We zijn nog steeds onze reis door Patagonië aan het invullen en na het nodige speurwerk hier en op andere fora op het internet denk ik nu aan een tocht van Bariloche via Esquel naar Chili en dan over de Carrera Austral naar Villa O’Higgins om vandaar via een tweedaagse tocht naar El Chaltén te reizen.
Wat ik echter niet kan vinden is wanneer en hoe vaak de bussen van Esquel naar Futaleufú rijden.
En of dit op één dag te combineren is met de bustocht van Bariloche naar Esquel.
Heeft iemand deze route al eens afgelegd?
Of een link naar een website met meer info?
Ehm, vergis je je niet ergens? Bariloche ligt bijna tegen de grens met Chili (grensovergang bij Villa la Angostura). Esquél ligt veel meer landinwaarts, ten zuidoosten van Bariloche.
Ehh, nee, ik dacht het niet.
Bariloche ligt weliswaar dichterbij de Chileense grens maar niet op de route naar het zuiden (Carrera Austral) die ik nu probeer te volgen.
Er zouden bussen gaan vanuit Futaleufu, via Villa Santa Lucía naar Coyhaique en vandaar via Cochrane naar Villa O’Higgins.
Dit allemaal als alternatief voor de lange busreis van Bariloche naar El Chalten over de RN 40.
Niet dat deze reis korter is maar misschien wel meer uitdagend en afwisselender.
Ik kan me herinneren dat de busreis van Esquel via Trevelin naar Futaleufu niet langer duurde dan 2 uurtjes. De bus brengt je van Esquel naar de grens. Vanaf daar kun je met aansluitende mini-busjes naar Futaleufu, zo´n tien kilometer vanaf de grens.
Als je vroeg genoeg uit Bariloche vertrekt, moet het zeker mogelijk zijn om op dezelfde dag nog aan te komen in Futaleufu.
Van Futaleufu (Futadinges schijnt het in Argentinie te heten…) naar Cochrane en Villa O´Higgins zul je waarschijnlijk in drie gedeelten moeten doen:
Met de bus van Futaleufu naar Santa Lucia
In Santa Lucia stap je op de bus Chaiten - Coyhaique
Santa Lucia is nou niet bepaald een stad van wereldformaat, maar je kunt er overnachten in een basic “hospedaje”, zou je de aansluiting missen.
Coyhaique naar Cochrane en Villa O´Higgins
Verdere vragen over de carretera austral kun je beter op het Chili-forum stellen, anders krijg ik een uitbrander van sr. Flipsen, de moderater van dit forum…
Hallo grietzen,
Bedankt voor je antword. Verdere vragen over de bussen in chili zal ik op het andere forum stellen.
Ik wil geen ruzie tussen de moderators
Frank