Injecties

Hoi,

Half augustus tot half september gaan we met Nomad Tours
een trip van Kaapstad tot Vic Falls maken. (via Namibie)

Welke injecties heb ik dan allemaal nodig ?

Ik heb 2.5 jaar geleden al volgende prikken gehad :

• tetanus/difterie
  • hepatitis A en B
  • buiktyfus

Wat heb ik naast malaria pillen nog nodig ?

Alvast bedankt,
Facehugger

Op site van Landelijk Reizigers Centrum (LCR; www.lcr.nl) en Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO; www.who.org) staat veel informatie over benodigde vaccinaties en het voorkomen van ziektes.

Naast op het land waar de reis plaats zal vinden, wordt een vaccinatie-advies ook aangepast op de gezondheid van de reiziger, dus op een forum als dit is hier niet veel over te zeggen.

Zo op het eerste gezicht zou je nog een rabiesvaccinatie kunnen nemen (dit zijn er drie), maar niet iedereen doet dit.

Groeten, Madelon

Toevallig ben ik vandaag bij de huisarts geweest om te informeren over welke vaccinaties ik nodig heb voor mijn verblijf (3 jaar) in Zuid-Afrika.
DTP is 10 jaar werkzaam dus dat is in jouw geval (waarschijnlijk) niet nodig.
Als je de volledige Hepatitis A & B vaccinatiekuur hebt gehad (3 vaccinaties waarvan de 2e 1 maand na de eerste en de 3e 6 maanden later) ben je volledig beschermt voor je hele leven.
Heb je een eenmalige injectie gehad wordt een herhaling aangeraden.
Hondsdolheid werd door mijn arts afgeraden mede omdat eigenlijk iedereen flink ziek wordt na de vaccinatie. Alleen bij landbouwmedewerkers wordt deze vaccinatie nog aangeraden.

Voor de zekerheid is een bezoek aan de huisarts altijd aan te raden.

Bedankt voor de reakties.

Ik ben levenslang voor hepatis a en b ingespoten (3 of 4 spuiten in totaal)
Ik vroeg me af of gele koorts noodzakelijk was ?
Sommige sites zeggen van wel, andere van niet, andere dan weer aan te raden maar niet verplicht…

Gele koorts is niet verplicht/ aangeraden. Het enige wat bij Zuid-Afrika m.b.t. gele koorts gemeld wordt, is dat het verplicht is om gevaccineerd te zijn als je uit een gebied komt waar gele koorts voorkomt (anders mag je Zuid-Afrika niet in).

Vaccinatie tegen rabies/ hondsdolheid is een onderwerp waar veel discussie over is. Ergens anders op dit forum is dat de vinden (te vinden via google rabies). Dat iedereen ziek wordt na vaccinatie is mij niet bekend, vele van mijn vrienden hebben deze vaccinaties recent gehaald en niemand is ziek. De rabiesvaccinatie beschermt niet tegen het krijgen van rabies, maar wel heb je na een vleermuizen/honden beet/krab langer de tijd om antistoffen te halen (anders moet je het binnen 24 uur ingespoten hebben, in het binnenland is het vaak niet vaarradig) en heb je nadien minder vaccinaties nodig.
Als je drie vaccinaties haalt, ben je voor 2 (of3?) jaar beschermt, maar deze bescherming kan je verlengen door later een booster te halen en dan is de bescherming 5 jaar. Hierna heb je steeds maar 1 booster nodig om de bescherming weer 5 jaar te laten duren.
Lees je hier goed over in, de kans dat je rabies oploopt, is klein, maar het is wel dodelijk (en het gebeurt; een arts in het ziekenhuis waar ik werk is enkele maanden na een krab van 2 nagels van een vleermuis overleden aan rabies).

Hoi,

Ik werk in de gezondheiszorg en mij is ook niet bekend dat veel mensen ziek worden na een rabiesvaccinatie. Rabies is inderdaad dodelijk. Als je het eenmaal hebt ga je eraan dood. Zeker als je voor een langere tijd naar een land gaat waar veel dieren rabies hebben (veel zwerkatten, zwerfhonden en vleermuizen), zou ik het in ieder geval aanraden om toch een rabiesvaccinatie te halen.

