We willen ongeveer eind juli voor onbepaalde tijd op basis van WH-visum naar Australië vertrekken. Nu had ik het idee om in Australië, gezien de interessante prijzen en dollar koers, voor vertrek uit AU een nieuwe laptop (Apple) te kopen. Kun je je betaalde tax terug krijgen aan de grens? En hoe zit het wanneer je weer in Nederland aankomt? Waarschijnlijk reizen we vanuit Australië niet rechtstreeks naar Nederland, misschien maakt dat nog verschil?
Maar heeft iemand ervaring met de uitvoer en invoer van producten? Van de douane site van Australië wordt ik niet veel wijzer…
Alvast bedankt!
Er is uiteraard een tax-free regeling. Daar kunnen winkels in alle grote steden je het nodige over vertellen. En bij inreis in Nederland mag je voor een bepaald bedrag belastingvrij invoeren. Nemen jullie al een laptop mee als jullie vertrekken? Dan kom je dus met twee van die dingen terug. Zaak is het dan om een ‘oude’ laptoptas mee te nemen en daar de nieuwe in te doen en gedurende de reis al de nodige programma’s, foto’s, je bank- of visa-afschriften in te laden. Dan lijkt me de kans klein dat er iets aan de hand is. Maarreh, ik garandeer natuurlijk niets. We zijn zelf acht keer teruggekomen uit Australië en zegge en schrijve 1 keer gecontroleerd. Maar als je de laptop en tas er gebruikt kan laten uitzien, plak er een sticker op van je woonplaats, een Nederlands bedrijf of je al dan niet favoriete voetbalclub, (gaat er met stickerverwijderaar of lampenolie wel weer af) en de kans is klein dat er iets aan de hand is. Het komt uiteindelijk niet in je paspoort te staan 
1 like
Bedankt Willem!
Bij inreis in Nederland mag je, volgens mij, een kleine 500 euro belastingvrij invoeren. Daar ga ik dan dus boven zitten
We nemen geen laptop mee heen, alleen een tablet waarschijnlijk. Ik ben dan weer zo netjes dat ik het liefst alles volgens de regeltjes wil doen, maar in dit geval ga ik daar nog maar eens goed over nadenken. Wellicht vliegen we na Australie niet gelijk naar Nederland maar eerst nog een paar maanden ergens anders heen. Dan is de nieuwe aanwinst allang niet nieuw meer! (Hopelijk denk de douane daar dan ook zo over, haha)
Dat is wat ik bedoelde. Foto’s op zetten, een sticker op plakken, wat tekstbestanden downloaden, een serie favorieten op een rijtje. Neem een disk met (gedateerde) bestanden van thuis mee en zet die er op. Net als foto’s van een vorige vakantie (wintersport ofzo) Lijkt mij stug dat je enig risico loopt. Niet de rekening in de tas stoppen ;-). (probeer een doorleefde laptoptas van iemand te lenen en stop hem daar in)