Hoi,
In november 2014 gaan we met een groep familieleden naar de molukken (saparua). Op dat moment heb ik een baby van 5 maanden oud.
Ik vraag mij af of de molukken veilig (qua hygiëne en ziektes) genoeg is voor een 5 maanden oude baby en een kindje van 2.
Kan iemand mij aan deze informatie helpen? via een zoektocht op diverse sites krijg ik geen duidelijk antwoord.
Groetjes Rebecca
Hoi Rebecca,
Tja moeilijk om hier een juist antwoordt op te geven.
Voor een ieder is het weer anders en beleefd een ‘vakantie’ naar de Molukken weer anders!
Persoonlijk zou ik het niet doen met hele jonge kinderen, sowieso niet naar Indonesie met jonge kinderen.
Ben je al eerder geweest?, ken je de situatie op Ambon/Saparua?
Verblijf je bij familie of in een hotel?
Allemaal dingen die ook meespelen om een goede keuze te maken!
Succes met het maken van de juiste beslissing.
Hormat
A.
Hoi,
Onze zoon is geboren in Yogya en we zijn het eerste jaar van zijn geboorte vooral op Java gebleven. Natuurlijk hebben uitstapjes gedaan naar het strand, familie, met de bus, trein, vliegtuig en motor maar pas toen hij op zijn eigen beentjes kon staan en lopen (na een maand of 14) zijn we weer richting het oosten van Indonesië gegaan. De reden is dat het constant dragen van de baby je veel beperkt in je bewegingsvrijheid. Het kindje van 2 zal echter de tijd van zijn leven hebben en binnen de kortste keren zal hij genoeg “vriendjes” hebben.
Betreft hygiëne en ziektes, je zult verbaast staan wat de kinderen kunnen verdragen, vooral de baby zit betreft eten gebakken (of jij moet ziek worden), voor de rest is het een kwestie van gezond verstand gebruiken, maar hetzelfde geld voor jullie, daarover is al genoeg geschreven op de diverse fora. Muggen (kans op malaria op de Molukken) zal het grootste probleem worden, want hoe ga jij je kinderen hiertegen beschermen, pillen, lange kleren (kinderen zullen daar constant aan zitten plukken, want veel te warm) of DEET, dit is iets waar je toch serieus over moet nadenken. En wat denk je van luiers voor de kinderen, die luiers kunnen door de warmte en hoge luchtvochtigheid wel eens voor een flinke uitslag gaan zorgen (Wij lieten onze zoon zoveel mogelijk in zijn blote kont of een katoenen broekje rondlopen, maar dan heb je wel kans op dat je er af toe met een dweil achteraan kan lopen). En zo zijn er meer van die “kleine” dingen die het verblijf voor jullie en de kinderen minder leuk kunnen maken.
Maar zijn de Molukken (Indonesië) veilig voor kinderen, welja in Indonesië groeien miljoenen kinderen op zonder noemenswaardige problemen. Onze zoon wordt dit jaar 11 en heeft ondertussen veel van Indonesië gezien en buiten een verkoudheid is hij nooit ziek geweest. Eten doet hij overal, van schaafijs of mie ayam langs de kant van de weg tot Mac Donalds/KFC en de betere Indonesische restaurants. We hebben geslapen in “luxe” hotels en in hutjes op het strand en ik heb het hier al eens eerder geschreven dat alles heeft van hem een gezond en sterk ventje gemaakt.
Conclusie: Veel mensen zullen je zeker voor gek verklaren dat je de baby dit zal aandoen, aan de andere kant, waarom niet, je bent niet de eerste en je zal zeker niet laatste zijn dit met een baby rondreist. Dit is een beslissing die, zoals Andarinyo hierboven al schreef, jij alleen kunt nemen.
Mvg,
Butoijo