Ik ben een student geneeskunde en ga binnenkort voor een stage naar Semarang. Ik vraag me af of mensen hier informatie kunnen geven over alle praktische zaken (woning, kosten (wat is de gemiddelde prijs), eten etc.). Verder hoelang je onderweg bent vanuit Nederland. Alvast bedankt voor de info
Wellicht kun je eens een kijkje nemen op de site indahnesia.com Veel info is daar te vinden/te vragen. De site word bezocht door veel mensen die reeds in Indonesie wonen/werken. Daar is meer info te vinden dan dat je hier kan vinden. gebruik op die site eerst maar eens de zoekfunctie .Kan natuurlijk ook even alles van die site hier naar toe kopieren, maar dan moet deze site gaan uitbreiden…
Hoi,
hoe lang je vanaf Nederland onderweg bent, hangt af van welke vlucht je naar Indonesie neemt. Er gaan geen non-stop vluchten naar Jakarta, dus zul je 1 of 2 keer moeten overstappen. In totaal kan je rekenen op 16-20 uur. Vanaf Jakarta kun je naar Semarang vliegen, zal ongeveer een uurtje duren. Een andere mogelijkheid is met de trein. Er gaan dagelijks verschillende treinen van Jakarta rechtstreeks naar Semarang en dan duurt het een uurtje of 6.
Even uit de Lonely Planet: de prijzen voor ho(s)tels variëren van 40000 (budget) tot 600000 (midrange). Eén euro levert ruim 14000 rupiah op. Wanneer je langer in een hotel verblijft kun je vaak korting krijgen.
De prijs van eten zal niet verschillen met andere javaanse steden, dus voor 1-2 euro kun je een fatsoenlijke maaltijd krijgen. Wanneer je op straat eet bij een kaki lima, ben je nog minder kwijt.
Ik ben zelf nog niet in Semarang geweest, dus ik kan je niet echt specifieke tips geven. Ik hoop toch dat je er iets aan hebt…
Groetjes Raoul.
ps. Er is wel een (nederlandse) site over semarang: www.semarang.nl Misschien kan die webmaster je nog verder op weg helpen.
Hmm, heb ik zeker ook een tropenmaag: nog nooit last gehad door het eten van warungs en verkopers langs de weg…maar andere mensen kunnen dus anders reageren op zogeheten goedkoop voedsel.
Ik heb een keer last gehad van mijn maag. En dat was nu net een van de weinige keren dan ik NIET bij een warung of rumah makan zat maar met een ‘sjiek’ restaurant
He Stephan,
even een andere vraag. Wanneer ga je stage lopen in Semarang?
Ik ga nml ook voor drie maanden naar Semarang voor vrijwilligerswerk…
Groetjes Lenneke
Ik vertrek 30 juli en ben er dan augustus, september en oktober…
Ga gehandicaptenonderwijs opzetten. Verdere info moet ik nog krijgen.
Groetjes Lenneke
Ik heb 5 maanden stage gelopen (wetenschappelijkonderzoek, ook voor geneeskunde) in Semarang. Ik ben wel via Jakarta gevlogen, als je direct naar Semarang wil vliegen moet je in Jakarta ter plekke een ticket regelen. Ik ben begonnen met een weekend Jakarta en ben met de trein naar Semarang gegaan (een hele luxe coupe bij executive class treinen, beter dan de ns, en mooi uitzicht). Amsterdam-Jakarta is rechtstreeks 16 uur dacht ik, maar met overstappen ben je wel 22-24 uur bezig.
Eten is niet duur. Ik ben begonnen in de restaurants maar uiteindelijk ook bij de warungs gegeten en ben er niet ziek van geworden. Je moet wel kijken of ze alles goed verhitten, vooral aan het begin van je tijd daar. In een restaurant kost een maaltijd omgerekend 3 tot 5 euro dacht ik en bij een warung nog geen euro.
Aan supermarkten en enorme winkelcentra trouwens geen gebrek in Semarang, je kan er dus erg veel krijgen. De Mac Donalds is 24 uur per dag open en bezorgd aan huis (ook snachts), dat zegt al genoeg. Er is ook een pizzahut. Maar ik zou je toch aanraden het indonesisch eten te proberen, dat is zoo lekker!
Verder zijn er een paar (foute) discotheken, E-plaza heb ik zelf vaak van binnen gezien. Met de taxi kost bijna niks, die rijden er in grote getalen, en voor 1 tot 2 euro ben je op de plaats van bestemming.
Ik raad je aan om de lonely planet te kopen, daar staan ook goedkope hotels in Semarang in, en als je wilt gaan reizen is die onmisbaar. Ik heb in een studentenhuis via juniorexpat gezeten, was wel relatief duur, 220 euro/maand. Kan je via je stagebegeleider geen woonruimte krijgen?
Nog een tip: regel op tijd je visa, voor de voorwaarden kan je op de site van de indonesische ambassade kijken. Na twee maanden moet je deze ook verlengen in Indonesie. Dit laatste gaat meer kosten dan je van te voren te horen krijgt, vanwege de corruptie, behalve misschien als je zelf heel sterk in je schoenen staat en vloeidend indonesie spreekt.
Verder weet ik het even niet, hoop je hiermee geholpen te hebben.
Je kan ook eens zoeken via www.waarbenjij.nu, daar vind je ongetwijfeld andere mensen die daar zaten/zitten. (mijn site is annegienopjava.waarbenjij.nu, nog bereikbaar tot september)