Vakantie zwarte zee

Hallo,

Ik zou heel graag in juli op vakantie willen aan de zwarte zee in Turkije of ergens in het noorden van Turkije. In de buurt van Trabzon of liever meer links er van. Ik kan alleen geen vakantiebestemmingen vinden in die streek. En dan bedoel ik een resort of all inclusive geval. Geen los hotel in the middle of nowhere. Weet iemand of die er überhaupt zijn in die streek? Zo ja, waar vind ik die? Iemand een link voor mij?

Hoi Deniz,

De Turkse Zwarte Zeeregio is geen zon-zee-strand bestemming zoals het zuidwesten van Turkije. Zeker in de buurt van Trabzon is er veel regenval, het hele jaar door. Het klimaat van Trabzon verschilt niet zo veel met dat van Nederland, verwacht dus geen eindeloze zon en 30+ graden, en ook de temperatuur van het water is lager dan aan de Turkse rivièra. De echte meerwaarde van een vakantie in deze regio zijn de zomerweides (yayla’s), houten moskeeën, Griekse kerken en kloosters, wandelroutes door de bossen, rafting in Firtina rivier, bergklimmen, etc. Het is dus een echte activiteiten-vakantie. De mensen in de Zwarte Zeeregio hebben ook niet de rustige mentaliteit van de mensen aan de Middellandse Zee of Centraal-Anatolie. Hier is men meer Europees ingesteld: individualistischer en zakelijker. Dat betekend niet dat het geen leuke vakantie kan zijn, maar om met mensen in aanraking te komen moet je zelf wat meer moeite doen, of juist van de kust af richting de bergen.

Er zijn echter wel een paar mogelijkheden:

  • Giresun is de enige stad in de oostelijke Zwarte Zeeregio met strandtoerisme. Hier vind je naast een groot strand ook meerdere hotels met een zwembad. Veel jongeren uit de regio gaan in de zomer naar Giresun, omdat je hier ook goed kunt stappen. Je kunt natuurlijk ook in Trabzon uit gaan, maar daar is helaas geen strand (enkel twee kiezelstrandjes 25km ten westen en oosten van de stad, zover ik weet zonder hotels).

  • Batoemi in Georgie, een paar kilometer van de grens met Turkije. (met een Nederlands of Turks paspoort heb je geen visum nodig zover ik weet)
    De favoriete vakantiebestemming van jongeren in Trabzon en de oostelijke Zwarte Zeeregio is ongetwijfeld Batoemi. Dit is een echte zon-zee-strand bestemming. De stad is volledig gericht op vakantiegangers, ligt direct aan zee met een groot kiezelstrand en een kilometerslange boulevard met restaurantjes, cafes, clubs. Relatief goed weer (met een enkele tropische bui) Hier heb je tientallen hotels, van goedkoop tot luxe. Ik ben zelf helemaal fan van Batoemi, hier ontmoet je veel jonge mensen uit Turkije, Oekraine, Azerbeidzjan, Iran, Rusland, Armenie en Europa. Leuk om je talen te oefenen!

  • Amasya in de westelijke Karadeniz is wel toeristisch en heeft dus ook veel hotelletjes, en een strand vlak bij het oude stadje. Ik vind hier wel maar twee grote hotels met een eigen zwembad, en daar betaal je waarschijnlijk flink voor. Hier is het eigenlijk ook leuker om de kleine kronkelwegen langs de kust te verkennen, bv met een fiets of brommer, dan op het strand te blijven hangen.

Ik hoop dat je iets kunt vinden. Als je op zoek bent naar een goedkope zon-zee-strand vakantie is Batoemi ongetwijfeld de beste bestemming aan de Zwarte Zee. Een tweede plek krijgt denk ik Burgas in Bulgarije. In het Turkse deel kun je ook prima naar het strand, maar dit is eigenlijk altijd maar een onderdeel van een vakantie.