Hallo!
Aanstaande 15 december reizen mijn vriend en ik naar Cuzco.
Hier willen we enkele dagen verblijven, naar de Machu Picchu en dan de dag ná 2e kerstdag (27dec) naar Sucre gaan reizen.
Graag zouden we dit via het Titicacameer doen (vanuit hier naar La Paz en dan Sucre).
Heeft iemand een idee of dit realistisch is, aangezien we maar 4 volle dagen hebben tot oudjaarsdag, oud op nieuw willen we graag in Sucre doorbrengen.
Het is eventueel ook een optie om te vliegen, maar ik kan geen tickets vinden…
Oftewel, help!
Groetjes Lonneke
Dat kan in principe in 3 dagen, met de bus. Cusco - Puno = ca. 8 uur. Puno - Copacabana = ca. 4 uur (+ uur tijdverschil), deze rit gaat langs het Titicacameer en moet wel overdag want 's nachts is de grens dicht. Copacabana - La Paz = 3 uur. En La Paz - Sucre is volgens mij een uur of 12, dat wordt waarschijnlijk met een nachtbus. Van Puno kan je ook met een boot naar Copacabana, dit is wel een lange zit maar schijnt mooi te zijn. Vliegtickets kun je wel terplekke kopen, La Paz Sucre zal misschien een euro of 60 zijn. Maar internationaal zijn ze duur.
Dankjewel voor je reactie, zo te lezen zijn er dus toch genoeg opties!
PS kun je me ook vertellen aan welke kosten ik moet denken bij zo’n busritten??
Nou, dat hangt een beetje af van de busmaatschappij. In Peru heb je zeer luxe varianten, die uiteraard wat duurder zijn. Ook is het bijvoorbeeld weer goedkoper (en sneller) om bij de grens voor Copacabana over te stappen op een andere bus. In Bolivia zijn de bussen nagenoeg gratis. Misschien dat rond de feestdagen de prijzen weer wat hoger liggen omdat veel locals reizen. Maar ik denk dat je met 50 euro een heel eind kom. Waarom blijven jullie zo lang in Cusco eigenlijk? In La Paz en omgeving is ook een hoop leuks te doen en moois te zien 
Nou, onze planning is nu als volgt:
15 december: vliegen
16 december: aankomen
17 december: jetlag verwerken + rustig Cuzco verkennen (geen gekke dingen doen)
18 december: Tourist uithangen in Cuzco en omgeving + Machu Picchu tour regelen
19 december en/of 20 december: machu Picchu tour doen
en vervolgens is het kiezen, of al de Titicacatrip richting Sucre doen, of wachten en tussen kerst en oud op nieuw gaan.
We willen graag kerst op een leuke plaats doorbrengen en dachten dat Cuzco hier wel geschikt voor was…
Hoe dan ook hebben we 4 volle dagen om in Sucre te komen, aangezien het de 5e dag of kerst of oudjaarsdag is…
Volg je me nog?? Haha… Wat natuurlijk ook kan is kerst of oud op nieuw in La Paz vieren…
Ik moet me sowieso nog verdiepen in La Paz…
Kerst in Zuid Amerika is sowieso maar 1 dag, en als reiziger merk je er niet zo heel veel meer van dan op een normale zondag, wanneer mensen ook hun tijd met familie doorbrengen. Behalve dan de Kersttierelantijntjes in het straatbeeld. Het is eigenlijk een beetje een loze dag, want het Kerstgevoel zoals in het donkere Nederland krijg je toch niet echt, tenminste dat vond ik de 2 keer dat ik kerst in Zuid Amerika heb doorgebracht (La Paz en Cali).
Cusco is zeker leuk om een weekje te verblijven, maar Arequipa is bijvoorbeeld ook leuk voor een paar dagen, met een aangenamer (droger en warmer) klimaat, en ook op de route naar het zuiden. Over La Paz als stad zijn de meningen verdeeld (chaotisch, kil, fantastisch, energiek), maar je kunt vandaaruit leuke en relatief goedkope tripjes doen naar het Amazone gebied (Rurrenabaque, 3 dagen pampas), de Death road fietsen (downhillbiken van 4700 meter hoogte naar 1200 meter), dagtripje met de bus naar Chacaltaya (hoogste skipiste ter wereld op 5300 meter) in combi met Valle de la Luna (soort maanlandschap ten zuiden van La Paz), en je kunt ook erg mooie wandeltrekkings doen, waarbij je vanuit de Andes afdaalt naar tropische gebieden (El Choro). Om maar wat te noemen. Als je wat minder sportief ben aangelegd kun je ook gewoon de bus pakken naar Coroico of Sorata, stadjes aan de tropische groene zijde van de Andes. Kerst in tropische sferen heeft ook wel wat natuurlijk…
Enfin, mijn advies luidt eigenlijk: ik zou me niet al te veel aantrekken van Kerst en Oud & Nieuw, bij het plannen van je reis. Vaak zijn het (op reis) de toevallige ontmoetingen die het leuk maken, zeker met dit soort feesten als tussenkomst. Dan is het leuk om met gezellige mensen te zijn. En al reizende vult je reis zichzelf wel in, vaak ook aan de hand van tips van andere reizigers.
