Hee Maartje,
Het stuk van Bangkok naar Surat deed ik voor het eerst in 1995.
Het beviel me zo goed, dat ik het daarna nog een paar keer heb gedaan.
Je zit niet per se aan de trein vast, al is dat wel mijn favoriete transportmiddel. Het uitzicht is vaak prachtig.
Je kunt tussendoor ook stukjes met de bus doen. Vaak is deze sneller, maar je ziet veel minder.
Een leuke route is: Bangkok-Phetburi-Hua Hin OF Cha Am- Prachuap Khiri Khan- Bang Saphan Yai-Surat Thani.
Je reis is dan opgeknipt in stukken van max. 3-4 uur. Cultuur snuiven kun je absoluut, en van dorpen is niet echt sprake, het zijn allemaal steden, met wat goede wil zou je Bang Saphan Yai een dorp kunnen noemen.
Je hoeft niets te reserveren, is ook niet verstandig, je blijft een dagje langer waar je het naar je zin hebt, maak je geen zorgen, gewoon je treinkaartje op het station kopen. Volle trein gebeurt hoogst zelden, maar gebeurt het toch, dan heb je twee opties:
Wachten op de volgende, of jezelf naar het busstation laten vervoeren, en daar de bus nemen.
Wil je meer weten over de plaatsen die ik noemde ? Raadpleeg dan een Lonely Planet gids, of laat een berichtje achter, of PM me.
Met uitzondering van Hua Hin of Cha Am wordt in deze plaatsen minder engels gesproken dan in de toeristen-gebieden. Hierdoor gaat communiceren vaak met handen en voeten, er staat echter tegenover dat je kennismaakt met de “echte” Thai.
Owww, en vergeet niet minstens een keer in de 3e klasse te gaan zitten, het zijn houten banken, ze zitten niet prettig, maar je zit tussen de gewone Thai, dat kan bijv. een vrouwtje zijn die haar kippen op de markt gaat verkopen, of een man die een paar zakken rijst naar huis moet vervoeren. Kijk en geniet !
Hans.