Van NL --> BR

Hallo allemaal!

Mijn naam is Willem Peters, ik ben 26 jaar oud en momenteel studeer ik nog aan de opleiding Podotherapie.

Graag zou ik mijzelf even kort willen voorstellen en een en ander willen voorleggen. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die me verder kunnen helpen.

Nadat ik de opleiding tot Sport & Bewegingscoördinator aan het Cios succesvol heb afgerond ben ik daarna doorgegaan met de opleiding tot Podotherapeut. Na het afstuderen, wat op dit moment in volle gang is, hoop/verwacht ik in juni ook deze opleiding met succes af te ronden.

Naast mijn opleiding ben ik mijn leven lang al zeer fanatiek geweest in de vechtsport, en met name de tak Brazilaans Jiu Jitsu (BJJ), zowel op recreatief als op hoog competitief niveau. De passie die ik heb voor de sport heeft er o.a. voor gezorgd dat ik in de zomer van 2007 ben afgereisd naar Brazilië en een aantal weken in Belo Horizonte en Rio de Janeiro heb verbleven. Het hoofddoel van mijn reis was om mee te trainen met de plaatselijke BJJ trainingen, wat ik ook dagelijks heb gedaan. Naast de geweldige trainingen heeft het land, de cultuur en de mensen een enorme positieve indruk op me achter gelaten.
Tot op heden heeft Brazilië altijd mijn interesse weten te behouden, en deze is misschien alleen nog maar gegroeid waardoor het volgende plan tot stand is gekomen.

Mijn plan is om naar Belo Horizonte af te reizen en er circa 1 jaar te verblijven nadat ik mijn huidige opleiding heb afgerond.

Hoewel ik ervoor zal zorgen dat mijn spaarrekening zoveel mogelijk is aangevuld, zal ik hierop geen jaar op kunnen teren. Het zou dus ideaal zijn als ik een baan zou kunnen vinden waarmee ik de meeste onkosten (trainen, eten, wonen) zou kunnen financieren.

Zelf heb ik al contact proberen te zoeken met o.a.:

• Vrijwilligerswerk organisaties; Tot nu toe heb ik alleen christelijke organisaties gevonden. Omdat ik niet gelovig ben is dit helaas geen optie.
  • Taal instituten (zoals Conversation Corps van Geovisions); Helaas tot op heden weinig respons. Het zou me wel heel interessant lijken om in een gastgezin of andere setting Engelse taal aan te leren.
  • Podotherapeuten; Helaas ook weinig tot geen respons. Daarbij is de podotherapie in Brazilië niet 1:1 vergelijkbaar met die van Nederland.

Al met al blijkt met name contact leggen erg moeizaam te gaan vanwege de lage respons. Ook is Belo Horizonte een minder grote toeristische trekpleister dan bijvoorbeeld Rio, waardoor contacten leggen moeizamer gaat naar mijn mening.

Toch ben ik vastberaden om te gaan, en kan ik me ook niet voorstellen dat het niet mogelijk is voor mij om daar een zakcentje bij te verdienen of eventueel tegen kosten en/of inwoning ergens te kunnen werken. In principe hoef ik er dus niet veel voor terug en heb ik, zoals ik het zie, veel te bieden (Afgestudeerd Sport Coördinator, Podotherapeut, veel reiservaring, veelzijdig, etc.).

Hopelijk dat er mensen zijn die me verder kunnen helpen. Mocht er nog aanvullende informatie nodig zijn, laat het me maar weten, en ik stuur het door.

Alle vormen van ideeën, tips en commentaar zijn meer dan welkom!

• Willem

Kijk eens op www.joho.nl, ik hoop dat zij je verder kunnen helpen.

Dank je wel voor de tip!

Aanvankelijk dacht ik dat Joho ook een soort christelijke organisatie was, maar blijkbaar heb ik het mis.

Ik zal eens contact met ze opnemen.

Nog meer tips zijn welkom!

Ha ha, nou voor zover ik weet hebben ze helemaal niks religieus! Misschien lijkt de naam op die van een Christelijke organisatie. :slight_smile:

De grote vraag is of je voldoende Portugees spreekt.

Volgens mij stikt het in Brazilie van sporttalenten, zeker ook in de Jiu-Jitsu en MMA. Mijn (aangetrouwde) zoon is Alexandre “Pulga” Pimentel, kampioen van Brazilie en momenteel bezig met kooigevechten (11 overwinningen, 0 verloren), socio van sportschool “Nova Geraçau” in Rio, en doet b.v. al jarenlang door de staat gesubsidieerde lessen aan kinderen uit de favela.

Maar veel verdienen doet het niet.

Hetzelfde geldt voor taalonderwijs. Het kan, maar makkelijk is het niet.