Hallo,
Wij willen een rondreis maken door Yucatan, met een huurauto.
Aan het einde van de reis willen we een aantal dagen (4?5?6?) relaxen.
We willen dan ook kunnen snorkelen aan het strand, en de mogelijkheid hebben om met walvishaaien te zwemmen.
We gaan de eerste twee weken van mei, als ik op het net goed gelezen heb, zal het zeer de vraag zijn of er dan walvishaaien al zijn.
Of hebben jullie hier andere ervaringen mee en is het wel degelijk mogelijk?
Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren, waar naar toe te gaan…
Isla Holbox of Mujeres of PLaya of Tulum of??
We zoeken rust, maar een beetje drukte mag, hoeft niet perse, absolute rust is ook prima. Niet te druk zoals Cancun maar wel met een mooi strand.
Bij isla holbox en mujeres lees ik zoveel verschillende verhalen over snorkelen etc. Daarnaast is Holbox verder van Cancun en vind ik dat wel jammer van de reistijd… Je wilt toch zoveel als mogelijk eruit halen. Zolang we er maar kunnen relaxen, snorkelen, en het gevoel hebben op een paradijsje te zijn beland, dan is het al prima?!
Hoop dat jullie mij kunnen adviseren.
het whale-shark seizoen is daar van ongeveer juni t/m augustus, dus dat zal je waarschijnlijk moeten missen.
Voor je rust, strand en snorkelen kan ik je Isla Mujeres aanbevelen. Vooral rond die tijd is het er niet zo druk, heb je 's avonds toch enkele straatjes met terrasjes en eettentjes. Vooral aan het strand langs de ferry pier kun je heerlijk eten. Het is zit er een beetje tussenin en het beetje drukte is meestal alleen overdag, wanneer de dagjesmensen van bijvoorbeeld Cancun komen. Cancun is druk, maar Playa del Carmen lijkt op straat nog drukker. In Cancun is alles wat meer verspreid, totdat je in een disco, mall o.i.d. komt… Laatste keer in Playa verschok ik me van de drukte en was ik blij dat we verder gingen naar Mujeres. Maar ieder zijn ding natuurlijk. Op Mujeres kun je naar Garrafon, wat best aardig is. Heb je al veel gezien op rif gebied, dan zal het waarschijnlijk niet je nummer 1 worden. Ondanks wel de moeite hoor. Vanuit Mujeres kun je makkelijk een halve of hele dagtoer doen met een boot, zodat je meerdere stukken te zien krijgt om te snorkelen. Playa Norte op Mujeres is prachtig met z’n azuur blauwe zee.
Holbox ken ik helaas niet uit ervaring.
Wat ik je ook absoluut kan aanraden is Mahahual. Daar heb je rust, een niet te lange strook met wat restaurantjes en barretjes en het op een na grootste rif van de wereld voor de deur. Kijk hier in mijn blog maar eens voor wat informatie over Mahahual. Wij sliepen bij hotel Maya Luna waar we een cabañas/bungalow op het strand hadden. Net buiten het plaatsje, dus veel rust op een prachtige locatie. Het was ongeveer 40 minuten lopen naar het plaatsje zelf.
Tulum is een beetje lastig logistiek, want het is opgesplitst in de plaats en de strook aan zee. Vergis je niet aan de backpackerfeeling, want de meeste overnachtingen zijn behoorlijk aan de prijs. Het strand is er wel erg mooi, maar logistiek is alles wat minder.
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
We gaan nu voor Isla Mujeres, ligt ook dichtbij de luchthaven, dus dat maakt het wel iets handiger.
Zal zo meteen ook onze reisroute hierop zetten, hoop dat je ons feedback wil geven hierop!
Ik ben op alla plaatsen geweest en ook ik denk dat in jouw geval Isla Mujeres de beste optie is. Wij zijn naar Holbox geweest in juli en ik heb wel met de walvishaaien gesnorkeld.Fantastisch.De reis is niet zover. er zijn leuke hotels, maar niet echt een mooi strand.Er liggen veel schelpjes en er zijn redelijk veel muggen, vooral tegen zonsondergang,
Op Isla Mujeres kun je snorkelen in El Garafon, maar ook daar zijn niet heel veel superstranden. In het plaatsje zelf is een leuk strand, Playa Norte,maar het water komt er ong tot kniehoogte. De sfeer is daar wel leuk.
Het azuurblauwe water vind je alleen waar El Garafon is.
Ga het eiland verkennen en je zult nog andere plekken tegenkomen.
Als je echt voor een strandleven wilt kiezen moet je naar Playa.Het is er best druk, maar wel gezellig.Het strand is met niets te vergelijken.Hier is wel azuurblauw water te vinden.
Cancun is voor amerikanen. Alles is ver.Of je hebt een auto of je moet een taxi nemen om je te verplaatsen.De stranden zijn best mooi, maar verder blijft iedereen een beetje bij het hotel en veel amerikanen hebben het all inclusive programma.De meeste europeanen vinden dit niet zo leuk en in Playa en Isla Mujeres heb je veel restaurantjes die het proberen waard zijn.
Ik ben er zo’n 10 keer geweest en we we zijn bezig met het kopen van een appartement in Tulum.
Daar is het veel rustiger en kun je nog verlaten stranden vinden.Het water heeft iets meer golfslag vergeleken met Playa del Carmen.'s Avonds zijn er een hoop restaurantjes die je kunt proberen, ook die waar de locals eten en je kunt er prima met zijn 2 en nog voor €10 tacos eten.Dat lukt je in Playa en Cancun niet meer.
Ik denk dat we redelijke Mexico kenners zijn.Mocht je meer info nodig hebben dan hoor ik het wel.
Mahahual is wel ver met de auto hoor.Ik denk minstens 3 uur of nog verder.Ik weet het niet precies meer.Wij zijn er 2 jaar geleden langs gekomen toen we een trip naar Xcalak gemaakt hebben.
Veel plezier daar.
Laura
PS: Het is ong. 20 a 25 minuten met de taxi naar Puerto Juarez, vanwaar de boot vertrekt en daarna nog eens 20 a 25 minuten met de boot.