Van Cancun naar Isla Mujeres

In januari ga ik voor 4 maanden naar Midden-Amerika en ik wil mijn reis graag beginnen op Isla Mujeres.
Ik vlieg via Parijs naar Cancun en land daar om 4.30 uur (16.30 uur) 's middags.
Is het verstandig om direct door te reizen naar Isla Mujeres?
De optie om met de bus te gaan valt voor mij af omdat dat veel tijd kost.
Is er behalve een taxi nog een andere mogelijkheid?
Klopt het dat de ferry dan vanuit Gran Puerto vertrekt?

Ik hoop dat iemand me hiermee verder kan helpen!

Groetjes, Laura

Hi Laura,

de ferry naar Isla Mujeres gaat i.d.d. vanaf Gran Puerto (Ultra Mar Ferries), maar er gaan van dezelfde firma ook vanaf de hotelstrip (Playa Tortugas en El Ambarcadero). Bij Punta Sam gaan volgens mij ook ferries, maar da’s nog verder van het vliegveld af. Peurto Juarez is naast de Gran Puerto, maar dat zijn volgens mij kleinere (plezier) ferries. Je kunt makkelijk door naar Mujeres, want de Ultra Mar ferries gaan van 05:30 uur tot middernacht.

Ander vervoer dan taxi en/of bus ken ik niet.

Het meest gemakkelijk en snelst is via Puerto Juarez. Vandaar vertrekt ieder half uur een ferry die er minder dan 30 minuten over doet om aan de overkant te komen.Ik zou wel vast een hotel boeken in het centrum van Isla Mujeres, zodat je daar te voet heen kunt gaan. Alles is daar te belopen. Je kunt evt een golfkart huren voor een paar uur de volgende dag om naar de andere kant van het eiland te gaan. Je kunt in 2 uur het hele eiland verkennen.Er is maar 1 strand(Playa norte) in het centrum (aan de andere kant van het eiland is nog een strand) met vrij laag water maar met een hele leuke sfeer. 's Avonds is het gezellig in het centrum om daar iets te eten. Er zijn verschillende restaurantjes met een binnenplaatsje maar ook aan het water vlak naast de pier waar je met de ferry aankomt zijn restaurants. Verse vis is daar prima. Wij hebben dit meerder keren gedaan en altijd via Puerto Juarez. Vanaf het vliegveld heb je helaas geen andere optie dan de taxi te nemen die zij je daar bieden. De openbare taxi mag daar niet komen dus moet je wel met een dure taxi daar vandaan. Vanaf Puerto Juarez zijn er wel weer gewone taxi’s die je overal naar toe kunnen brengen en je kunt proberen met ze te onderhandelen over de prijs, ook al liggen ze wettelijk vast. Ik ken de busopties niet. Mocht je meer willen weten over Isla Mujeres dan hoor ik het wel.
Groetjes Henriette

Misschien handig voor mensen die dit ook willen doen:

Als je van cancun airport naar isja mujeres wilt hoef je niet per se een taxi te nemen. Vanaf het vliegveld gaan regelmatig ADO bussen naar het station in cancun, en vanaf daar kun je voor 9 peso een bus nemen die door de ‘zona hotelleria’ heen rijdt. Daar kun je heel gemakkelijk uitstappen bij een halte dichtbij een ferry naar isla mujeres. Dit zijn allemaal snelle boten die je ter plekke aan de ‘balie’ kunt boeken voor een paar tientjes return.

Het toeristische stuk van isla mujeres is zo klein dat je eigenlijk alles kunt belopen, ook met een flinke rugtas. Vanaf de plaats waar deze boten aanmeren is het maximaal 500 meter naar hotels die aan het strand liggen, naar hotels in het “centrum” niet meer dan 300 meter. Hiervoor een taxi regelen (incl soebatten over de prijs) duurt waarschijnlijk langer dan erheen lopen. Overigens kun je wel gerust taxi’s nemen om de rest van het eiland te bekijken, tarieven naar punta sur of plaatsen halverwege staan min of meer vast. Over de hele lengte van het eiland ben je wellicht 100 pesos kwijt.

Doe het zo:
Kijk op de website islamujers.info. Daar vind je informatie over USA transfers.
Klik daarop en boek een trip. Retourtrip luchthaven/Gran Puerto/luchthaven kost 65 dollar tot 3 personen. Reis je met meer dan goedkoper.
Perfect geregeld. Ik heb dit via internet geboekt en ze stonden keurig op het meetingpoint van de luchthaven Cancun op ons te wachten.
We kwamen aan om 16.00 uur.
Om 17.00 uur liepen we met de koffers naar buiten en om 17.30 waren we bij de ferryhaven en konden we gelijk met de ferry mee.
Om 18.00 uur aankomst Isla Mujeres, gelijk in de taxi (85 pesos is ca. 5 euro) naar de zuidkant van het eiland en om 18.30 in het zwembad. Top !
Ook terug goed geregeld. Wij mailden onze tijd door (ferry van 09.00 uur 's ochtends) en om 09.30 werd er keurig op ons gewacht en waren we binnen een half uur weer op de luchthaven.
Misschien niet goedkoop maar wel perfect geregeld.

Marinka

Dat klinkt best handig - of het voordelig is hangt denk ik vooral af van het aantal personen. Als je alleen reist is het veel goedkoper het openbare vervoer te gebruiken, maar het duurt wel iets langer en je moet het ter plekken toch een beetje uitvogelen.