Ik en mijn partner gaan komend jaar een rondreis maken van 6 maanden door ZO Azië en Australië. Nu zijn we bij de GGD geweest voor een vaccinatie advies en hebben we onder andere Buiktyfes/hepatit. A+B/DTP gehaald. Nu loop je op het platteland van indoniesië ook het risico op Japanse Enciphalitis (dit is een virus wat hersenontsteking tot gevolg kan hebben). Je kunt dit oplopen door een prik van een mug. Ik twijfel een beetje of wij dit vaccin wel of niet moeten halen. Nu ben ik benieuwd of andere reizigers deze vaccinatie wel of niet hebben gehaald en wij zij/haar overwegingen hiervoor zijn geweest.
Eerlijk gezegd had ik er, tot nu, nog nooit van gehoord… HIER kun je wat meer lezen over die ziekte, de vaccinatie en de bijwerkingen.
Buiten de door de GGD aanbevolen vaccinaties heb ik nog nooit andere middelen genomen, ook geen malariapillen. Dit jaar ga ik voor de 15e keer naar Indonesië en zodra het donker wordt trek ik kleding aan die de meeste delen beschermt tegen muggenbeten. Hemd met lange mouwen, lange broek, sokken en gesloten schoenen. De blote delen smeer ik in met deet lotion 50%.
Een goede hygiëne is ter voorkoming van andere ziekten noodzakelijk.
Goed reis. :vak01:
Ik heb zelf deze vaccinatie niet genomen toen ik in maart 2010 naar Indonesie ging (maar misschien is het voor andere landen wel zinvol). Het werd mij ook niet aangeraden (terwijl ik aan heb gegeven dat ik voor mijn stage mogelijk dorpen op het platteland van Java zou moeten bezoeken).
Ik kijk zelf ook altijd even op de website van het Landelijke Coordinatiecentrum Reizigersadvisering en daar staat:
*Japanse encefalitis is een vorm van hersenvliesontsteking die wordt veroorzaakt door een virus. Het virus wordt overgedragen door muggen. Reizigers raken zeer zelden besmet.
Verspreiding: De ziekte komt voor op het platteland in delen van Zuidoost-Azië.
Maatregelen: Bescherm u tegen muggenbeten door middel van insectenwerende middelen en een muskietennet. Alleen in bijzondere gevallen in risicogebieden is vaccinatie aanbevolen.'*
Als je toch nog twijfelt, zou ik nog een keer contact met de GGD opnemen en (nogmaals) je precieze reisplannen vertellen en advies vragen.
Ik weet niet hoe duur de vaccinatie is en of deze (gedeeltelijk) vergoed wordt door de zorgverzekering, maar als het niet te duur is en je blijft twijfelen, zou ik zeggen: better safe than sorry… (Ik heb dit zelf meegemaakt met de rabiësvaccinatie. Uiteindelijk heb ik hem toch genomen voor ruim 100 euro, Achteraf gezien was het niet nodig geweest, maar het voelde toch fijner).
Succes ermee en alvast een hele fijn reis toegewenst!