Van nederland naar Nairobi

Hallo Reizigers,

IK studeer momenteel Tourism en wil als mijn scriptie een reis voor het goede doel opzetten van hier naar Nairobi Kenia. Het is de bedoeling om daar met meerdere wagens heen te rijden en die daar aan het goede doel te schenken. Het is NIET de bedoeling om een zogenaamde barrel challenge op te zetten, omdat ik denk dat het afleveren van “waardeloze auto’s” juist niet de bedoeling is.

Ik ben me al veel aan het inlezen over de verschillende mogelijkheden en organisaties die mij kunnen helpen maar ik vind overal veel tegenstrijdige informatie over de mogelijke routes.

Ik hoop dat jullie mij misschien meer informatie kunnen geven over welke routes mogelijk zijn.
Het idee waar ik mee zit te spelen is om via Egypte de Nijl naar het zuiden te volgen.

Zijn er mensen die deze trip al eens gemaakt hebben? of mensen die een andere route gereden hebben? Ik hoop op veel reacties :slight_smile:

Prachtige trip, prachtig doel.
Zie www.africa-overland.com voor de verhalen van vele mensen die de trip al maakten of nu maken.
Auto’s achterlaten zal ivm Carnet de Passage veel aandacht nodig hebben, informeer daar goed naar.
Er is, nu Syrie in problemen is, een ferry van Iskenderum (Turkije) naar Port Said. Vandaar langs de Nijl, door Soedan en Ethiopie naar Nairobi is goed te doen.
Groet en veel plezier aan de voorbereidingen, Klaas

Hallo, Ik ben zoiets dergelijks van plan naar Malawi. Wanneer ben je van plan te gaan?

Groet,

Herman van den Broek

Hallo Klaas,
Bedankt voor je reactie, ik had inderdaad mijn bedenkingen om via Syrie te rijden wegens de problemen in die hoek.
Ik heb al heel wat gelezen over de CDP, maar als ik op het internet ga speuren, kom ik ook meldingen tegen dat je een soort lokaal CDP (een Triptyque?) kan kopen bij de Egypt auto club. Iemand hier enige ervaring mee?? (zie bron hieronder)

@ herman Ik heb op dit moment geen datum, dat hangt allemaal af van de goedkeuring van mijn scriptie en het eindresultaat. Als alles goedgekeurd wordt gaat deze reis er zeker komen.

After some trouble I managed to send someone in Egypt to the auto club and ask about how it’s done. First time they told him that I have to get a CdP from Canada before I travel and this is the only way, but after the information I got from fretje here I asked my friend in Egypt to go again and explain the situation further. After telling them that there is no CdP in Canada “they don’t have it there!!” and assuring them that he has many friends who have done it in the way fretje described. They changed what they had said earlier and explained to him everything about the Egyptian Carnet known as “Triptyque”.

It is a new system, you DO NOT need a CdP any more for Egypt and the actual details are:

Documents needed: vehicle registration, international driving license & passport.
Issued from: Egyptian auto club offices in most Egyptian ports (land/sea/air).
Validity: 3 months, renewable once only.
Cost: $550 to $1,000 USD for each 3 month period.

After the expiry of the Carnet the car is not allowed a renewal for 6 months in which case you must either exit the country or place the car in customs storage. Another thing to do is pay 250% of the car’s price and keep it in Egypt forever, but it’s much cheaper to buy another car and drive each one for 6 months.

And I checked this, if you do have a CdP you still have to pay for transfer plates since no one can drive with foreign plates in Egypt except Libyan vehicles. It costs around $500 USD. BRON

Let op met wat voor een auto je er heen rijdt. Auto’s ouder dan 15 jaar worden volgens mij niet meer geaccepteerd om te importeren in Kenia. Ook kan het een probleem zijn als het stuur aan de linker kant zit. Wij hebben 2009 een nederlandse ambulance naar Oeganda gereden en daar geïmporteerd. Het geld van het carnet moet nog terug komen. Probleem op probleem. In Oeganda gelden geen beperkingen maar deze met het stuur aan de linker kant willen weinig mensen hebben.
Je kan ook prima zonder carnet rijden. Bij de grenzen kan je een TYP (temporairy import permit) kopen. Je hebt wat meer werk aan de grens en moet natuurlijk betalen maar je hoeft in ieder geval niet achter je borg van het carnet aan.

Groet,
Frank
http://www.onafricanroads.com

Om te importeren in Kenya mag een auto niet ouder zijn dan 8 jaar.