Hallo mensen,
Wij zijn een wat ouder stel en reizen vaak naar Bali, nu willen wij een keer iets anders en zaten te denken aan Vietnam.
Wij zijn eigenlijk niet zo voor om een rondreis met een reisgezelschap te maken.
Wij houden ervan op eigen gelegenheid dingen te ondernemen en als het ons uitkomt niks te doen en lekker aan het zwembad of het strand te liggen.
Mijn vraag is eigenlijk, waar moeten wij naartoe om toch zoveel mogelijk te zien in een tijd van 4 weken.
Is er ter plaatse iets te regelen met een persoonlijke gids?
Zijn er hotels (niet te duur)waar we een paar dagen kunnen bijkomen.
Wie kan ons adviseren om alles zelf te regelen en misschien een leuke rondreis kan zamenstellen.
Alvast bedankt
Jan
Hallo Jan,
Misschien ben je wel op de juiste site beland.
Er zijn hier mensen te vind en die je kunnen helpen met hun ervaringen.
Ik zal even beginnen met je vragen , die nu stelt, te beantwoorden; ik heb later wat vragen aan jouw als dat mag?
Waar je naar toe moet om zoveel mogelijk te zien is natuurlijk waar je interesse naar toe gaat.
Maar met 4 weken en bereid zijn om misschien wat te vliegen of een nachtelijke treinreis kan je bijna heel Viet Nam ( grofweg ) bezoeken.
Denk dat een busreis van meer dan 10 uur niet op jullie planning staat ?
Beetje afhankelijk van welke periode en welke bestemming kan je op elk , voor jullie geschikt moment , reizen naar een andere plaats.
Dus een beetje afhankelijk van wat je wilt.
En Ja je kan in elke stad / dorp iets regelen waar je een excursie hebt met een gids.
Hotels
Ook de overnachtingen kan je zo duur maken als je zelf wilt.
Prijzen lopen een beetje van 20 USD per kamer in de grote steden ( zonder zwembad ) tot 50000USD.
Voor de kust plaatsten heb je, op sommige plekken al een mooie kamer aan de ze met zwembad voor hetzelfde geld.
Maar , zoals ik je vraag heb gelezen, bedoel je eigenlijk dit.
Ik wil naar Viet Nam en boek de internationale vlucht en misschien een starthotel en wat dan.
Geen enkel probleem, je kan het per dag bijna bekijken en dan verder reizen en veel van Viet Nam zien.
Soms zul wat moeten improviseren omdat de tour die je op het oog had niet beschikbaar is, maar er is altijd een goed alternatief te vinden.
Trips met persoonlijke gidsen en prive vervoer , geen probleem en op elk moment te regelen.
Natuurlijk willen we je helpen met een schema , maar dan zijn er wel wat vragen.
Ben benieuwd naar jullie interesses, natuur, geschiedenis, oorlog, cultuur enz.
Willen jullie strand ook tussen door of een piek aan het einde?
Via touristische route ( is goedkoper ) of meer minder touristisch ( wat duurder in vervoer, maar goedkoper in overnachting ).
Denk wel, wanneer je deze vragen zou willen beantwoorden ik iets van een schema kan maken en je dan een begin hebt om vanuit te kunnen werken.
gr.
Ton.
Hallo Ton,
Sorry voor de late reactie, was even druk.
Wij willen inderdaad een vlucht boeken en 2a3 dagen in een hotel verblijven en ter plaatse de omgeving verkennen.
Dan willen wij verder bv met een gids en zoveel mogelijk zien van vietnam, maar alles op ons gemak.
Wij hoeven niet heel vietnam te zien een gedeelte met een mooie touristische route en wat van cultuur en natuur te zien.
Wij zijn geen rijke mensen, het moet wel betaalbaar blijven.
Met vriendelijke groet,
Jan duinkerk
Hallo Jan,
Geen probleem met een late reaktie, vind een reaktie terug al helemaal geweldig.
Jammer dat je de periode er niet bij hebt gegeven, dus laat dat even in het midden en kijk niet naar klimaat.
