Van Jakarta naar Semarang

Hoi allemaal,
30 juli vertrek ik uit Nederland om tien maanden te gaan reizen waarbij ik Indonesie, Thailand en Australie aan doe.
Nu heb ik een vraag…
Ik kom 1 juli 's avonds aan in Jakarta en moet in Semarang zijn, hier ga ik nml vrijwilligerswerk doen…
Weet iemand hoe ik van Jakarta naar Semarang kom? Hoe duur dat is? En hoe lang ik daar over doe?
Alvast bedankt!
Groetjes Lenneke

Hoi,

Je kunt met de trein gaan; vanaf stasiun Gambir vertrekt de laatste trein richting Semarang om half 10. De tarieven varieren van 10 tot 15 euro en de reis duurt 5-6 uur. Zie de site van de Indo spoorwegen voor meer.
Groetjes, Raoul

Raoul,

Heb ook even de vrijheid genomen om op de site van de spoorwegen rond te neuzen, maar vind het allemaal een beetje onduidelijk. Ik heb een trip in gedachte voor de tijd dat ik in Indonesie ben,om vanaf bali met de ferry naar Banjuwangi over te steken en dan een (lange)treinreis te maken naar Jakarta,(weer eens wat anders dan vliegen). Maar er helemaakl uit komen op die site lukt me niet. Uiteraard zal ik er wel komen, maar wellicht nog handige tips voor me? bvd , Rob

Hoi Rob,

in het (lichtblauwe) vierkant “search timetable” kun je bij origin “Banyuwangi” invullen en bij destination “Surabaya Gubeng”. Voor het stuk SUB-JKT voer je bij origin “Surabaya Pasarturi”(ander staion dus) in en bij destination “Gambir” (station vlakbij Monas in Jakarta). Deze route gaat over noord Java.

Als je de treinreis overdag wilt maken (dan zie je ook wat onderweg) zul je de reis dus in 2 dagen moeten doen.

Je kunt ook de reis Banyuwangi-Malang-Jakartakota maken, maar de trein van Malang naar Jakarta rijdt 's nachts.

Nog een andere optie is via Yogyakarta te reizen, maar ook dan reis je 's nachts, tenzij je er nog een dag langer over doet.

Om een lang verhaal kort te maken, er gaat geen rechtstreekse trein van Banyuwangi naar Jakarta en je moet per segment een apart kaartje kopen. Maar het is zeker de moeite waard!

De site van de Indonesische spoorwegen is inderdaad soms (voor ons) niet helemaal logisch(half engels-half indonesisch); op de stations is het echter allemaal goed te regelen.

Mocht je meer vragen hebben, hoor ik het wel!

Raoul

Raoul,bedankt voor je info. Kom er de komende tijd nog wel op terug met vragen over reisklassen , overstap etc.

Rob

Dankjewel Raoul,
ik zal dit eens gaan uitzoeken!
Mocht ik vragen hebben dan hoor je t wel.
Groetjes Lenneke

De treinreis via de Noordkust van Java is zoiets als straf te beschouwen, kan je net zo goed vliegen dan zie je evenveel. Beter is de zuidelijke route te nemen, nou is die ook behoorlijk saai, maar ja als je nooit sawa hebt gezien dan kan je je hart ophalen. Het mooiste deel ligt van de reis ligt eigenlijk tussen Banjar op de grens tussen Midden en West Java en Karawang op een uur van Jakarta. Vanaf Surabaya kan je de dag ekspres nemen, de Argo Willis die is eerste klas, die gaat via Solo Yogya tot Bandung, na een nachtrust kan je de volgende dag fit een van de mooiste treinreizen van je leven maken van Bandung naar Jakarta.

Hi Lenneke,

’s Avonds kan je niet meer naar Semarang. Dat wordt wachten tot de volgende ochtend, om te vliegen, je bent toch op de airport. In de buurt kan je wel overnachten (Tanggerang) Tussen 0700 en 0800 de volgende dag vliegen Garuda, Batavia Air, Sriwijaya en Mandala naar Semarang. De eerste trein naar SMG zal ook ongeveer om die tijd vertrekken, daarvoor moet je naar de stad. Vliegen, 1 uur, kost ongeveer 450.000 Rp, trein, 6 uur, ong. 200.000 Rp. Dat zijn de prijzen nu, er zit een benzineprijs verhoging aan te komen.

Bedankt voor al je informatie!
Weet inmiddels dat ik rond 20.00 aankom ik jakarta en neem dan een hotel, zodat ik de volgende ochtend de trein van 9.30 ofzo kan nemen.
Iemand nog tips voor een goedkoop hotel in Jakarta?
Dankje!