Hallo allemaal,
Ik ben van plan om vanuit Bangkok naar Siem reap te reizen per bus, om vervolgens naar Batambang en Phnom Penh te reizen. Vanuit daar wil ik naar Kampot en dan door naar Laos (naar Don Det). Echter gaat er vanuit Kampot vervoer naar de grens van Laos, en zo ja hoe lang duurt dit en hoe duur is dit? Ik denk erover om misschien ook nog een stop te maken in Kratie. Is dit de moeite waard?
Iemand ervaringen?
Groetjes.
Ik denk niet dat je op dit moment vlot naar de grens van Laos raakt.
Misschien is het wel een idee om tussen Phnom Penh en Kampot eens niet te kiezen voor de bus, maar voor de splinternieuwe treinverbinding?
Oh wist niet dat er een treinverbinding was, dat is indd ideaal! Waarom kan ik op dit moment niet vlot bij de grens komen? Ook niet via Phnom Penh?
Sowieso via Phnom Penh. Kijk hier eens. Ik denk dat deze maatschappij een bus rijdt naar Pakse in Laos en de grens overgaat op de plaats die jij wil.
http://www.ppsoryatransport.com/eng/?page=7
Voor Siem Reap naar Battambang kan ik je Capitol aanraden. De enige maatschappij in SR die vanuit het centrum vertrekt. Anderen hebben busstations buiten de stad. Is maar een kort ritje.
Tijdens het regenseizoen en begin droge seizoen zou je ook met de boot kunnen gaan.
Van Battambang naar PP zou je kunnen overwegen om een vroege minibus te nemen met een pauze halverwege. Grote bussen gaan veel langzamer en stoppen vaak om iemand in of uit te laten.
Eventueel die zelfde dag vanuit PP 's middags een minibus naar Kampot. Is duurder, maar gaat wel sneller en je hebt dan maar 1 reisdag.
Let op dat er ook bussen zijn van PP naar Kampot die via Kep gaan en dan ben je zo 5 uur onderweg.
Van Phnom Penh naar Don Det zijn meerdere mogelijkheden. Zorg wel dat je bij aankomst in Laos ook vervoer hebt, anders sta je daar in de middle of nowhere. Er zijn duurdere minibussen die de gehele route nemen, andere bussen stoppen bij de grens en dan moet je een stukje niemandsland lopen en overstappen op de volgende bus.
De grens is simpel wanneer je $35 cash en een pasfoto hebt. Visumformuliertje invullen en arrival/departure kaartje. Laat je niet oplichten. Dat geldt ook voor de grens van Thailand/Cambodja.
Ik zou PP naar Laos niet in 1 dag doen, maar in Kratie overnachten en eventueel ook al in het charmante Kampong Cham, want het is een pittige rit. Ik zou zeker niet in 1 dag van Kampot naar Laos reizen…
Alle vervoer kan door je guesthouse/hotel/hostel worden geregeld. Overal inclusief pick-up. Cambodja is zeer eenvoudig om te bereizen.
Er gaat inderdaad sinds april weer een trein. Die is onderdeel van de route PP - Kampot - Sihanoukville. Een veilige, maar geen snelle manier van reizen… en alleen in het weekend (vrijdag - zondag).
Johan