even een domme vraag: wij willen vanaf Cusco naar Pisac om daar enkele dagen te blijven om de Valley te bezoeken. Wij denken er over om met de gewone minibusses te gaan maar vragen ons nu af of dat wel kan met al onze bagage. Weten jullie:
Of er beneden bij de minibusses ruimte is voor je bagage en of je ook een afgiftebewijs krijgt wat je nodig hebt om je tas weer terug te krijgen
Als dat niet kan, wat een andere optie is. Wij denken nu aan een taxi maar hebben geen idee wat dat zou moeten kosten (we weten alleen dat de taxi’s in Cusco goedkoop schijnen te zijn)
Ik ben met een grote bus naar Pisac gegaan.
Als je alleen minibusjes kunt vinden, kan je tas misschien op het dak, of anders bied je aan om dubbel te betalen, als je tas een hele stoel inneemt. Zoveel geld zal dat niet zijn. Ik denk wel minder duur dan een taxi in ieder geval.
Wat ook nog een optie is, als je na Pisac weer door Cuzco komt… een deel van je bagage bij een hotel in Cuzco achterlaten. Meestal kan dat gratis. Ze zijn immers wel gewend dat mensen de Inca Trail lopen. Hotels waar ik heb gezeten, hadden daarvoor altijd speciale bewaarkamers die op slot gaan. Het is handig om een lichtgewicht plunjezak ofzo bij je te hebben, voor dit soort gelegenheden waarbij je je bagage wilt opsplitsen. Op de markten in Cuzco zijn vast ook veel leuke lichtgewicht grote tassen te koop!
Ik weet niet of Hotel Royal (of Royal Hotel) in Pisac nog bestaat, maar daar hadden ze geweldige professionele masseuses. Destijds US$25 voor een massage van een uur of anderhalf uur, door 2 vrouwen (dus 4 handen!) tegelijk!
Ik vond Pisac een leuk plaatsje, de ene straat naar de markt en de markt zelf zijn vol toeristen (en ook wel Peruanen), maar in de andere straten kom je maar heel af en toe een andere toerist tegen. Mensen lopen kennelijk toch graag in een horde allemaal dezelfde weg.
De cafeetjes rondom de markt zijn heerlijk, vooral de balkons op de 1e verdieping met uitzicht over de markt.
De grote bus van Cusco naar Pisac kost omgerekend 1 euro en daar kan je bagage op het dak (als je tenminste opstapt op de beginhalte in Tullumayo, onderweg doen ze dat niet). Er zijn ook van die mini-busjes/grote taxis (omgerekend 2 euro: luxer en sneller) en daar gaat wel wat bagage achterin, maar niet echt veel. Maar met die taxi ben je volgens mij in een half uur of max 3 kwartier in Pisac dus een tas op schoot is dan nog wel te doen lijkt me…