Duur van visumaanvraag

Goedenavond,

Op 16 juni 2011 ontvang ik bericht of ik geslaagd ben voor mijn vwo, ja of nee. Tot die tijd wil ik wachten met mijn visumaanvraag voor Australië.
Ik wil begin september vertrekken naar Australië, voor een halfjaar of 8 maanden. Of langer, als mijn financiële situatie dat toelaat :wink:

Dat betekent dat er tussen mijn eindexamenuitslag en mijn vertrek ongeveer 2,5 maand zit. Is dat genoeg om alles te regelen? Hoelang duurt een visumaanvraag? (Working Holiday Visa)

Daarnaast heb ik nog een vraag over mijn globale reisschema.
Ik zou graag in de zomer (december) op Tasmanië willen zijn, en daarom zou ik in september willen beginnen in Darwin.** (Vraag: is dit logisch, zouden jullie mij dit aanraden/afraden, waarom?) **
Via welke route zouden jullie naar het zuiden afzakken als jullie in Darwin zouden beginnen? Bedenk dat ik:

1. Niet op zoek ben naar één groot feestfestijn
  2. Niet de beschikking heb over een auto, maar altijd bereid ben om te liften (niet met ieder willekeurig persoon overigens), met anderen mee te reizen of anders met het openbaar vervoer te reizen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Anne Marij

Over het visum;
Ik heb een 6maandse toeristen visum aangevraagd op een woensdagavond en de volgende ochtend had ik hem binnen.

Op deze site staat wat over het WHV, zelf heb ik er geen ervaring mee…
http://www.australiesite.nl/australie/visum.htm

Liften wordt volgens mij afgeraden door diverse bronnen(dacht dat het in de lonely planet stond)

Je kan op diverse manieren naar Tasmania, dwars door het midden is waarschijnlijk het snelst maar aan de oostkust zijn meer attracties…
Wat trekt je meer, de outback of de stranden?

Ah, dat is snel!
Ik begrijp dat liften wordt afgeraden, maar om het per definitie uit te sluiten vind ik wat te radicaal. Wie weet komt het er wel helemaal niet van, maar ik wil het een keer gedaan hebben! :wink:

Antwoord op je vraag: outback of stranden, zeg ik: outback.
Wat zou je me dan aanraden, door het midden of via het Westen?
Voor mijn gevoel is het Westen moeilijk begaanbaar als je geen auto hebt, maar dat hoeft helemaal niet waar te zijn. Heb je daar ervaring mee?

Anne marij

Ik heb daar nog geen ervaring mee.
Vanaf 23 mei ga ik naar australie en 6 maanden later kan ik je er waarschijnlijk meer over vertellen :slight_smile:

Door het midden van Australie loopt The Ghan. Deze trein gaat van Darwin naar Adelaide. Hoe het verder staat met openbaar vervoer kan ik je helaas nog niet vertellen.

Ik had mijn WHV binnen een half uur, het was zodanig snel dat ik eigenlijk dacht dat ik een bevestigingsmailtje van de aanvraag binnen had, maar ik ken ook iemand waar het een aantal weken heeft geduurd.

Wat betreft je route, het is het verstandigst om te beginnen in het Noorden, omdat in de zomer het regenseizoen aanbreekt, en die ben je dan voor. In principe ga je op deze manier met het mooie weer mee.
Als je echt wilt gaan liften, denk ik dat dwars door het midden best lastig gaat worden. Het is niet echt een populaire route, tenzij je met een roadtrain mee wil :wink: Wil je verder ook echt niets zien van de Oostkust?? Ik ben zelf ook geen feesttype, maar er zijn toch wel aardig wat dingen die je gezien ‘moet’ hebben.
Qua vervoer kan je ook eens kijken naar The Greyhound bus, en in plaats van liften staan er ook vrij veel berichtjes op gumtree.com.au van backpackers die nog iemand zoeken om mee te reizen (om op die manier bijv. kosten te delen).

Iig succes met het wachten op de uitslag!!

Een halfuur is inderdaad wel heel erg snel! Maar in ieder geval, nu weet ik dat ik kan wachten met de aanvraag tot na de uitslag. :slight_smile:
Het punt is dat ik dus inderdaad wel iets wil zien van de Oostkust, maar dat ik bang ben dat ik de Oostkust te lang vind. Het is niet echt makkelijk om zo maar wat kleine stukjes van de Oostkust te zien, je doet 'm helemaal (volgens mij dan hè) of je doet 'm niet.

Die site ga ik onthouden! Ook leuk om nu alvast op rond te kijken, haha…
Hebben jullie ervaring met couch surfen in Australië of kennen jullie iemand die daar ervaring mee heeft? Wat zijn jullie/hun bevindingen?

