van phnom penh naar luang prabang

hallo iedereen,
ik had een vraagje ivm met de route van phnom penh(cambodja)naar laos.
in oktober ga ik naar phnom penh en van daaruit zou ik naar laung prabang in laos willen reizen.aangezien dat ik niet veel vakantie heb zou ik willen weten hoe ik het vlugst in luang prabang kunnen geraken.ik zou anders met de bus naar daar reizen maar ik vrees dat ik tijdsgebrek zal hebben.tips ivm luchtvaartmaatschappijen en tips ivm met dingen die ik zeker moet zien in luang prabang zijn altijd welkom.
alvast bedankt

vlugst is-moet je dat nou echt vragen? vliegen-BKK air via BKK-dat gaat je kosten! je kan eens naar hun airpassen kijken (tenminste 3 flights). en geldt ook op Lao-airways. Altern. PnPn-VTE en dan change-of dat lukt in 1 dag moet je zelf uitknobbelen, bvb via amadeus.net. het is een afstand van ruim 1000 km-en de wegen zijn OK-maar ook niet meer dan dat, deels via bergen.
Als je overland wilt-dan gaat het zo
(KHmer bussen; canbypublications.com): daily bus PnPn->PAKSE-Laos. Inmiddels schijnt het laos visum ook aan deze grenspost te koop te zijn. duurt de hele dag.
Met wat geluk kan je net nog meteen door in een van de laatste nachtbussen (sommige met bedjes-net als in China) naar VTE-arr. next morning. Dan naar het andere busstation en de bus naar lLPrbg-duurt 8-10 uur, gaat zowat elk uur. kijk evt. op lao-bus-time-table.blogspot.com.
dus in totaal zo’n 35/40 uur aan een stuk bussen.
Het is net zo kip zonder kop als een USAer die van Brussel meteen naar Narvik wil-omdat ie gehoord heeft dat het daar ook mooi is en zonder pissende mannekes.
wat ergens te zien valt staat in elke reisgids-als je Laos overweegt heb je die toch allang gelezen/ingezien?

mocht je tussen pp en Lp nergens willen blijven voor een aantal dagen dan zou ik zeker gaan vliegen. het is een hele lange trip met de bus zonder een stop te maken.

Van Phnom Penh naar Kratie is het 7 uur met de bus. (eergisteren gedaan) Van Kratie naar Don Det - 4000 Islands zou het ongeveer 6 uur moeten zijn, maar dat kan ik na de 24e pas zeggen…
-Waarbij Kratie tussen PP en de grens met Laos ligt, je reist er doorheen.
-PP-Kratie $6
-Kratie - Don Det $13

Ik reis op dit moment (onder andere) van cambodja naar laos met als eindpunt Luang Prabang; lowbudget. Dus als je wilt kan ik de bus tijden ongeveer bijhouden, dan kan je bepalen of het mee of tegen valt. Bussen in Cambodja zijn goed te doen, de hoofdwegen zijn geasfalteerd en je rijdt met “westerse” touringcars, als je geluk hebt nog met een toilet er in ook.

P.S. Het vliegveld op Paksé is momenteel gesloten, ze zijn de landingsstrook aan het maken.

Hoop dat je hier wat aan hebt :slight_smile:

@BKKflyer, tnx voor de info!

Ik zou me richten op het zuiden van Laos ook erg mooi!