Hallo ik heb een vraagje voor de mensen die dit jaar nog zijn wezen reizen van Bangkok naar Chang mai.
Hoe zijn jullie gegaan?? met de trein of toch met de bus of vliegtuig?
Ik ga namelijk vrijwilligerswerk in thailand doen en ik kreeg van de partnerorganisatie in thailand te horen dat het niet meer veilig is om met de trein te gaan i.v.b dat de spoorlijnen oud zijn en de trein geregeld onsporen, dit is namelijk in Augustus dit jaar nog gebeurd.
Maar mijn vraag is wat jullie ervaring hier mee is, hebben jullie dit ook ondervonden of was het wel veilig om met de trein te gaan??
En hoe is het om met de bus te gaan van bangkok naar chang mai?? is dat goed te doen en zit je wel een beetje comfortabel??
Helaas hoor ik die geluiden over de spoorwegen ook, het is bepaald niet de eerste keer dat er een trein ontspoord is.
Er wordt vanaf de werkvloer geregeld gewaarschuwd dat de veiligheid en onderhoud van het spoor schromelijk tekortschieten.
Helaas zullen er eerst (nog) meer ongelukken moeten gebeuren , wil men dit in Bangkok (regering) inzien.
De kans dat je iets overkomt is nog steeds niet groot, maar er wordt dus weinig tot niets aan gedaan die kans te verkleinen.
De afweging moet je zelf maken, al zou ik het advies van mensen ter plaatse nooit in de wind slaan.
Wat ik heb gehoord is dat een gedeelte van het treintraject momenteel per bus wordt gedaan. Dat zou voor mij reden zijn om dan maar helemala nhiet met de trein te gaan, als ik er toch uit moet, m’n spullen bij elkaar moet zoeken, etc.
Ik zou vliegen, de meeste bussen rijden 's nachts, en overdag val ik toch in slaap in de bus. Vliegen is denk ik ook de veiligste manier.
Wat Stevenl heeft gehoord, klopt inderdaad. Een gedeelte van de spoorlijn naar het noorden is momenteel afgesloten en het laatste traject wordt per bus afgelegd. De planning is dat de hele route vanaf november weer open is.
De laatste paar maanden hebben er meerdere ontsporingen plaatsgevonden, met name in het noorden. Echter, vorige week ontspoorde er ook een trein hier vlak voordat het Hualamphong treinstation in Bangkok bereikt werd. De Thaise spoorlijnen zijn inderdaad oud en niet altijd even goed onderhouden.
Ik was van plan om volgende week 7 oktober de nachttrein te pakken vanuit Bangkok naar Chiang Mai, echter kom ik er nu dus achter dat deze trein niet rijdt i.v.m. werkzaamheden.
Wat zou je aanraden om te doen? Vliegtuig is 170 euro p.p. wat ik aan de dure kant vind. Dan toch de trein en het laatste stuk met de bus?
Of met een 24-zits Vip bus?
Zo goedemorgen! Het is te merken dat het maandag is
Ik zat het bedrag om te rekenen via een wisselkoers app op me telefoon, echter gebruikte ik de verkeerde valuta haha!
Voor 50 euro ga ik niet lopen klooien met bussen en treinen denk ik! Top, bedankt!
Als ik goed geinformeerd ben zou je vanuit bangkok dus de trein tot sukhotai kunnen pakken en van sukhotai naar chiang mai vliegen, maar sukhotai was een monopolie van een bepaalde vliegtuigmaatschappij, dus niet zo goedkoop.
Dus mijn vraag: is Sukhotai de moeite om het zo op te lossen, of kun je beter van bangkok meteen doorvliegen naar chiang mai? Wat ik zo lees is Sukhotai mooi voor ruines en tempels, maar of het een must see is vraag ik me dus een beetje af.
Een slaaptrein is natuurlijk wel een hele ervaring. Wij zijn met de bus vanaf Ayuthaya naar Chiang mai gereden. Is echt een afrader! Hutje mutje op elkaar. Reserveer de trein wel op tijd! Wij zaten met twee boeddhistische feestdagen die in geen enkel boekje vermeld stonden.