Vakantie Thailand met peuter

In 2012 was ik met mijn man in Thailand geweest voor vakantie. We hebben het gewoon simpel gehouden omdat mijn man niet zo avontuurlijk is. Bangkok, Krabi, Koh Phi Phi, Patong en weer terug naar Bangkok.

Ik had dus gezien dat Thailand prima te bereizen is met een kleine peuter. November 2014 ben ik, omdat mijn man niet weg kom i.v.m. zijn werk, alleen met mijn bijna 3 jarige peuter 2 weken naar Thailand gegaan voor vakantie. Wederom heb ik het simpel gehouden omdat ik geen zin had in gesleep met een peuter door het halve land in die warmte om bezienswaardigheden te zien her en der en wilde jungletochten heeft ook geen nut met een peuter dus het werd een paar dagen Bangkok, een week Patong en weer een paar dagen Bangkok.

Omdat we met Eva Air vlogen hadden we een nachtvlucht dus mijn dochtertje is vlak na het opstijgen in slaap gevallen en werd pas weer wakker vlak voor de landing.

Ik had bewust een hotel gekozen op loopafstand van Khao San Road maar toch net ver genoeg van het lawaai. Gewoon omdat Khao San Road en Soi Rambuttri gezellig zijn om over heen te lopen in de vroege avond en veel bezienswaardigheden ook op loopafstand liggen. We hadden hotel Sourire@Rattanakosin Island. Het bleek een prima, goed basic hotel, met goede kamers, goed ontbijt en heel vriendelijk personeel voor een hele vriendelijke prijs. Het hotel zat in een smal steegje precies achter de rotonde van het Democracy Monument. Dus een paar minuten lopen van Khao San Road en omdat het in een steegje zat had je ook geen lawaai van de drukke straat bij het Democracy Monument. Lekker rustig dus.

De 1e avond zijn we gewoon even gezellig over Khao San Road en Soi Rambuttri gelopen, mijn dochtertje keek haar ogen uit. De volgende dag zijn we lopend naar het Royal Palace gegaan. Normaal doe je daar vanaf het hotel 20 min. over maar met de buggy duurde het veel langer (ook nog gegeten onderweg) maar dat maakte niet uit. Mijn dochtertje vond het Royal Palace helemaal geweldig en noemde het het Prinsessepaleis. Ze heeft het nu thuisgekomen nog steeds over het Prinsessepaleis. Daarna wilde ik nog naar Wat Prayun gaan aan de overkant van de rivier omdat je daar schilpadden kon voeren en dat leek me wel leuk voor mijn dochtertje maar ze was in slaap gevallen rond 4 uur. Nou ja dan niet, ik ben toen maar op een terrasje gaan zitten vlak bij de pier en gegeten en gedronken en mijn dochtertje kon lekker slapen. Daarna ben ik richting de volgende pier gelopen waar je oversteekt naar Wat Arun. Daar werd ze wakker, sja omdat het al 6 uur was en ze had al geslapen, wat doe je dan? We hebben de boot maar gepakt tot de pier nr. 1, daar uitgestapt en gewoon rondgelopen. Na een uurtje lopen dacht ik laat ik maar een tuk tuk nemen naar MBK (je moet toch ergens heen savonds, kleine was niet moe na het slapen) dus naar MBK, via MBK naar Siam gelopen en via daar weer naar Siam Paragon. Mijn dochtertje vond Siam Paragon geweldig, al die lampjes, de muziek buiten etc etc dat ze elke avond zei dat ze naar het winkelcentrum wilde.

De 2e dag zijn we naar Dusit Zoo geweest. Het bleek een verassend mooi aangelegde dierentuin te zijn, niet zo superveel dieren maar het park op zich was mooi aangelegd en je kon brood kopen en dan aan de vissen en schilpadden voeren bij het grote meer. Nou met een peuter ben je zo een hele dag zoet in de dierentuin. Tegen het eind rond 4 uur viel ze weer in slaap dus ik dacht sja laat ik haar maar slapen dus ben ik maar gaan lopen. Ik had een geprint kaartje van de directe omgeving van het hotel en zag na een tijdje lopen dat ik aangekomen was bij een straat die op dat kaartje stond, dus ik dacht nou ja laat ik dan maar teruglopen naar het hotel, dan kan zij lekker doorslapen. Onderweg nog gegeten en ruim 2 uur later waren we bij het hotel en mijn dochtertje werd wakker, sja wat doe je dan…de kleine wilde weer naar “het winkelcentrum” dus zijn we daar weer naar toe gegaan en ze vond het weer geweldig daar.

Zaterdag zijn we naar Phuket gevlogen voor een week zon, zee en strand. Ik had bewust voor Patong gekozen omdat het gewoon een drukke toeristische plaats is en het wel gezellig is om daar savonds gewoon even te lopen. Ik had met mijn man toen in het condotel naast Deevana Resort verbleven en wilde graag weer een hotel daar in de buurt omdat dat in het “noorden” ligt van de drukke weg. Als je dan naar Jungceylon loopt en weer terug heb je al een flinke wandeling en das genoeg voor mij en mijn dochtertje. Ik had het Patong Palace hotel geboekt, naast het postkantoor. Het bleek een geweldig hotel te zijn. Het ligt dus naast het postkantoor, vlak naast Deevana Resort, aan de drukke weg zie je alleen het restaurant met een klein bord van het hotel erboven, heel onopvallend bord ook. Aan de zijkant van het restaurant zit een oprit, die loop je in helemaal aan de achterkant van het restaurant zit de receptie. Daar begint ook het hotel. Twee verdiepingen hoog en gelegen in een prachtige tuin met een zwembad achterin de tuin. Hierdoor was het een rustig hotel, geen last van lawaai van de straat etc. Wel was er overdag lawaai van 3 bouwplaatsen in de directe omgeving maar dat hinderde niet want dan waren we alweer wakker of toch de deur uit.

