(origineel bericht op be-more.nl)
update!!!
Zo, eindelijk maar weer eens een fatsoenlijke update geven van mijn bestaan hier, het is immers alweer even geleden.
Merk dat Nederlands typen steeds wat minder natuurlijk gaat, kan ook haast niet anders aangezien ik de hele dag steenkolen-Engels aan het brabbelen ben.
De dagen maar even op een rijtje:
Donderdag was vanaf opstaan niet best, vreselijk last van mijn lijf en eind van de middag volledige maaginhoud op alle mogelijke manieren eruit gewerkt, ik zal jullie de details besparen maar fijn was het niet… ‘s Avonds onverwacht 2 extra kinderen erbij gekregen, twee meisjes die hier eerder voor langere tijd zijn geweest en nu weer even time-out nodig hadden vanwege domestic violence. Prachtige poppetjes om te zien en ook nog eens erg lief dus dat was geen enkel punt.
Verder weinig meer gedaan dan in mijn pj’s de kinderen naar bed brengen en zelf ook heel vroeg gaan slapen, had het keihard nodig.
Vrijdag bleek ineens de laatste dag met mijn baby te zijn… De vader van het meisje was opgespoord en bleek de zorg voor de baby op zich te willen nemen samen met zijn familie. Uiteraard erg fijn voor het meisje maar vond het zelf toch wel een erg gek gevoel. Ze is alle dagen daarvoor het eerste geweest wat ik ‘s morgens zag en het laatste als ik ging slapen, was toch zomaar erg gehecht geraakt aan haar.
Ook de twee meisjes van donderdag gingen weer terug naar huis, allebei waren ze erg bedrukt toen we ze terug gingen brengen, sneu om te zien.
En toen ging ook onze 8-jarige weg waardoor we in 1 dag van 5 naar slechts 1 kindje waren teruggebracht. Nu dus alleen de 2,5 jarige nog bij ons. En aangezien Daniel weggaat woensdag wordt het steeds belangrijker dat deze dame zich meer bij mij en Asa op haar gemak gaat voelen, ze is heel erg gehecht aan Daniel.
De afgelopen week heb ik aardig wat striubbelingen gehad met m’n medevrijwilligster, deze zijn gelukkig voor nu ook weer uitgepraat. Met z’n tweeen is het des te belangrijker dat we het wel goed kunnen hebben samen, zeker als Daniel weggaat.
Vrijdagavond Champagne Friday, wat een heerlijke avond!! Bij Jackie thuis een groepje van 8 man en eigenlijk niks anders doen dan met een lepel in je hand meezingen met liedjes en lachen en dansen. Met Jackie voorop die de 60 inmiddels al is gepasseerd;). Ultiem concept om alle nare zware dingen van de week die je gehad hebt van je af te schudden en je weekend te starten, dom doen met een grote lepel in je hand.
Uiteindelijk rond 2 uur m’n bed ingerold, gelukkig geen enkele last meer gehad van mijn lijf!
Zaterdag eerst weer support group dus keurig om 8.30 uur (niet zo) fris en fruitig weer belachelijke hoeveelheden broodjes gesmeerd. Fijn detail: de plek waar we support group houden is dezelfde plek als waar we training gehad hebben in de eerste week. En iemand was vergeten om de restanten bloemkool met kaassaus weg te gooien. Gevolg: een belachelijk stank en bleomkool in de koelkast met een blauwe schimmellaag van enkele centimeters. Fijne manier om met een flinke kater je dag te starten…
Zaterdag overdag lekker lome middag, beetje bij het zwembad gehangen en ontnuchteren.
En zaterdagavond avondje uit geweest. Met Asa, Junior en een bevriend stel van Junior zijn we eerst naar Omega geweest. Van te voren was mij verteld dat dat echt een leuke tent zou zijn. Tent zelf was ook leuk, soort groot danscafe, publiek was een heel ander verhaal. Alleen maar Afrikaners en wij waren natuurlijk een bont gezelschap, 2 blanke meiden en 3 zulu- mensen. Sfeer werd vrijwel direct grimmig, Junior en zijn vrienden werden erg naar aangekeken en het leek zelfs op ruzie uit te gaan lopen dus na 1 drankje zijn we weggegaan.
Daarna naar een soort villa gegaan in Kingsburgh, Asa en ik bleken de enige blanke mensen. Pijnlijk schril contrast met Omega een half uur daarvoor. We werden bij binnenkomst enorm hartelijk welkom geheten en iedereen kwam even een praatje maken en vertellen hoe leuk ze het vonden dat we er waren en of we vaker gingen komen. Tot nu toe heb ik me zo vreselijk op mijn gemak gevoeld bij elke Zulu man of vrouw die ik tegen ben gekomen, geen moment me ergens niet welkom gevoeld of teveel.
Na een uurtje in die villa zijn we gaan touren en uiteindelijk beland in de grote club-straat in Durban. Eerst nog een potje straatvoetbal gekeken bij een benzine station, daarna een tijd op straat gekletst met twee jongens die we tegenkwamen en met wie we hun drankvoorraad naar binnen hebben gewerkt. SDaarna nog even in een club beland waarvan ik de naam kwijt ben, lekker gedanst en gedronken. Tegen 5 uur weer veilig terug bij de huisjes aangekomen dankzij onze BOB-bestuurder en in coma beland na een heerlijke avond uit.
Zondag een flinke kater, gelukkig mooi weer en een zwembadje aan huis, na een lading eieren met spek en wat uren aan het zwembad voelde ik me weer prima.
Vandaag weer vroeg op, sinds gister slaap ik in het huisje van Daniel op de kamer van het meisje M zodat ze aan me kan wennen. Wat een heerlijk meisje is het, zo lief en vrolijk en babbelziek met een piepklein spraakgebrekje door de spierziekte. Maar na een paar weken oefenen kan ik haar nu meestal heel goed verstaan Haar meest gekozen woord is 'up’, wanneer ze uit bed, op schoot of waardan ook heen wil. Verder is ze gek op knuffelen en gekke gegzichten trekken op commando dus dit is echt een kadootje om voor te zorgen.
Vandaag eerst meegeweest naar de rechtbank, dat is dus echt slapstick. tien cases in een kwartier, alles wordt tweetalig gedaan en alle zaken die ik heb gezien werden doorgeschoven naar volgende week of maand binnen twee minuten. Zo ook onze zaak dus die wordt 14 september weer hervat. Daarna nog een paar uur op het politiebureau rodngehangen vanwege een hele nare zaak op een school waar heel veel kinderen zijn gedwongen tot seksuele spelletjes met elkaar waar ook foto’s van zijn genomen die weer verspreid zijn. 2 uur lang een conversatie in Zulu aangehoord, kan er nog steeds geen touw aan vastknopen. Afgesproken met een van de meiden hier dat ik een lijstje met engelse korte zinnen maak en dat zij die vertaalt voor mij in Zulu zodat ik kan oefenen, leuk!!
Nu snel afronden en eten, over een halfuurtje start ik met de Durban by Night Tour, de grote stad in de avond bekijken met alle problemen die er dan zijn. Wordt in de auto blijven zitten en gewoon alleen maar kijken door de raampjes wat er aan narigheid gebeurt. Erg benieuwd!