Hallo allemaal, ik ben van plan om van Bogota (Colombia) naar La paz (Bolivia) over land te reizen. Ik wil dan graag langs Quito (Ecuador) en Lima (Peru). Ik vroeg me af of dit een beetje mogelijk is?? is het te doen met openbaar vervoer, en zijn er een beetje begaan bare wegen? en of dit betaalbaar is??
groet rick!
Ik moet je even teleurstellen maar van Bogota naar la Paz over land is bijna onmogelijk, te veel obstakels, geen wegens, de makkelijkste manier is vliegen van Bogota naar Juliaca en hier vandaan kan je inderdaad verder over land naar la Paz. Een ticket naar Juliaca is niet zo duur.
Per private mail had ik opheldering gevraagd aan Yanet alias “Colombiapassie” over haar negatieve berichtgeving, hierop is haar reactie:
Ongetwijfeld weet je dat het openbaar vervoer in Zuid Amerika (transport over land) vaak duurder is dan vliegen, de afstanden zijn erg groot, tevens rijdt het openbaar vervoer niet altijd,
Dat zijn mijn obstakels, ik heb getracht hem deze alternatieve route te geven waardoor hij niet veel hoeft te missen van Peru en Bolivia
Waarom Juliaca? Omdat ik weet dat een vliegticket naar Julianca ca.300 US$ kost, dan kan hij verder Lima, Puno, Cuzco, la Paz aandoen.
Je kunt me wel verwijten dat ik Ecuador niet noemt, ik twijfel of de grenzen Colombia/Ecuador op het moment wel veilig zijn.
De vraag is natuurlijk hoeveel tijd en geld Rick voor de reis in gedachte heeft. Indien Rick ruimschoots de tijd heeft zou ikzelf het traject over land doen, want er is onderweg zoveel moois dat je niet wilt missen. Mocht het slechts een verplaatsing doelstelling hebben, aldus resulteren in dagen bus zitten, pak dan het vliegtuig. De hoofdwegen tussen de genoemde landen zijn goed. Veilig tsja, in principe laten ze jou als toerist met rust, zeker als jij op de hoofdwegen blijft. De wegen zijn perfect begaanbaar, het zijn belangrijke verkeersaders voor publiek transport en vrachtvervoer.
Groeten,
Bart
dank voor de reacties!
Ja ik heb alle tijd want ik heb nog geen terug ticket, en het leek mij inderdaad juist erg leuk om het over land af te leggen zodat ik ook mooie tussenstops maak en veel van het land te zien krijg. ik had ook in de lonely planet gelezen dat er bussen rijden over de grens. en ik vind $300 ook best veel in een keer voor een saaie vlucht, dan geef ik liever steeds een beetje uit aan mooie busreizen! En ook wil ik wel graag Ecuador zien!
groeten, rick
Hoi Rick:
Mooi je zegt alle tijd te hebben, dan heb ik nog wel enkele aanraders:
In Colombia zul je vast wel weten waar je moet zijn, zeker niet vergeten Tierradentro en Popayán. In Ecuador raad ik je aan via Cuenca > Loja > Vilcabamba (in deze regio schijnen mensen langer te leven) bij Zumba de grens naar Peru over te steken. Het is geen gebruikelijke grensovergang, maar wel een mooie rit en publiek transport is aanwezig. Dan ben je meteen in de buurt van Chachapoyas & Kuélap (ik vond de laatste imposanter dan Machu Picchu en ook zijn mijns inziens daar teveel toeristen, daarentegen in Kuélap komt bijna niemand). Daarna kun je door naar Cajamarca & Celendín, wie kent niet het verhaal van de inca koning met een leger van meer dan 80.000 man die gevangen werd door minder dan 160 Spanjaarden en aanbod om zich vrij te kopen met goud & zilver… Ik zal maar stoppen anders heb ik je hele reis ingevuld ;-), enne de kortst mogelijke route van Bogotá tot La Paz bedraagt zeker 4.500Km!!!
Buen viaje!
Bart
Van Bogota naar Quito is in ieder geval geen probleem. Eerst naar Cali en vanuit daar ben je in 2 dagen in Quito. Kan ook sneller als je een nachtbus neemt denk ik maar ik nam twee dagbussen, en inderdaad, het uitzicht is absoluut de moeite waard! Prima bussen, en zeker niet duur.
Ik ben ook nogal verbaasd over die negatieve reactie van Colombiapassie!!
Heb het traject zelf gedaan. Alleen gevlogen van Cali naar Quito (tussenstop in Tulcan). Voor de zekerheid vanwege de FARC in die regio. Kostte 140 dollar ofzo. Verder nog vlucht Lima-Cusco vanwege de tijd ($100 vlucht, de bus is 18 uur). De rest heb ik echt allemaal over land gedaan.
Grensovergang bij Zumba via Vilcabamba heb ik ook genomen. Da’s een goeie tip. Bij Tumbes schijnen nogal wat oplichters rond te lopen.
Hoi!
Ik heb zelf van La Paz tot in Bogota gereisd en dit is juist goed te doen overland. Er zijn veel nachtbussen en in Colombia en Peru zijn die kwalitatief beter dan in Ecuador maar alles kan met de bus hoor!
Idd gebieden in Colombia zijn wat minder fijn. Heb zelf wel van Quito tot Cali gereden maargoed. Alleen sommige steden even uitrekenen dat je niet midden in de nacht aankomt ofzo. Das wel prettiger soms oh en bagage in de gaten houden. Op de bussen is het mij nooit overkomen maar komt wel vaak voor dat reizigers spullen kwijt raken, dat heb je natuurlijk met vluchten niet. Maar het uitzicht is altijd briljant en gewoon ID, memory - camera- card en geld op je lijf dragen enzo.
Ik heb op deze forums ook meer tips en info over deze landen geplaatst:
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=107500
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=106630
Veel plezier!~
Marjolein