Groetjes Loesje

Inmiddels hebben mijn vriend en ikzelf alle drie de intracutane rabiesvaccinaties gehaald in het LUMC te Leiden en we zijn hier beiden niet ziek van geweest. Bij de intracutane vaccinatie krijg je wel een bult op je onderarm die jeukt, net als een hele flinke muggenbult, maar verder heeft het (bij ons en mensen in onze omgeving) geen bijwerkingen gehad.

Hallo,

wij hebben ook rabies intentingen en hebben dit ook in Leiden laten doen en wij zijn er zeker niet ziek van geworden ik kreeg wel wat uitslag maar dat was in een paar dagen weer weg en inderdaad een bult.

gr van Moira

Hallo,

Persoonlijk denk ik dat een rabies vaccinatie niet nodig is. Zoals hierboven al vermeld is ben je met deze prikken niet volledig beschermd tegen rabies. Je neemt de prikken om meer tijd te hebben om naar een ziekenhuis te komen. In het uiterst zeldzame geval dat je gebeten/gekrabt wordt door een met rabies besmet dier, heb je zonder prikken idd 24 uur de tijd, met prik zo’n 48 tot 72 uur. Als je nou in Afrika met zwerfhonden zou gaan werken, ja dat is een ander verhaal. Maar in 24 uur haal je het echt wel om naar een ziekenhuis of dokter te komen.

Zelf woon ik nu ruim 5 jaar in de bush in Zuid-Afrika, ik heb regelmatig te maken met wilde dieren (en ook hebben we drie honden) en ik heb nog nooit te maken gehad met rabies, of een dier gezien dat met rabies besmet is (we hebben ook zo’n 438 vleermuizen (grove schatting) in ons dak wonen.

Zelf zou ik kijken wat die prikken kosten en of deze vergoed worden door je ziektenkosten verzekering. Als je jezelf een leuk bedrag kan besparen, zou ik dat vooral doen.

In Nederland hebben we de ziekte van Lyme, ook heel serieus. Wat doen we als Nederlander om onszelf tegen die ziekte te beschermen? Nooit meer het bos in?

Fijne vakantie!

Groetjes, Linda
www.kameleonadventures.nl

Hallo,

Persoonlijk denk ik dat een rabies vaccinatie niet nodig is. Zoals hierboven al vermeld is ben je met deze prikken niet volledig beschermd tegen rabies. Je neemt de prikken om meer tijd te hebben om naar een ziekenhuis te komen. In het uiterst zeldzame geval dat je gebeten/gekrabt wordt door een met rabies besmet dier, heb je zonder prikken idd 24 uur de tijd, met prik zo’n 48 tot 72 uur. Als je nou in Afrika met zwerfhonden zou gaan werken, ja dat is een ander verhaal. Maar in 24 uur haal je het echt wel om naar een ziekenhuis of dokter te komen.

Zelf woon ik nu ruim 5 jaar in de bush in Zuid-Afrika, ik heb regelmatig te maken met wilde dieren (en ook hebben we drie honden) en ik heb nog nooit te maken gehad met rabies, of een dier gezien dat met rabies besmet is (we hebben ook zo’n 438 vleermuizen (grove schatting) in ons dak wonen.

Zelf zou ik kijken wat die prikken kosten en of deze vergoed worden door je ziektenkosten verzekering. Als je jezelf een leuk bedrag kan besparen, zou ik dat vooral doen.

In Nederland hebben we de ziekte van Lyme, ook heel serieus. Wat doen we als Nederlander om onszelf tegen die ziekte te beschermen? Nooit meer het bos in?

Fijne vakantie!

Groetjes, Linda
www.kameleonadventures.nl

Hoi Linda.

groot gelijk !

Ik ben ondertussen wat meer te weten gekomen :
ik heb enkel malaria pilletjes nodig, that’s it.

