rondreis molukken iemand ervaring hiermee ??

Hallo,

Wij 2 personen gepensioneerd willen een rondreis naar de Molukken maken is dit individueel te doen, zo ja heeft iemand een voorstel?? Wij hebben al veel gereisd o.a. Bali, Java, Sulawesi, Lombok, Maleisie, Thailand, Vietnam, Cambodja, Laos en nog veel andere landen. Wij hebben ruim de tijd 4 weken, willen op ons gemak reizen en gen luxe maar wel schone hotels of hostels questhouses e.d. Wie heeft er ideeën.

Edit: email verwijderd.

Hi Sylvia,

Ik weet niet of je de website van Laszlo kent, maar daar staat een schat van informatie op. Zijn info is ontzettend nauwkeurig en correct. Heel goed doorlezen! En meenemen, veel beter dan gemiddelde reisgids. 4 weken is te kort voor de Molukken maar je kan toch wel heel erg veel zien. Je moet alleen wel een goed idee hebben wat je wil gaan doen maar verder is alles makkelijk ter plekke te regelen. Hou wel rekening met slechte verbindingen zoals die naar de Banda eilanden.

Hallo Raja4

Weet jij misschien een gids/chauffeur of heb je misschien een emailadres van iemand die ons kan gidsen/rondreizen. Ik heb nl ook al bij diverse touroperators een offerte aangevraagd maar die prijzen zijn zo belachelijk hoog dat wij het anders zelfstandig gan doen maar met een chauffeur/gids is het wel een stuk simpeller dus ik houd me aanbevolen als je iemand weet.

bedankt Sylvia

Ik heb zelf steeds lokaal iemand gezocht. Heb misschien nog wel email van iemand in Ambon die voor mij al mijn tickets heeft verzorgd. Die begeleide soms touristen naar Kei en Seram zal eens zoeken.

Misschien een beetje laat maar Ambon Pas Tours zal waarschijnlijk jullie goed kunnen helpen. De eigenaresse komt van Ambon en woont ook deels in Nederland. Heel veel ervaring!

Nog even wat aanvullende informatie, want Molukken lijkt me een onderwerp waar wellicht meer vraag naar is.

Afgelopen winter zelf weer in Molukken geweest. Wat belangrijk is dat je zorgt dat je ruim in je reistijd zit, en niet krap planned voor je internationale vlucht. Transport is namelijk echt iets om rekening mee te houden.

Bijvoorbeeld de Banda eilanden.
De Pelni boot is betrouwbaar vervoer middel. Je hebt Tidar en Kelimutu, 8 uur en 12 uur. Slaapcabine en je hebt een zeer comfortabele reis. Pas alleen op, met de boot op en af gaan wordt er extreem veel zakken gerold.
Er gaan ook gesubsidieerde, kleine vliegtuigjes (circa 24 zitplaatsen). Zo’n vliegtuigje staat bijvoorbeeld 3x per week ingepland, maar wordt heel vaak afgeblazen (bij ons ging het pas de derde keer door). Iedereen zit dan dus vast op het eiland en wil met dat ene vliegtuigje.
Het cancellen komt omdat dat vliegtuigje half Molukken doorvliegt, dus als het regent in Halmahera niet op kan stijgen, terwijl jij een blauwe lucht bij Banda hebt.

Eigenlijk moet je dus zorgen dat je ofwel alsnog met de Pelni het eiland af kan, of dat je heel veel tijd hebt om te wachten op een volgende vlucht.
Dus transport naar Banda bepaald eigenlijk je reis, en daarom heen kun je de rest bouwen.

Banda is heel relaxed en vooral erg leuk als je van snorkelen en duiken houdt. Veel leuke kleine eilandjes. Daarnaast als je geinteresseerd bent in VOC spice verleden. Oude gebouwen terug te vinden op Banda Kecil en Banda Besar.

Kei eilanden: heel mooi wit strand en ook nog een dagje geschiedenis/eiland tour eruit te halen. Maar het voegt niet superveel toe aan Banda heel eerlijk gezegd, vooral omdat er veel met dynamiet is gevist in het verleden en je minder plekken met mooi koraal hebt dan op Banda. OVerigens vond ik op Banda het koraal nog steeds mooi, maar de visstand achteruit gegaan met 8 jaar geleden. Maar dat zal wereldwijd gelden, de oceaan wordt leeg gevist…

Ambon (paar leuke bezienswaardigheden als Benteng Amsterdam, Soya Atas, musea), Saparua (leuk klein eilandje) en het grote Seram (Ceram), zijn goed met elkaar te combineren. Tussen deze eilanden gaan snelboten, comfortabel. Wel vroeg hier zijn om een kaartje te kopen. Bij drukke dagen is een uur van te voren aanwezig zijn heel normaal. Het ene eiland is moslim en heeft op vrijdag een rustdag en gaan de boten niet, het andere eiland christelijk en dan gaat de boot niet op zondag. Dat zijn ook dingen waar je rekening mee moet houden als je er rondreist.

Kortom: je moet flexibel zijn als je er rondreist en tijdig navragen wanneer boten gaan en dan gebruik maken van het moment. Maar zeker de moeite waard, erg leuk de Molukken.

En hou je wat tijd over aan het einde van je reis, dan kun je ook nog naar Sulawesi vliegen en daar een paar leuke dagen rondbrengen. Ofwel in de omgeving van Manado in het noorden of het zuiden bij Makassar.

Ik zie dit bericht weer staan en bedenk me dat we net een filmpje over onze laatste Molukken reis hebben gemaakt. Geeft een aardig overzicht.
Veel kijkplezier!

kunt U mij vertellen wanneer de regen periode begint?

bijvoorbaat mijn dank
charles

Hoi Charles,

Regentijd Molukken:
De Molukken hebben een omgekeerd regenseizoen ten opzichte van de rest van Indonesië. Mei tot en met september zijn de natste maanden. Er kunnen hevige slagregens vallen en er is kans op tyfoons. Oktober tot en met april vallen juist in de droge periode.

Temperatuur Molukken:
De gemiddelde maxium temperatuur ligt het hele jaar door rond de 31 graden. De gemiddelde minimum temperatuur varieert van 21 graden (augustus) tot 23 graden (december tot en met februari). De overige maanden is het stabiel met gemiddelde 22 graden.

Beste reistijd Molukken
Reisadvies: november tot en met maart is de beste periode om de Molukken te bezoeken.

Meer lezen (ook regentijd en weer vd andere eilanden):
Beste reistijd en weer Molukken

En op deze website zie je mooie grafiekjes: