bleek toch voor de Bolivianen niet echt interesant.

1 like

Leuk om te weten! Onder het bewind van Evo Morales is alles wat Amerikaans is, natuurlijk taboe.