Tetanus, buiktyfus, hepatitus a en b, polio heb ik allemaal al gehad.
Gele koorts is niet nodig, zelfde voor rabies.

Nog 3 maanden ik zit tussen Kaapstad en Vic Falls … :vak01:

Volgens LCR (Nederlands reizigerscentrum) is rabies niet nodig, volgens de WHO (Wereld gezondheidsorganisatie) is Z-Afrika wel een hoog risicogebied.

Wat ik al zei, het risico op het oplopen van rabies is laag, maar als het gebeurt, ben je goed de pineut.
Dat je nooit een vleermuis met rabies hebt gezien, is een apart argument want je ziet niet of een dier besmet is of niet. Dat ze er zijn, is zeker, anders zou nooit iemand besmet kunnen raken…

Wat betreft het binnen 24 uur bij een ziekenhuis kunnen komen, ben ik het met je eens. Het probleem is echter dat de antistoffen niet in alle ziekenhuizen beschikbaar zijn (met name in de kleine ziekenhuizen niet), daarom kan het zo zijn dat je toch langer dan 24 uur bezig bent.

Het hangt ervanaf hoeveel risico je wil lopen, hoe klein het risico dan ook is. W.b. Lyme wordt aangeraden jezelf goed te controleren (of dit door een ander te laten doen) op tekenbeten en rode ringen, dit is bij Lyme alles dat je kan doen, preventie is inderdaad lastig (behalve goed bedekt in het bos lopen). Rabies is echter anders; preventie is niet mogelijk, maar wel kan je de kans vergroten om niet ziek te worden door jezelf meer tijd te geven bij antistoffen te komen.

De vaccinaties kosten 70 euro (totaal van 3 intracutane injecties), dat is dus wel te overzien.

Maar natuurlijk moet iedereen het voor zichzelf beslissen!

Hi!

Facehugger, ‘k wens je alvast een hele fijne vakantie toe. Nu lekker aftellen!

Ja, ik ben het er absoluut mee eens dat iedereen moet doen waar zij zich het prettigst bij voelen. Een discussie als deze is interessant omdat een onderwerp vanuit diverse posities belicht wordt.

Ik denk ook niet dat rabies iets is wat onderschat moet worden, en wat ik nog zou willen aanraden is dat men zelf ook de kans op een eventuele krab of beet van een met rabies besmet dier verkleint door interactie met (wilde) dieren te vermijden (zeker bij afwezigheid van iemand die er verstand van heeft). Soms zijn er toch mensen die bijvoorbeeld die vleermuis op de grond zien liggen en aan een nadere inspectie onderwerpen. Niet verstandig.

De kans is echt heel erg klein. Ik kan me voorstellen als rabies een groot probleem was of het risico hoog, deze inentingen verplicht zouden zijn.

Groetjes!

Als reactie op de laatste alinea van de laatste reactie:

vaccinaties (zowel reizigers- als reguliere vaccinaties) bestaan in het algemeen niet om het individu te beschermen tegen eventuele ziekten, maar zijn er om de algemene volksgezondheid te bevorderen. Dit hangt nauw samen met de mogelijke overdracht van mens op mens of de mogelijkheid om een ziekte compleet uit te roeien door dit (eerst) bij de mens te doen.
Zo is er bij difterie, polio, mazelen, bof, rode hond, hepatitis A en B, buiktyfus intermenselijke overdracht mogelijk (via bloed, aerosolen in uitgeademde lucht danwel ontlasting-mond). Bij rabies is dit echter niet het geval. De enige manier om de ziekte uit te roeien, is door dit bij de vleermuizen en honden te doen. Om deze reden zullen de vaccinaties waarschijnlijk niet verplicht worden.

Denk er over na, laat je informeren en maak je keuze gefundeerd, dat is alles dat ik kan zeggen. Wel zijn de medici die hier mee te maken hebben en zich er in verdiepen (dus niet de huisartsen), over het algemeen positief ingesteld. Het hangt echter samen met je algemene levensopvatting m.b.t. risicobeperking of wel durven nemen, angst voor (negatieve effecten van) vaccinaties,