USA Mexico USA, kan dit?

Ik ben bezig om een wereldreis te plannen en nu komt het met mijn OneWorldticket het beste uit als ik eerst naar San Francisco ga, hier een paar dagen blijf, dan voor een maand naar Mexico en een aantal andere landen in Midden Amerika en dan naar New York voor een week.
Weet iemand of dit problemen kan opleveren bij de doane in de USA omdat ik dan twee visas in korte tijd nodig heb en vertrek naar Mexico en weer terug kom vanuit Mexico? Of kan dit gewoon zonder problemen?

Ik hoor graag van jullie, en alvast bedankt!

Geen probleem, doet in feite iedereen die via USA naar ander land retour vliegt want er is geen ‘transit area’ in US vliegvelden. Je krijgt altijd beide keren de visa waiver voor 90 dagen. Zolang je een geldige ESTA hebt no problemo.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Als je het Esta formulier nog voor 8 september 2010 invult is het gratis. Daarna betaal je $ 14,-- pp. Alleen per cc te betalen (MC en Visa dacht ik)

Maar je kan de VS dus niet in als je geen creditcard hebt?
Want hoe doen jongeren/studenten dit?
Als je het via je de kaart van je ouders doet gaan ze vast weer zeuren dat je financieel afhankelijk bent.

Heel simpel: ga niet naar Noord-Amerika zonder eigen creditcard. Het ontbreken van dit stukje plastic in je portemonnee kan nog eens een financiële nachtmerrie worden. Diverse hotels en hostels willen je creditcardnummer als een soort borg, idem voor autoverhuurbedrijven. Pinnen in winkels en restaurants is niet mogelijk met een Europese pinpas, waardoor je iedere dag naar de ATM moet rennen (met de bijbehorende extra kosten).

Bedankt voor de reacties!
Heb inmiddels ook nog gevonden dat je idd een visum voor 90 dagen via visa waiver. Echter moet je wel binnen 90 dagen weg zijn, ook de tweede entree moet binnen de 90 dagen vallen.
Credit Card is inderdaad geen overbodige luxe, inprincipe kost het je niks zolang je hem niet gebruikt. Ik gebruik hem in het buitenland nooit, alleen voor auto huren, bij hostels geef ik mijn nummer nooit, willen ze me dan niet dan ga ik wel ergens anders heen, bijna overal is genoeg keuze.
ALs je bij ING een betaalpakket neemt dan betaal je niks voor pintransacties buiten europa, alleen koerskosten maar die betaal je ook met credit kaart. Pin iedere dag gewoon wat, ik kan met mijn credit kaart maar een limiet krijgen van 1000 euro als student dus dat schiet niet erg op als betaalmiddel, maar je kunt eigenlijk niet zonder voor sommige kleine dingen. Vind een Credit kaart verder een on ding, hebt geen idee wat je uitgeeft.

Dat ESTA formulier is toch twee jaar geldig als ik het goed heb? Want ik ben er pas in mei volgend jaar maar als ik het goed heb kan ik het nu al wel aanvragen zodat ik die 14 dollar bespaar?

Je betaald geen kosten voor pinnen buiten Europa, maar je kunt niet pinnen. Alleen geld opnemen en dat kost wèl geld (geloof me, ik heb dezelfde rekening en die kosten zijn er wel degelijk!) Creditcard nummer moet je nou eenmaal afgeven bij sommige reserveringen. Kun je moeilijk over doen, maar je schiet er niets mee op. Noord-Amerika is nou eenmaal creditcardland; men krijgt een gratis creditcard al voor dat men een pinpas krijgt en die laatste kost meer geld. Vandaar dat alles op Visa/MC is ingesteld en als Europeaan is dat behoorlijk wennen.

