Mijn 18-daagse reis door Costa Rica zou ik heel graag afsluiten aan de Caribische kust (Cahuita) omdat ik niet aan de kust wil beginnen maar direct actief (de meesten gaan zo ver ik kon zien eerst naar Caribische kust en dan Pacifische)
Dit zou betekenen dat ik aan het einde van Corcovado naar Cahuita moet reizen, best een stuk dus…
Momenteel komt het zo uit dat ik op een bepaalde dag om 14:00 u. in Drake Bay terug ben van mijn bezoek aan Corcovado en zou ik alvast een stuk willen rijden naar bijvoorbeeld Uvita en de dag erop een reisdag van Uvita naar Cahuita (evt. de huurauto achterlaten in San Jose en met de bus naar Cahuita), of vanuit Cartago naar Cahuita (wat is beter?)
Is dit een beetje te doen of is het eigenlijk gekkenwerk?
Om het eventueel wat overzichtelijker te maken, momenteel heb ik de volgende route bedacht:
Dag 1 Aankomst San Jose
Dag 2 Naar El Arenal
Dag 3 El Arenal
Dag 4 van El Arenal naar Rinconde la Vieja (met onderweg een bezoek aan de Venado Caves)
Dag 5 Rinconde la Vieja
Dag 6 van Rinconde la Vieja naar Monteverde (met onderweg een bezoek aan de Buena Vista Waterslide)
Dag 7 Monteverde
Dag 8 van Monteverde naar Tipi Jungla
Dag 9 omgeving Tipi Jungla (Bijv. Haciënda Baru of Marina Ballena)
Dag 10 omgeving Tipi Jungla (Bijv. Haciënda Baru of Marina Ballena)
Dag 11 Van Tipi Jungla naar Bahia Drake
Dag 12 Vanuit Bahia Drake trip naar Corcovdo met 1 overnachting
Dag 13 Om 14:00 u. terug in Drake Bay en alvast een stukje terug rijden richting San Jose of Cartago
Dag 14 Reis van … Naar Cahuita
Dag 15 Cahuita (Bijv. Nationaal park, snorkelen of Gandoca-Manzanillo
Dag 16 Cahuita
Dag 17 Van Cahuita terug naar San Jose
Dag 18 Naar huis
Je moet naar Drake met de boot vanaf Sierpe.
Je kunt in Sierpe je auto bewaakt parkeren.
De boten gaan om 11.30 en 15.30 uur naar Drake.
De boten gaan om 7.00 uur en 14.00 uur terug van Drake naar Sierpe.
Je bent iets meer dan een uur onderweg.
Dus als je de boot neemt van 14.00 uur dan ben je zeg maar in Sierpe om 15.30 uur.
Je zou dan nog 2 uur kunnen rijden. Dan ben je in Perez Zeledon of in Manuel Antonio.
Vanaf Perez Zeledon is het de volgende dag dan nog 6 uur naar Cahuita via Cartago.
Dus je plan is moeilijk te halen.
Neem dag 12 een dagexcursie naar Corcovado en dag 13 met de ochtendboot terug naar Sierpe.
Je kunt dan een tussenovernachting nemen richting Cahuita in San Gerardo del Dota of Cartago (Orosi vallei).
Ik ben eigenwijs en wil toch graag een tweedaagse tour doen met overnachting… Die reis van zes uur zouden we kunnen onderbreken met een stop onderweg in bijvoorbeeld Cartago. of San Gereardo del Dota.
Alleen…De boot van de tweedaagse tour naar Corcovado is rond 14:00 u. terug in Drake, grote kans dus dat we dan de boot van 14:00 u. naar Sierpe missen… En geen stress op vakantie!
…Nou heb ik ook gelezen dat het in maart ook mogelijk is Drake met de auto te bereiken. Is dat iets wat je zou adviseren?
Nee, dat adviseer ik niet.
De tocht is lang en de weg is slecht.
Wil je de tocht met overnachting in Sirena (Corcovado) doen,
dan kun je beter ergens anders een nacht laten vallen.
“En geen stress op vakantie!” zijn je eigen woorden…
Nou, ik vind het een heel gestress als je persé meteen na die tocht in Corcovado accuut wilt doorrijden naar Cahuita, helemaal aan de andere kant van Costa Rica.
Dat op papier staat dat een tour om 14:00 uur is afgelopen betekent nog niet dat je om 2 uur terug bent. Je zult zien dat bijna niemand een horloge draagt en dat het woord “op tijd” hier een begrip is wat bijna niet bestaat.
Ik zie ook dat je reis elke keer maar twee dagen toestaat in een plaats. Dus je bent eigenlijk meer onderweg, “heerlijk” asfalt ruikend, dan dat je werkelijk in de jungle, in de mangroven of op het water van de dingen geniet.
Costa Rica wordt nogal eens als een pretpark beschouwt, je MOET alle superplekken hebben bezocht, anders maak je het niet mee.
Die “superplekken”, zoals Arenal (La Fortuna), Monteverde, Manuel Antonio zijn wel aardig, maar voor mij persoonlijk nou niet echt de mooiste plekken in Costa Rica.
Een beetje minder stress in je reis inbouwen, minder verplaatsingen en dus meer de kans krijgen de omgeving te leren kennen zou ik je aanraden.
Rincon de la Vieja is een mooi plek, waar je de vulkanische activiteiten overal tegenkomt.
<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“BJ3FGSRCcfM” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>
Wel eens van de plaats Bijagua gehoord? Vast niet! Toch ook daar een pareltje te bezoeken: KIJK HIER
Tipi Jungla Lodge is super natuur! Mario laat je van heel dichtbij kennis maken met de jungle.
Marino Ballena park is gelegen in de Oceaan, waar je met een bootje kunt varen en kennis maken met dolfijnen, schildpadden, en walvissen (alleen in de maanden medio juli-medio oktober en in mindere mate van januari tot april) snorkelen enz. Op het land stelt Marino Ballena Park niets voor, dat is alleen het strand. (ook mooi) Zie foto hieronder:
Op de weg terug van Drake Bay (= supermooie plek om gewoon een paar dagen te blijven) naar de Caribische kust zou je een stop kunnen maken van een nacht in San Gerardo de Dota om daar de quetzales te bewonderen. San Gerrado de Dota ligt in een zelfde klimaat als Monteverde, in de nevelwouden dus, maar is veel minder toeristische en een prachtige omgeving hoog in de bergen waar op elk hek-paaltje wel honderden mosjes en andere plantjes groeien.
Ik wens je een fijne vakantie, bevrijd van het “moeten” en van de stress!