US Dollars mee naar Argentinie/ Brazilie/ Uruguay?

Hoi allemaal,

Eind Oktober ga ik een maand backpacken in Zuid-Amerika samen met een maatje. We gaan Brazilië, Argentinië & Uruguay bezoeken en nu vroegen wij ons af.

Hoe kunnen wij betalen op reis? We nemen een pinpas mee met werelddekking uiteraard, plus creditcards. Maar hoe zit het met cash?

Bij verblijf en excursies buiten de grote steden om, is het wellicht verstandig om over voldoende contant geld te beschikken.
Is het slim om US Dollars mee te nemen en dit om te wisselen in wisselkantoren/ op de zwarte markt?

Of kunnen we het beter bij pinnen houden, in het land waar we verblijven?

Wie heeft er tips? :chin:

Renske,
Wat Brazilië betreft hoef je je niet van US-dollars te voorzien, hier kan je gewoon EURO’s inwisselen, of nog beter, in de meeste handelszaken kan je gewoon terecht met je bankkaart/pinpas/creditcard.
Voor alle veiligheid : VERIFIEER VOORAF met je bank of je kaart effektief bruikbaar is voor jou in Brazilië (sommige moet met die manueel vrijgeven)
Goede reis :slight_smile:

Bedankt voor je reactie Brabahx. Super, kan ik verder mee!

Warme groet,
Renske

Bij veel hotels en restaurants krijg je in Uruguay de btw terug (ik meen 20%) wanneer je met een creditkaart betaald. Bij een aantal bedrijven wordt dit direct berekend en bij een aantal bedrijven zie je de korting terug wanneer je creditkaart wordt afgeschreven. Zorg wel voor wat contant geld, want een aantal kleine winkeltjes verrekenen dit niet. Ik weet niet of dit nu nog geldt. In 2016 in ieder geval wel.

In Argentinië kun je op veel locaties alleen cash betalen. Als je geld opneemt bij de pinautomaten, betaalde je vorig jaar op €100 ongeveer €6 commissie. Je kunt t beste dollars meenemen en daarmee betalen of in Argentinië bij de officiële bureau’s wisselen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Wereldwijzer Reisforums

Mijn ervaring is dat je euro’s ook gemakkelijk kunt wisselen in Argentinië. Ik weet niet of de koers van de dollar beter is dan die van de euro. Je betaalt anders ook de wisselkoers van euro’s naar dollars.

Voor wat Brazilië betreft, nog steeds dezelfde regels : geen nood aan dollars, euro’s zijn prima.
Maar je kan in de meeste gevallen ook bijna steeds met je credit-kaart betalen.
De koers van de Braziliaanse real ligt trouwens historisch laag op dit moment (ongeveel 5real voor 1€/$)
Tropische groet uit Salvador da Bahia,
Ivan Bahia Reisgids
@ivanbahiaguide
#ivanbahia
#ivanbahiareisgids
#ivanbahiaguide