Gewoon goed de creditcardbonnetjes bewaren, af-en-toe controleren hoe ver je van je limiet af zit (vervroegd aflossen is altijd een optie). Met normaal pinnen ben je het overzicht eerder kwijt. :wink:

De ESTA is inderdaad 2 jaar geldig. Tweede keer VS binnenkomen moet inderdaad binnen dezelfde 90 dagen als je je Visa Waiver strookje bewaard. Als je bij de tweede keer een nieuwe Visa Waiver aanvraagt, krijg je een nieuwe 90 dagen.

Maar hoe doet een gezin dat dan?
Moeten alle gezinsleden voor de ESTA dan verplicht een CC hebben?
Dat kan toch niet bij bijvoorbeeld een klein kind?
En als je als jongere naar familie in de VS gaat?

Kleine kinderen hoeven inderdaad geen CC. Voor de ESTA zal het weinig uitmaken, maar eenmaal in de VS zal er iemand een cc moeten hebben.

Weet ook iemand hoe het ziet met een studentenvisum? Ik ga een half jaar in Californie studeren en mijn jaar begint midden/eind augustus. Ik ga echter al 8 juli naar New York om een maand rond te reizen. Op alle sites staat dat ik alleen een maand voor en na mijn school mag rondreizen; ik ga dus meer dan 30 dagen. Ook heb ik mijn vlucht al geboekt, dus ik kan niet echt meer terug. Is het dan mogelijk om eerst rond te reizen op en toeristenkaar, vervolgens naar Mexico te gaan om weer terug te komen zodat mijn visum dan in kan gaan?
Je zou me heeeel erg uit de brand helpen hiermee!

Pinnen gaat wel degelijk erg goed in de VS. Ik heb een pinpas van de ING (nog steeds een rekening in Nederland) en kan in zelfs de meest kleine plaatsjes (echt, 1 stoplicht, 1 bank en hup, daar komen de dollars) bij die plaatselijke bank geld uit de automaat (ATM) halen.

Bij de plaatselijke kruidenier (en de wijnboer) gaat mijn kaart ook zonder problemen door de betaalmachine, zeg alleen wel even dat je een “debit” kaart gebruikt (da’s een kaart via je bankrekening, geld dat rechtstreeks en onmiddellijk uit je rekening wordt gehaald). Grootste voordeel van pinnen in een winkel is dat je zonder extra kosten (tenminste in mijn ervaring) om een “pondje meer” (soms tot een maximum van $100, soms meer, hangt van de winkel) kunt vragen.

De ING rekent snel af, maar tegen de echte dagkoers, niet die enorme verschillen als je papiertjes omwisselt bij een willekeurige bank (en in de VS hebben ze niet zo vaak van Euro’s gehoord en buiten balies op vliegvelden, krijg je waarschijnlijk problemen met contanten anders dan US dollars – hoewel ze buitenlands geld over het algemeen wel erg interessant vinden.)

Dus gewoon een pinpas meenemen (en niet vergeten ‘debit card’ te roepen).

Ik heb een debit kaart van mijn Amerikaanse bank, de bankkaart/pinpas van de ING en een groene American Express kaart. AmEx gebruik ik voor borgstelling (je hebt op die kaart immers “onbeperkt” krediet, zodat je je wat minder zorg hoeft te maken over je kredietlimiet. De meeste credit kaarten bieden ook extra verzekeringen voor als je een auto huurt, kan fors schelen, want ze zijn vaak goedkoper dan de verzekeringen die een autobedrijf je graag wil aansmeren (wel even precies navragen).

Ik heb het bij VISA (ANWB) credit card nagevraagd … en dit blijkt niet het geval te zijn voor VISA (ANWB).

Ook op de site van VISA.nl zelf kon ik daarover niets terugvinden.
Tevens nu net met Mastercard gebeld … ook bij Mastercard (zelfs niet de Goldcard) zitten huur-autoverzekeringen erin!

Voor diegenen die nog geen creditcard hebben het is ook mogelijk om een PREPAID creditcard aan te schaffen. Dit voor in het geval dat je inkomen niet hoog genoeg zou zijn om een ‘echte’ creditcard te verkrijgen.