vaccinaties en antigif

hey guys!

over 3 maanden ga ik voor een paar weken naar Australië. We willen daar de volledige westkust afrijden en via het binnenland weer terug.

klopt het dat ik geen vaccinaties nodig heb? ik ga rechtstreeks met een korte tussenstop in Maleisië.

ik hoor ook diverse verhalen iover slangen, spinnen en andere insecten. Is er ergens een kit te krijgen met antigif voor dit soort beten? Ik ben het liever voor dan dat ik daar ga zoeken… al snap ik dat de kans het nodig te hebben minimaal is :slight_smile:

Ik hoop dat jullie me kunnen adviseren.

Hoi, Ter plaatse zal elke drogist je kunnen helpen. Weet je in elk geval zeker dat je het goede middeltje tegen bijvoorbeeld muggebeten hebt… Wij hebben geen extra vaccinaties gehaald voor Australie.

Op vaccinatiesopreis.nl staat het volgende:
Vaccinatie tegen gele koorts is voor Australië *alleen *verplicht als je in de zeven dagen voordat je Australië binnenkomt in een gele koorts land bent geweest.

Op diezelfde site staat ook info over Maleisie. Kom je daar de luchthaven uit? Dan zou ik de site zeker even raadplegen!

Nooit inentingen gehaald voor Australië. Voor Malesië inderdaad even de websites (ggd) raadplegen.

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord dat je antigif mee kunt nemen. Antigif kan volgens mij behoorlijk kwaad doen als je het op de verkeerde manier (verkeerde hoeveelheid, tegen een verkeerde soort) inneemt. Vergeet niet dat er verschillende soorten slangen en spinnen zijn! Een hoop anitgiffen helpen tegen meerdere beesten, maar volgens mij niet allemaal. Volgens mij kun je dat niet zomaar meenemen, maar misschien zijn er mensen die hier meer van weten?

Mocht je worden gebeten, onthoud dan vooral goed hoe het dier er uit zag! Let bij slangen bijvoorbeeld op een bepaalde tekening op de kop en rug en kleur van de buik. Bij spinnen vooral op het achterlijf letten. Als je dat weet, kan een arts je eventueel een juist middel geven.
Knel nooit een ledemaat af! Er zijn meer mensen die ledematen hebben verloren omdat ze probeerden het gif te stoppen dan dat mensen een ledemaat (of hun leven) hebben verloren aan de beet.
Er zijn maar weinig spinnen (en slangen) die echt dodelijk zijn voor een volwassen, gezond mens. Het kán, maar de kans is zeker niet groot. Een slang geeft in ongeveer de helft van de gevallen een waarschuwingsbeet zonder gif. Jij bent als prooi namelijk te groot voor hem.
Ga nooit achter een slang of spin aan voor een mooie foto. Dan loop je namelijk de meeste kans om gebeten te worden. De meeste beten vinden plaats bij mensen die slangen/spinnen houden. Als jij ze uit de weg gaat, kom je er waarschijnlijk niet veel tegen. Al zul je ze zeker zien. Gewoon rustig blijven en het beest laten wegkruipen.

De muggen zullen vervelender zijn. Haal goed anti-muggenspul bij een plaatselijke drogist (bv bush-man). Er zit smerig spul in, dus lange mouwen dragen op sommige plaatsen is een betere remedie.