Hoi allemaal,
Sinds enige tijd heb ik een relatie met een (hele leuke!) Australiër. Hij woont in Sydney, ik hier in Nederland, maar we willen natuurlijk graag bij elkaar zijn. Het is dan ook de bedoeling dat ik in december die kant op ga.
Onder het mom van ‘we’ll see what happens’ en omdat ik op avontuur wil, is het de bedoeling dat ik alleen een enkeltje boek. Nu ben ik me er van bewust dat Australië ook graag weet wanneer ik weer op zal rotten, maar ik heb dus nog geen idee hoelang ik in Australië zal verblijven. Sowieso maximaal een jaar, omdat ik op een Work & Holiday visum zal gaan.
Nu vraag ik me af; wat kan ik verwachten als de douane me straks apart haalt en me ondervraagt (ik ga er vanuit dat dat zal gebeuren)?
Juist omdat ik klaar ben voor een nieuwe stap in mijn leven wil ik niets vastleggen.
Om een hoop gezeur te voorkomen zou je natuurlijk een jaarticket kunnen kopen en je WHV volledig benutten. Je zult toch na een jaar Australië uit moeten om een nieuw visum aan te vragen. En gesteld dat je na een jaar je verblijf wilt verlengen, zul je wellicht in Nederland een aantal zaken moeten regelen. Illegaal daar blijven, je visum ‘overstayen’ zou ik in elk geval niet doen, dat kan je op een lang inreisverbod komen te staan. Je weet waarschijnlijk al als je een bepaalde periode het juiste werk doet, dat je dan een tweede WHV kunt aanvragen, tenzij je qua leeftijd over de grens bent. De tweede keer een multiple entry visum van een jaar aanvragen geeft je bijna twee jaar in Australië. Aan het eind van het jaar er even uit en voordat het jaar om is, weer inreizen. Zo hebben wij het de laatste keren ook gedaan.
Klinkt een beetje als mijn verhaal. Heb via internet een Australische leren kennen, zij kwam naar NL om mij te ontmoeten en ben daarna naar AUS gegaan omdat dit prima klikte. Ik was te oud voor een werk visum en moest dus op een gewoon toeristen visum. 1e Keer geen probleem. Toen ik na een x aantal maanden weer die kant op vloog werd t al iets lastiger. Moest uitleggen waarvoor ik kwam (vakantie en vriendin). Was niet zo’n groot probleem, kon na een babbeltje gewoon doorlopen. 3e keer werd lastig. Werd uit de rij gehaald en in zo’n verhoor kamertje gepropt (zoals je die ziet op Border Security). Ze moesten alles weten, hebben mn vriendin gebeld en mn koffers binnenste buiten gekeerd (zelfs de dvds die ik in de koffer had moesten bekeken worden) maar toch door gelukkig. 4e en laatste keer gelukkig met mn permanente visa geen probleem. Ze weten echt alles van je