Ik zou van het noorden naar het zuiden gaan.
Je zou da kunnen vliegen op Hanoi en vertrekken vanaf Saigon, of van 1 van deze plaatsten en dan een binnenlandse vlucht nemen.
Noorden
Hanoi en Halong op zeker.
Dan keuze tussen Mai Cau en Sapa.
Wel of geen Ninh Binh provincie.
Midden
Hue en Hoi An lijkt me ook iets wat je niet mag overslaan.
Afhankelijk van je periode kan je daar ook wat dagen doorbrengen aan het strand van Hoi An.
Is het wel redelijk maar geen strandweer, kan je misschien ook kiezen voor de DMZ ( dus voor wat oorlog ) en een natuurpark in de buurt
Zuiden
Is het weer minder in Hoi An, dan misschien overwegen om of naar Nha Trang te gaan of naar Mui Nee voor wat strand.
Is het mooi weer in Hoi An dan dit overslaan en kiezen voor misschien Dalat.
Je komt dan toch altijd weer bij Saigon uit; of vanaf Dalat of van Hoi An.
Van Saigon kan je kiezen van daar via de Mekong Delta naar Phu Quoc te gaan.
Is een prima strandlokatie en heeft ook natuur, cultuur, oorlog enz.
Je kan dan een route nemen van Saigon naar My Tho dan Can Tho en dan naar PQ.
Of
Via Chau Doc naar Can Tho en dan naar PQ.
Algemeen
Met 4 weken kan je best veel zien van Viet Nam.
Beetje afhankelijk van je periode, kan je voor 40 USD een prima overnachting hebben, en veelal nog voor minder.
Eten kan je vergelijken met Indonesiƫ , alleen vervoer is wat duurder omdat Viet Nam de olie moet inkopen.
Gezien je idee, zou ik gewoon een ticket kopen , eerste hotel ( misschien met transfer erbij naar het hotel toe ).
Geloof me Viet Nam wijst zich zelf en je kan echt handig op je bestemming de volgende bestemming regelen en hotel boeken.
Excursies zijn daar dan ook te boeken en met gids.
Wil je de gehele reis met 1 gids?
Kan een voordeel zijn en zeker wanneer het klikt.
Maar boek je dit bij een kleine organisatie, dan zit je wel aan hem / haar vast.
Bij de wat grotere kan je wel wisselen wanneer er geen klik is, zonder meerkosten.
Nu lijkt 1 gids, voor een gehele reis, duurder en dat is het ook, hij/zij moet ook overnachten, eten enz.
Maar omdat je dan een reis boekt met 1 gids betekend ook dat je een reis boekt bij 1 bureau.
Dan krijg je kortingen op hotels en excursies.
Kost een hotel je normaal 50 USD wanneer je gewoon boekt, dan betaal je dan daar 40 USD voor.
Dit omdat je meerdere hotels via hen boekt en dus een soort of kwantum korting krijgt op overnachtingen.
Idem voor excursies en op lunches en diners.
Dus het totale reisplaatje valt dan wel wat hoger uit, maar niet zo spectaculair hoger.
Nadeel is dan wel dat je gehele schema vast staat.
Gids per plek
Flexibel , keuze in de tijd waar je verblijven enz.
Wanneer wel wat vooraf regelen.
Visa natuurlijk.
Wil je van Can Tho naar PQ vliegen, dan vooraf boeken; kunnen maar 300 mensen per dag daarop vliegen vanaf Can Tho.
Halong
Misschien heb je dit al eerder gelezen, maar wil je een bepaalde route, excursies, boot, echt vooraf boeken.
Niet elke boot doet dezelfde route!!
Je kan naar Halong voor elke prijsklasse, maar elke boot doet wat anders.
Dus wil die boot met die route met zoveel mensen aan boord met die aktiviteiten die luxe enz; dan vooraf boeken.
Misschien is dit iets wat je verder kan helpen?
Ik denk dat we er beetje bij beetje wel komen tot een schema en dan de tips per locatie en jullie budget haalbaar blijft?
gr.
Ton.