Van Istanbul naar Çanakkale

Hallo allemaal,

Wij zijn een gezin van 4 personen (2 kids 14/15) en willen deze zomer een rondreis door Turkije gaan maken. Vliegen op Istanbul (Sabiha Gökçen), vervolgens een paar dagen Istanbul en dan met een huurauto op pad. En daar is het eerste “probleem”. We willen richting Çanakkale maar wat is de beste/snelste/mooiste route?

1. Geheel over land via Izmit/Bursa
  2. De auto op de boot in Yenikapi en dan naar Bandirma
  3. Via het “Europese deel” naar Gelibolu - boot naar Çardak of Lapseki
  4. Eveneens via het “Europese deel” naar Eceabat of Kilitbahir - boot naar Çanakkale

Geheel over land is bijna 500 km. Om op de 1e dag met de auto direct al zo’n afstand af te leggen zie ik niet zo zitten. Zal dus waarschijnlijk een tocht met een ferry worden, maar welke? Hoe zijn de vaarschema’s en hoe lang duurt de overtocht?
Eerst maar eens een antwoord op deze vraag daarna mogen jullie schieten op het reisprogamma.

Ik heb de afstand van Istanbul naar Çanakkale tientallen keren op alle manieren zoals in de opties vermeldt staan afgelegd.

De makkelijkste en meteen ook mooiste optie is om via het europese deel naar Kilitbahir/Eceabat te gaan en met de veerpont over te steken.
Vanaf het vliegveld doe je met de auto ongeveer twee uur om bij Tekirdag te komen , je hebt dan meteen een mooie rit door Istanbul gehad .
Van Tekirdag is het nog een krappe 300 kilometer naar Eceabat en die afstand redt je makkelijk in 4,5 uur met daarin rustpauzes verwerkt.

Bij optie 1 is de weg over het meerendeel slecht en je rijdt er “in the middle of nowhere” en door de vorm van het stuk land moet je zomaar 50 kilometer meer rijden .

Bij optie 2 win je niks door de boot te nemen, je moet nog 75% van de weg naar Çanakkale met de auto.

Optie 3 lijkt veel op 1 met het verschil dat je van Lapseki naar Çanakkale weer een slecht stuk weg hebt .

1 like

Alvast bedankt voor de info. Optie 4 had na een beetje puzzelen ook al mijn voorkeur. Je hebt het 2x over slechte stukken weg. Hoe zijn in het algemeen dan de wegen in Turkije? We hebben vorig jaar in Marokko 2000 km gereden. Als mij één ding is meegevallen dan waren het wel de wegen. In zeer goede staat en ook de bewegwijzering was OK! (gelukkig wel want we hadden geen navigatie, alleen wegenkaarten).
Hoe is het verkeer in Istanbul? Casablanca was prima te doen. Af en toe een beetje aanpassen, op 3-baanswegen kan je met een beetje inschikken ook met 5 naast elkaar…
Plaats binnenkort wel een reisschema

Met slechte weg bedoel ik een weg zoals hier in Nederland de provinciale wegen zijn , waar je 80 mag dus, met veel gaten.

Algemene toestand van de wegen is goed, vooral de snelwegen zijn sterk verbeterd.
Je moet wel rekening houden dat je zorgt dat je een sticker in je auto hebt voor het electronisch tolsysteem.

De verbinding van Sabiha Gokcen naar de europese kant uit is goed tot zeer goed, je rijdt bijna de hele weg over een soort snelweg door de stad.

Je moet wel even op de wegbewijzering letten omdat de groene kleur borden voor de binnendoor weg zijn en de bruine kleur borden voor de snel(tol)weg…of andersom , weet het even niet meer uit mijn hoofd.