Overdag was het gewoon zon, zee, strand en zwembad. Mijn dochtertje vond het strand zo leuk dat ze pas mee wilde toen het donker begon te worden. We aten meestal gewoon bij het restaurant van het hotel want dat was lekker makkelijk, goed eten en gewone prijzen net zoals elk ander restaurant. Natuurlijk wel iets duurder dan de streetfood maar ja daar bleef ze tenminste lekker zitten. En naar gelang of zij wilde slapen of wakker was gingen we nog wandelen naar Jungceylon. Wat ze overigens ook een leuk winkelcentrum vond, omdat ze daar elke avond entertainment hadden en wat speeldingen voor de kinderen. Tegen de tijd dat we weer terug waren was het wel weer welletjes en slaaptijd. Als ze vroeg wilde slapen dan ging ik lekker op het balkon zitten lezen en genieten van de mooi verlichte tuin.

Na een week vlogen we weer terug naar Bangkok en zijn we bij aankomst smiddags naar Chatuchak Market gegaan. De volgende dag zijn we smiddags de fietstoer gaan doen bij Co van Kessel met mijn dochtertje in het kinderzitje achterop. De fietstocht vond ze heel leuk en ik vond de tocht ook echt geweldig. Als ik had geweten dat het zo leuk was had ik een langere fietstocht geboekt (we hadden nu de 3 uur classic tour). De volgende dag zijn we naar het park vlak bij de pier gegaan, beetje eten daar en wilde ik met de boot naar Chinatown gaan maar ze wilde perse met de tuk tuk dus maar met de tuktuk gegaan en speelgoed voor haar gekocht in Chinatown. Verder de avond afgewisseld met naar Siam Paragon en MBK of wandelen over Khao San Road.

Kortom het was een superleuke vakantie en mijn dochtertje vond het ook heel leuk. Thuis heeft ze nog dagenlang gezegd dat ze weer “vakantie Thailand” wil, prinsessepaleis, winkelcentrum etc.

We hebben dus niet veel bijzonders gedaan qua sightseeing en het land echt bekijken zoals velen doen, maar dit had ik dus bewust gedaan om het voor de kleine ook gewoon leuk te houden.

Veel mensen zeiden dat ik niet zoveel dagen in Bangkok moest blijven met een klein kind, maar ik moet zeggen…we hadden eigenlijk tijd tekort in Bangkok. Zoals jullie misschien al gelezen hebben, gaat een dagje in Bangkok niet echt volgens planning en veel langzamer als normaal (lopen met een buggy in Bangkok gaat ook niet zo snel en vergt aardig wat kunst en vliegwerk) zonder kind. Maar dat vond ik niet erg maar juist wel leuk. Door het vele lopen tijdens haar slaapjes heb ik ook veel van Bangkok gezien wat ik normaal nooit zou hebben gezien. En de kleine vond het ook echt leuk in Bangkok, alles wat ze zag vond ze indrukwekkend en geweldig, het prinsessepaleis, het fietsen, de winkelcentrums en de dierentuin en de tuk tuk vond ze helemaal geweldig.

Ook waren de Thais natuurlijk allemaal superlief voor mijn dochtertje. Bij de 7-eleven in Bangkok wisten ze haar naam zelfs nog nadat we terug waren gekomen na een week Patong! Ze had ook geleerd om dankjewel in Thais te zeggen met een wai en dat vonden ze ook helemaal geweldig.

Kortom Thailand met een peuter is hartstikke leuk ookal doe je niet zoveel bijzonders zoals je normaal zou doen. Maar als ze ietsjes ouder is dan gaan we wel meer van Thailand ontdekken.

Hee “Elfje”,

Het mooie is dat je op een andere manier Thailand hebt verkend, dan dat mensen normaal gesproken doen.
Thai zijn gek op kinderen, dat heb je wel gemerkt, en ook daardoor kom je in situaties waar anderen niet zo snel
in zouden komen.

Het is allemaal heel herkenbaar, omdat ik zelf een beetje "de Man-bijt-hond-methode " hanteer.
Ik loop rond en onderweg kijk ik wat de mensen aan het doen zijn. Vaak snap je er niets van , en dan ga ik ff ergens zitten
in de buurt om te kijken. Ook dan kom je in zulke situaties terecht, en ik zal eerlijk zijn… Dat is veel leuker dan menig “highlight” !

Hans.

Ja inderdaad dat was ook het leukste! Ik heb op deze manier inderdaad dingen gezien en gedaan die ik normaal nooit zou doen als ik zonder kind zou zijn. Ik plande 1 ding om te doen per dag en de rest van de dag en avond verliep geheel spontaan, zonder planning. En het was echt zo leuk en relaxed.

Hee Elfje,

Het wordt alleen nog maar leuker wanneer je uitstapjes maakt met de bus of songthaew (die pickuptruckjes) met je dochter.

Ikzelf ga dan naar tempels, watervallen, markten of andere zaken op korte afstand in de buurt. Gewoon relaxed, beetje rondkijken.

Bij de “highlights” kom je mensen tegen die gewend zijn om met toeristen om te gaan. Bij dit soort dingen zie je meer “gewone” Thai.
Daar houd ik van.

Hans.