Uitwisselen lonely planet

Hallo!

Ik vertrek in januari voor een half jaar richting Zuid-Oost Azië. Maar klopt het dat je je loney planet steeds kan wisselen voor de LP van een ander land? Zodat ik er maar één hoef mee te nemen (van het land waar ik start).

En waar kun je dat doen? Alvast bedankt!

Je kan altijd wel al een nieuwe LP van een volgend land komen, maar ik zou er niet van uit gaan dat je een LP altijd gratis ergens kan ruilen.

Soms vind je LPs in een hostel die geruild kunnen worden. Je moet alleen geluk hebben dat het land van je interesse er tussen zit, vaak zijn het alleen redelijk slechte boeken die je kan ruilen. In een boekwinkel of op straat bij een stalletje kan je vaak boeken ruilen, maar dat is dan 2 boeken voor 1 boek, of je moet bijbetalen. Soms kom je een reiziger tegen die de andere kant op reist die wilt ruilen. Er is dus geen vaste formule.

In de boekhandel kun je ook exemplaren van de LP kopen, nieuw of gebruikt. Op straat, en dan met name in Cambodja, zijn kinderen die voor een paar euro een illegale kopie van de LP verkopen.

In Thailand kan men goedkope LP kopen in de rambuttrie road prijs 500/550bath ook kan men zelf als je een nieuwe excemplaar hebt er nog 300bath voor krijgen.
Nu zag de keer dat ik er was geweest een aantal LP van andere landen die te koop werden aangeboden.(Australie,Maleisie,alsook was er een veroudere LP van Vietnam te koop aldaar)

Het valt mij op hoe makkelijk iedereen altijd praat over die goedkope gekopieerde versies van Lonely Planet, alsof het normaal is. Maar het is natuurlijk illegaal en piraterij. De onderneming Lonely Planet betaalt auteurs en andere werknemers voor al het werk dat in zo’n boek gaat zitten. Je kan discussiëren over de kwaliteit en actualiteit van de info in die boeken (maar diegenen daag ik uit om dan zelf een beter boek te maken), maar een illegale kopie blijft een illegale kopie.
Van een illegale versie gaat het geld natuurlijk alleen maar naar de oplichters die dat kopiëren.
Ieder maakt daarin zijn eigen keuzes maar in dit geval lijkt het alsof mensen er überhaupt niet over nadenken.

Verder heeft Jenny gelijk: je kunt er niet op rekenen dat zodra je een land binnenkomt, je 1 op 1 je LP kunt ruilen. Zelf bewaar ik altijd mijn reisgidsen als leuke herinnering en omdat het vol aantekeningen staat (waar ik bv. mensen in Wereldwijzer nog eens mee kan helpen ;)).
En over landen waar ik nog naartoe wil, wil ik meestal wel al een beetje lezen van tevoren, en niet pas als ik aankom. Ik wil wel ongeveer een handige route al weten, en welke dingen ik zeker wil zien, en hoe het gaat met visum en geld enzo. Wat ik ter plekke nog opzoek zijn kleinere details zoals hoe je van A naar B komt en wat ik in de buurt van die steden / plaatsen nog meer wil zien. Als ik álles nog ter plaatse moet uitzoeken gaat daar zoveel tijd in zitten die ik liever besteed aan het land bekijken.
Wat ik wel vaak doe, is hele stukken uit de gidsen snijden en thuis laten, van streken waar ik toch niet heen ga. Zo had ik bijvoorbeeld maar 1/4 deel van mijn LP Brazilië bij me (ik ging alleen naar het noordoosten) en ongeveer 1/3 van Peru (ik bezocht ook daarvan maar een klein stuk, was al tweede bezoek aan dat land). Samen waren de restanten nog niet zo zwaar als één van die boeken compleet. En thuis voeg ik het weer samen.

Tegenwoordig verkoopt LP ook pdf’s van hoofdstukken, online, misschien is dat een optie voor je.

2 likes

Zelf ga ik binnenkort 4 maanden reizen door NZ, Aus en ZO Azie en ik zweer bij een ereader en digitale versies van de lonely planets. Een ereader is egt ideaal voor het meenemen van je favoriete boeken, reisgidsen, kaarten en alle papieren die je eigenlijk wel bij de hand zou willen hebben maar niet altijd nodig hebt, zoals je reisverzekeringspolis of een copie van je paspoort enzo.

De lonely planets kan je digitaal verkrijgen op de website, goedkoper dan de boeken zelf. Of via p2p websites, maar dan ist illegaal. Wie een beetje handig is met pdf bestanden kan deze omvormen en samenvoegen, waardoor je je lonely planets compleet op je eigen reis kan aanpassen, ideaal!

En het beste is natuurlijk dat zoon ereader nog geen 200 gram weegt!!

1 like

Oh, was het maar waar dat je overal je LP gewoon kon omwisselen voor een andere. Ik heb het een paar keer meegemaakt dat je in een hostel je LP kunt ruilen voor een andere LP, maar vaak is de kwaliteit van de boeken die geruild worden erg slecht of zijn ze bijzonder verouderd. Wellicht is het een optie om de dikke van ZO Azie mee te nemen en ter plekke aanvullende info online op te zoeken.

Nadeel van die overzichts-LP’s is dat die een minder goede overzichtskaart hebben van het gebied waar je heen gaat.

Als je meer info wilt, dan kun je 't best een LP voor het land halen, en dan onderweg wat nieuwe oppikken. Dat gaat prima in ZO-Azie is mijn ervaring.

Inderdaad zijn de LP’s ook digitaal legaal te downloaden voor een vergoeding. Deze zou je natuurlijk bijvoorbeeld kunnen printen, waarbij je delen die je niet interessant vind weg laat. Print meerdere pagina’s per A4, dubbelzijdig en je hebt zelfs zonder E-reader de info die je nodig hebt…

1 like