ZwarteZee gebied van Turkije!!!

De kust van de Zwarte Zee, voornamelijk het oostelijk deel, is een openbaring voor iedereen die denkt dat Turkije weinig meer is dan een onvruchtbaar steppenlandschap. De bergen zijn bedekt met dichte pijnboombossen, de heuvels en dalen golven weelderig groen langs de kilometerslange kust met onbevolkte stranden. Zowel in de vissersdorpen aan de kust als in de bergdorpen vinden we nog de typische houten huizen van de streek. Door het relatief vochtige klimaat wordt er in het Zwarte Zee-gebied een groot aantal produkten verbouwd, zoals thee, graan en hazelnoten.

Natuurliefhebbers kunnen er hun hart ophalen aan de fauna: niet zelden ziet men adelaars, valken, haviken en vossen. Ook de flora is afwisselend: dennen, sparren, ceders, berken en eiken groeien er volop. Een bijzonder aspect van deze streek wordt gevormd door de yayla, de koel-gelegen bergweide. Als de eerste warme lentedagen zich aandienen, beginnen de mensen te denken aan hun zomerverblijf op een hoog in de bergen gelegen weiland. Voor recreatieve mogelijkheden zijn er thans chalets verschenen.

wil je nog meer weten of paar fotos zien, mail naar me [EMAIL=“khannl@hotmail.com”]khannl@hotmail.com

met vriendelijke groet

K.SERT

Nou Kadir, zoals jij het beschrijft klinkt het heel mooi en aantrekkelijk.
Echt wel iets om ook eens naar toe te gaan. Kom je zelf uit die streek, of heb je er familie?
En waar woon je dan op dit ogenblik met je gezinnetje?

De meesten van ons verblijven over het algemeen aan de west- of zuidkust.
Daar maak je dan een aantal tripjes en dat is het dan wel.
Velen gaan natuurlijk ook met een bepaald doel naar Turkije.
Of hun vriend woont en werkt er, of je hebt er bekenden die je gaat bezoeken.

Maar het is goed om te weten dat Turkije meer te bieden heeft.
Bedankt voor je tip.

groetjes, Fransijn:TURKEY: :NETHERLAN

Hey Fransijn,

ik kwam naar Nederland 4 jaar geleden. ik ben in Trabzon geboren.ik vond het altijd zo jammer dat het gebied zo weinig aandacht krijgt van de mensen. mijn ouders zijn nog steeds daar. …ik ga verder schrijven maar ik moet naar huis nu. ik zie jullie binnen 1 uur…:slight_smile:

tot kijk

ok. terug…mensen in Nederland denk dat alles over Turkije is Antalya istanbul of Ankara is. somige denken dat istanbul hoofd stad is. maar goed. zwartezee is de mooiste gedeelte van de hele land. als je van natuur houdt. rafting, skien, mounten klimmen… heb je ooit grasskien gehoort?.. en zwemmen daar kan je ook. er zijn weinig stranden. maar toch kan je zwemmen en onder de water ontdekken… buurstad Rize is bekend met thee… weet je dat in Rize ongeveer 300 dag regent per jaar.:slight_smile:

paar fotos van Trabzon
http://www.trabzonspor.nl/resimler1.htm

Hoi Kadir,

Ik heb de foto’s even bekeken en ik vind ze echt heel erg mooi.
De sfeer van de foto’s spreekt me heel erg aan.
Wie weet komt het er in de toekomst nog van om eens die kant van Turkije te bezoeken.
Ik ga eerst op 18 februari naar Side, voor 1 weekje.

Groetjes, Fransijn:TURKEY: :NETHERLAN

inderdaad Fransijn… wie weet… ik ben in Trabzon elk jaar. dus in de toekomst het kan iets te regelen. een tour of zoiets…

groeten

Had pas toevalllig een brochure over het Zwarte Zeegebied aangevraagd bij het Turks Verkeersbureau. Ziet er erg mooi uit. Jammer genoeg vind je in de reisgidsen alleen maar rondreizen door dit gebied. Zie ik me nog niet doen met die kleine druktemaker van ons. Moet tussendoor zijn eigen nog een dagje kunnen uitleven in het zwembad. Dus ooit, als we nog een dagje ouder zijn …