Vaccinaties

Dag iedereen,

Eind september vertrek ik voor minstens 6 maanden naar Cambodja! Ik ga daar een deel van de tijd met een bevriende monnik werken op het platteland en de rest van de tijd in Phnom Penh wonen.

Vanochtend ben ik bij de GGD geweest en een beetje geschrokken van de kosten:

• Buiktyfus
  • Rabies
  • Japanse Encefalitis

Hep A & B heb ik al van een eerdere reis.

In totaal €400. En dan hebben we het nog niet eens over de kosten van de malariaprofylaxe.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ik betaal natuurlijk graag de kosten van vaccinaties die meerwaarde hebben, maar ik wil het wel zeker weten.

Alvast dank!!

Via Wereldwijzer app

Ik weet niet hoe je bent verzekerd maar het kan best zijn dat alles wordt vergoed!
Even telefoontje besteden aan je zorgverzekering… Succes!
Groet, Lian

Via Wereldwijzer app

Buiktyfus zul je waarschijnlijk we vergoed krijgen.
Die andere twee verwacht ik niet, heb hier zelf al het eea over uitgezocht. Ik weet niet waar je woont maar in Nijmegen hebben ze een andere techniek voor de vaccinaties van rabies, net zo veilig maar wel goedkoper.
Check maar even bij vaccinatiecentrum.nl.

Via Wereldwijzer app

Als het goed is krijg ik hier niets voor terug van mijn zorgverzekering, maar ik zal voor de zekerheid inderdaad nog even contact met ze opnemen. Dank!

Ik haal mijn vaccinaties in Nijmegen en maak inderdaad gebruik van de huidvaccinatie. Het is vooral de Japanse encefalitis die zo duur is: €136 per vaccinatie en het zijn er twee. Dan nog €100 voor Rabies, de buiktyfus erbij en dan vraag ik me af of de receptioniste wel de kosten van het consult (x3!) aan de totaalprijs heeft toegevoegd. …Inderdaad maar even voor de zekerheid naar de zorgverzekeraar bellen. In mijn polis staat dat niets wordt vergoed, maar niet geschoten is altijd mis toch?

400 euro voor 1 persoon? Heel veel geld. Of is Japanse Encefalitis zo vreselijk duur??

Wij hebben al heel wat inentingen gehad maar kan mij niet herinneren dat wij meer dan 50 euro per injectie hebben moeten betalen (nooit Rabies gedaan). Wij gaan altijd naar Vaccinatiepunt. Hier hun kosten: https://www.vaccinatiepunt.nl/tarieven-vergoedingen.html
Ik kom zonder de Japanse Encefalitis uit op 137,50. Encefalitis moet dan eur 250 kosten.

Onze verzekering, FBTO, vergoedt geloof ik 225 euro per jaar. Ongeacht welke vaccinatie/medicatie voor op reis

Japanse Encefalitis heb ik nog niet eerder van gehoord. Dat is een duur grapje en hoe groot is de kans dat je het krijgt en hoe serieus zijn de gevolgen?
Je kunt malariaprofylaxe ook ter plekke kopen. Maar weet niet of je dan veel bespaart. Ik weet niet in welke regio je precies zit, maar van november tot april (kan iets varieren) is het droge seizoen en mensen ter plekke vertellen mij altijd dat ik dan niks tegen malaria hoef te nemen. Heb dat ook nooit gedaan en toch wel vaker meerdere maanden achtereen in die periode door ZO-Azië gereisd. Tijdens een lang verblijf in PP zou ik zeker niks nemen.

Johan

Uiteraard trek ik het advies van de GGD arts niet in twijfel, maar de inenting ter voorkoming van Japanse Encefalitis zou ik alleen overwegen als je echt OP het land aan het werk gaat (bijvoorbeeld mee helpt rijst oogsten, of het land bewerken) anders zou ik die persoonlijk achterwege laten.
Voor mijn werk (we verkopen veterinaire medicijnen) ben ik ook vaak op het platteland van Azië geweest (maar niet echt op het land aan het werk) en heb deze nog nooit gehaald.
Men heeft mij ooit gezegd dat Japanse Encefalitis alleen een gevaar is voor kinderen onder 10 jaar en mensen die al gezondheidsklachten hebben, denk aan HIV, nier- of leveraandoeningen of verminderde weerstand door bijv. Chemotherapie.