Vaccineren Rabiës?

Vandaag bij de reiskliniek geweest.
Ik zal jullie besparen met het hele gedoe dat ik daar heb gehad maar had wel een vraag.
Ik vertrek in September voor 6 tot 12 maanden naar Zuid Afrika voor vrijwilligerswerk en rondreizen.
Tijdens het reizen zou ik eventueel ook nog richting o.a. Mozambique, Madagascar of andere landen willen (Geen Gele koorts landen want daar mag ik vanwege mijn afweerstoornis niet tegen ingeënt worden).
Nu raad deze reiskliniek een Rabiës vaccinatie aan voor mijn verblijf in Zuid Afrika omdat ik er langer verblijf dan 3 maanden.

Nu twijfel ik een beetje of deze vaccinatie wel echt nodig is.
Ik zal geen werk gaan doen met dieren maar heb wel contact met de lokale bevolking.
Ik verblijf in Ballito een toeristisch plaatsje, alleen mijn vrijwilligerswerk is in een township daar vlakbij.
Ik vraag mij daadwerkelijk af of die Rabiës vaccinatie nodig is.
Nu ben ik iemand die geen risico wil lopen en ook niet snel twijfel aan een advies van zo’n kliniek maar bij deze vaccinatie zou ik toch wel even wat tips/ervaringen willen horen.

Is het inderdaad echt verstandig om deze te laten zetten of is het een beetje overbodig?
Hij is trouwens vandaag niet gezet omdat ik al 2 andere kreeg en die mochten niet samen en ik moest weer naar een andere kliniek omdat zij op vakantie gingen en mijn vervolg vaccinaties niet konden doen.
Heel gedoe maar goed daar zou ik jullie niet mee vermoeien.
Alvast bedankt voor jullie reacties!

We hebben net een discussie gehad over malaria, dat een onderwerp over gezondheid niet in dit forum thuis hoort. Dus dat van jouw ook niet!
Ga naar GGD of je huisarts laat je daar goed voorlichten, lukt dit niet, bespreek met hem of haar om ter plaatsen in Z.A. een arts of ziekenhuis te raat plegen. Mogelijk heden genoeg om plannen te verwezenlijken.
Geniet die reis Jan

Kennelijk is Jan iemand die zelf nadenken/onderzoeken verafschuwd. Ik vraag me af hoe professioneel je huisarts is op het gebied van ziektes in ZA, en hoe nuttig het advies van Jan in dit geval dan ook is. En ja, het advies van de ggd kan ik voorspellen: Half jaar tevoren beginnen met inenten van allerlei dingen, pillen slikken tegen malaria. Alles voor de 100% zekerheid, ook al is de kans dat je vliegtuig neerstort groter dan dat je een ziekte als rabies/malaria of wat dan ook oploopt.

Rabies, lijkt me niet, wij wonen hier hier al jaren, maar geen inenting tegen rabies…

@martt,

Jan is al drie jaar bij dit forum aangesloten en heeft al heeeeel veel nuttige tips gegeven. Ook hier kan ik enkel akkoord gaan: die vraag moet professioneel beantwoord worden (= artsen!) want een leek kan enkel meedelen wat hij/zij zelf heeft beoordeeld of meegemaakt.
Als jij geen pillen wil slikken of inentingen wil krijgen, is dat jouw volste recht, maar daarom moet dat risico nog niet geminimaliseerd worden. Iedereen moet daar zelf een beslissing in nemen, al dan niet met professioneel advies of hulp.

Toetske

maar jullie zullen allicht niet in een township in KZN werken, zoals jitsketje van plan is. Misschien kan jij eens aan jouw arts vragen wat hi ervan vindt?

Toetske

Ik zal ook niet direct tegen advies arts in gaan.
Enkel op het gebied van Rabiës twijfel ik toch.
Bij verblijf langer dan 3 maanden is het advies wel doen, bij korter verblijf niet. Dat vind ik dan toch wel raar en vraag mij dan af wat de toegevoegde waarde wel of niet is.

Ademen, drinken en eten, dat moet. De rest is optioneel. Ik vind het gewoon jammer dat Jan wel even wil bepalen dat deze vraag niet op een forum thuis hoort. Mag ie nog zo’n onmetelijke ervaring hebben, met 0 ervaring maar gewoon nadenken/onderzoeken kom je in sommige gevallen net zo ver. Wat mij betreft is dit er zoeen.

@jitsketje,
Daarop blijf ik jou het antwoord schuldig, maar misschien kan je ergens nog een “second opinion” vragen als je over het nut van de vaccinatie twijfelt? Zou ik alleszins doen.

@ martt,
heb jij misschien ook nog een concrete tip voor jitsketje? want daarover gaat deze thread namelijk!

Toetske

Ja, morgen heb ik afspraak bij andere kliniek dus dan ga ik het zeker nog even goed doorspreken.

Martt het is niet mijn bedoeling om te bepalen wat er op dit forum besproken! Maar als er vragen komen over pillen, injecties vind ik dat deze niet thuis horen op een forum waar alleen 99% leken hun mening geven. Door hier vragen over gezondheid te stellen twijfel je aan deskundig advies en leg je, je gezondheid in andermans handen.
Hierbij is voor mij de discussie gesloten.
Jan

Vragen staat vrij op dit forum…over alle onderwerpen.
p

Thatch 22 ben jij deskundige?

Jazeker ervarings deskundige op vele gebieden!

en sinds ongeveer 6 a 7 jaar hier op dit forum, maar dat terzijde.

maar ach niet belangrijk hoe lang op forum eigenlijk, wel de adviezen.

@Jan: Deskundig advies wil niet altijd zeggen dat dit het juiste advies is. Dit heb ik helaas al te vaak meegemaakt in mijn leven. Artsen weten ook niet alles en volgen wat dit betreft ook enkel een boekje/advies en konden niet eens antwoord geven op mijn vraag waarom dan pas na 3 maanden. Dat ik dan ervaringen vraag van mensen die voor dezelfde keuze hebben gestaan is in mijn ogen echt niet raar.

Vanmiddag naar de GGD dus ik zal eens zien wat zij er van zeggen.

Ben al benieuwd naar het resultaat, jitsketje.

Groetjes. Toetske

Hallo jitsketje,
Wat was het resultaat van jouw bezoek aan GGD?
Groetjes,
Toetske

Hetzelfde advies maar dat komt omdat het zo in de boekjes staat. Ik heb gevraagd hoe en wat maar daar konden ze eigenlijk geen antwoord op geven. Ik twijfel nog steeds maar heb maar wel besloten om te vaccinaties te nemen. Mocht het dan gebeuren dan ben ik toch ingeënt. Ik sta hier niet volkomen achter en denk eigenlijk niet dat het nodig is maar als je daar zit dan voelt het bijna alsof je geen keus meer hebt.
Ik twijfel dus nog steeds maar heb nu het zekere voor onzekere genomen.

1 like

Rabies inenting is goed, als je zelf met dieren hier in ZA gaat werken, maar alleen dan.
helaas weet de GGD dus ook niet alles.