In ieder geval veel plezier!
Super bedankt voor je duidelijk advies! Mijn laatste vraag is dan alleen nog, gaat alles door op kerstdag? Ivm bussen/trips?
Nou, op Kerst zelf rijden er niet veel bussen volgens mij. Veel winkels zijn gesloten, maar ik in La Paz bijvoorbeeld waren sommige reisbureautjes gewoon een dagdeel open. Hoe het met bijvoorbeeld 3 daagse trips zit weet ik eigenlijk niet, die worden meestal wel een beetje om de Kerst heen gepland, omdat reizigers zelf meestal ook wel met Kerst op een plaats blijven, zal er ook weinig animo voor Kerst-overlappende tripjes, denk ik. Maar goed,´t is maar 1 dagje, dat overleef je ook wel weer…
1 like
Ik neem aan dat dit voor heel Peru geldt, maar zeker voor Lima. Vanaf 24 december midden op de dag vertrekken of arriveren er nauwelijks of geen interlokale (lange afstands-) bussen). Dat interlokale busverkeer komt pas in de loop van 25 december weer op gang. Datzelfde geldt voor 31 december en 1 januari. Kerstnacht (24-25 december) en Oudejaarsnacht (31/12-1/1) zijn voor Peruanen erg belangrijke familie avonden/nachten en dan reis je dus niet. Het is dus zaak om geen interlokale busreizen op die dagen te plannen. Er rijden wel lokale bussen en taxi’s, maar tegen hogere prijzen en minder frequent. Verder zijn in de Kerst-Nieuwjaar periode, doordat veel Peruanen dan reizen (toerisme of kerst/oudjaar familiebezoek) de bussen sowieso eerder volgeboekt en ook duurder. Het is dus beter om dan niet op het laatste ogenblik te boeken.
http://www.hostellima.nl/
Ook mijn ervaring (weliswaar van 1997/1998) is dat je als toerist eigenlijk niks mee krijgt van kerst.
Wel heb ik een leuke mis meegemaakt op Kerstavond (24e) in de grote kathedraal van La Paz. Volwassen mannen gingen bloedserieus hun ‘kribbe met Jezus’ (lees: hun schoenendoos met bewerkte Barbie, Ken of goedkope pop) bij het altaar leggen, en er waren allerlei gezangen enzo.
Op Kerstmis (inderdaad alleen de 25e) is er niks bijzonders te merken op straat. Wij vonden het wel grappig om bij de allereerste en enige McDonalds van heel Bolivia te gaan eten juist op die dag, met een eigen stompkaars bij ons.
Daar stonden rijen! Inmiddels schijnt de Mac niet meer te bestaan in Bolivia geloof ik.
Met oud en nieuw werd er hier en daar een rotje afgestoken en verderop nog een kleine vuurpijl (in La Paz), verder zagen we in huizen van mensen wel wat feestjes. Maar verder geen straatfeest of niks.
In en om Cuzco is ook een hoop te zien hoor. Bijvoorbeeld het dorpje Pisac vond ik wel grappig.
Arequipa is inderdaad erg mooi, en de Colca Canyon ook.
Ik neem aan dat jullie in Bolivia ook nog wel naar de Salar de Uyuni gaan?
Wat hierboven al gezegd werd: vliegen over de grens heen is waarschijnlijk erg duur. Binnenlandse vluchten kunnen wel betaalbaar zijn.
Ik dacht trouwens dat de bus tussen Cuzco en Puno er tegenwoordig 5-6 uur over deed, sinds de weg verbeterd is. Je kunt kiezen uit een gewone bus (op dat traject waarschijnlijk van goedkoop tot zeer luxe… hoe luxer, hoe meer toeristen), of een toeristenbus die onderweg nog stopt bij een paar bezienswaardigheden, die schijnen best leuk te zijn.
¡Buen viaje!