Ik ben samen met mijn broer van 16 juni tot 25 juni in Brazilië om de laatste 2 wedstrijden in de poule van het Nederlands elftal te bezoeken. Nu denken wij erover om de route van Porto Alegre naar Sao Paulo met een huur auto te rijden langs de kust. Heeft iemand tips en trucs en is dit verstandig(veiligheid)
Als je gewend bent aan rijden in drukke gebieden zou ik het misschien doen, anders niet. Altijd een navigatiesysteem mee en houdt er rekening mee dat autohuur best duur is.
Ik zou vliegen ![]()
Ik ken die weg langs de kust niet. Maar in Brazilie moet je b.v. rekening houden met grote kuilen, en vekeersdrempels bij elk huis langs de weg die nauwelijks aangegeven worden. (Ze heten verenmoordenaars, quebra mole, en niet voor niks).
In het donker rijden is niet te doen (en in juli is het na ca 5 uur donker).
Verder is de bewegwijzering hopeloos, en echt goede kaarten moeilijk te vinden.
Ik ken alleen het stuk tussen Tubarao en Joinville. We hebben dit stuk vijf jaar geleden gereden. De wegen waren deels goed en deels slecht. Op sommige slechte stukken haal je niet meer dan een gemiddelde van maximaal 60 km per uur. Om de haverklap is de weg voorzien van enorme drempels waar je stapvoets overheen moet, zitten vol met gaten wat het rijden in het donker onmogelijk maakt en alhoewel verboden lopen er allerlei mensen en soms paard en wagen langs de kant van de weg. Het lijkt mij bijna niet te doen in vijf dagen, want je wilt toch ook wat zien onderweg. Het kan zijn dat de situatie inmiddels verbeterd is.
De weg (grotendeels BR-116) is tegenwoordig een prima twee baans weg. Echter het grootste probleem is een auto huren, is vrij prijzig en het concept van one-way rental hier nog niet echt uitgevonden. Wat betreffende slechte wegwijzers en kaarten, dat is redelijk onzin… een goede kaart is prima te krijgen, tomtom werkt redelijk goed en er zijn niet veel wegwijzers… maar er zijn ook niet veel afslagen… Het is iets na 6en donker en rijden in de nacht praktisch geen groot probleem, echter veiligheid is soms een issue (al is het daar een stuk beter). Wat wij zelf altijd doen als we in de nacht rijden is aansluiten bij een convooi van vrachtwagens/bussen. Echter het is hier vroeg donker, maar als je vroeg in de ochtend vertrekt kan je km’s maken als je wilt. Ik schat in dat SP - PA ongeveer 1200 km is dus makkelijk in 2 dagen te rijden.
Tja, wat is onzin…
Ik dacht over bewegwijzering geschreven te hebben. Daar bedoel ik niet alleen de wegwijsborden mee, maar ook de strepen op de weg, de borden en wat al niet.
Trouwens, ook de verkeersborden zijn anders, zelfs soms compleet tegengesteld aan wat je in Nederland gewend bent. Zo is de verplichte rijrichting van eenrichtingwegen aangegeven met een zwarte pijl in een rond bord met rode rand, wat ik als verbodsbord zag.
Kaarten zijn er wel, maar dat zijn autokaarten met een zeer grote schaal. Brazlie is nou eenmaal een groot land. Die Michelinkaarten die wij in (W)Europa gebruikten, ook voor de leukere autoritjes, zijn hier voor zover mij bekend niet. En de tom-tom is leuk. maar ik weet niet of die in huurauto´s zitten.
Ik vind ´s nachts rijden nou juist wel een groot bezwaar. Als je de weg kent, en weet waar de moeilijke punten, rare bochten en andere ongemakken zoals slecht aangegeven verkeersdrempels zijn, dan is het te doen. Maar dan nog moet je vreselijk oppassen, Brazilianen zijn bijvoorbeeld niet genegen te dimmen, ze weigeren te remmen dus moeten ze inhalen op onmogelijke plekken, en als het niet over links kan dan maar over rechts. Overdag kan je dat zien aankomen, al moet je even wennen. Veel naar “blik op de weg” oid kijken helpt vast, want “ze” doen het hier standaard.
Het is geen Nederlandse weg, en het is geen nederlandse rijstijl hier, daar moet je je een beetje aan aanpassen. Wat betreft de drempels, dat systeem heb je snel genoeg door, als er een dorp op de weg ligt dan liggen er ook één of meer drempels. Gaten in de weg, ligt er een beetje aan welk traject je rijd en welke tijd van het jaar (tijdens en net na het regenseizoen is de kwaliteit van de weg iets minder). Echter veel van de BR wegen, zeker hoe verder zuid je komt zijn zeer goed onderhouden. Betreft een kaart, die van quatro rodas is erg goed naar mijn mening. De schaal is iets kleiner, echter dit land is ook iets groter dan Nederland.
Betreft het nacht rijden, mijn ervaring (ongeveer 50k km brazilie) is dat mensen meer dan bereid zijn om hun lichten te dimmen, echter ze vergeten het wel eens, als je een lichtsignaal geeft regeren ze hier op (net als in Nederland BTW). Mijn conclusie is, als je je hier aanpast aan het verkeer (iets relaxtere rijstijl en iets minder klampen aan de nederlandse regels) dan is het absoluut geen probleem om hier te rijden. Het verschil zal niet groter zijn dan tussen Nederland en bijvoorbeeld oost Europa.