Groeten

Tsja, het is maar net wat je wilt zien :slight_smile: Het enige wat de hele oostkust hetzelfde maakt is het strand, verder zijn veel dingen niet te vergelijken. De steden zijn totaal anders, maar ook het klimaat is anders, waardoor je ook weer een hele andere natuur krijgt. En je doet m helemaal of je doet m helemaal niet…
Ik denk eerder dat je moet doen wat jij zelf graag wilt, het is jouw reis, wat wil jij zien, wat wil jij doen? Ik zou het vooral niet, wel of niet doen, omdat het ‘zo hoort’. Wel denk ik dat het heel erg verstandig is om te kijken wat wel of niet praktisch is. In je eentje de outback door, zeker dwars door het midden, zal vrij lastig worden qua vervoer, maar ook vrij saai, en niet altijd even veilig. Het zijn echt hele lange stukken, waar je rustig dagen niemand tegen komt…

Reizen van Darwin naar Broome, naar Perth en dan naar Adelaide en Melbourne is een unieke ervaring maar ik kan je niets over openbaar vervoer vertellen. We deden alles met de auto.
Yeehaw

Ben het eens met Yeehaw, zou zeker via de westkust gaan! De national parks bij Darwin/broome, Ningaloo Reef, Perth, Zuidkust, gewldig! En als je vanuit Perth naar Adelaide gaat, ga je via de Nullarbor Plain…een ervaring op zich!

Gumtree is inderdaad een goeie website. Hier vind je altijd wel mensen die ergens heen gaan, waar jij ook heen wilt. Ik ben zelf vanuit Adelaide naar Perth gereisd met 2 meiden die ik via gumtree heb gevonden. Zij deden campervan relocation, wat ook een goeie optie kan zijn.
En tussen Adelaide en Melbourne pak je dan ook nog de great ocean road mee…

via welke site had je dat aangevraagd ??? ik heb hem zo spoedig mogelijk nodig!!!
help me!!

Via http://www.immi.gov.au/visawizard/ Ook wij hadden de laatste keer een visum voor zes maanden de volgende ochtend al in de mail. Je zegt niet wat voor visum je wilt, een whv kan wat langer duren.

Ik wil voor 2 weken naar Perth! Dus gewoon een vakantie! :slight_smile: hopelijk heb ik hem zo snel mogelijk binnen!!

Gaat zeker lukken. En je gaat naar een van de mooiste bestemmingen in Australië! Ga je vanuit Perth nog noord of zuid-west?

Ik ga dan waarschijnlijk naar Melbourne of Sydney … Maar als het in Perth mooi is, kunnen we ook wel daarblijven? 2 weken zijn niet zo lang… Moet je dat visum trouwens via creditcard betalen? Of kan dat ook anders? I hope so…

Nee, twee weken is niet lang. En in en om Perth is heel veel te zien en doen. Hoe ga je daar eigenlijk reizen?
Denk toch dat je je visum met creditcard moet betalen. Ken je niemand die zo’n kaart heeft?
Mocht je per se twee bestemmingen willen doen, kies dan voor Perth en Sydney. Meer te zien en doen dan Melbourne in een korte tijd.Maak voor de aardigheid in reisforum nog eens een nieuw onderwerp aan: Twee weken Australië: Perth en omstreken of Perth en Sydney.
Wanneer vertrek je?
Wat ik zou doen is: aankomen, Perth twee dagen, Freemantle, Rottnest Island, 4- of 5 daagse excursie naar het noorden, paar dagen Perth, 4- of 5-daagse excursie naar de South-West en voorbij is een hele mooie vakantie. En volgende keer de oostkust doen.

Bedankt voor de tips!!!
Ik vertrek, als het allemaal mee zit volgende week donderdag. Ik krijg maandag me paspoort binnen en vraag dan meteen me visum aan, denk jij dat dat gaat lukken in zo’n korte tijd? Mijn vrienden vertrekken overmorgen al! En ik vlieg achter hun aan. Ik heb voor 350 euro een retourtje! Maar ik vind het wel spannend allemaal, ik ga helemaal alleen… Ik vlieg eerst naar Dubai, en daar stap ik over naar Perth …

Wat voor een retourtje heb je voor 350 euro??? Bij wie geboekt?

Haha, dat komt omdat me vader bij luchthaven werkt! Normaal moest ik €1250 betalen en nu €350!

Nou, zorg maar dat hij er blijft werken!

“Me” is een wederkerend voornaamwoord en “mijn” is een bezittelijk voornaamwoord dus bv mijn vader.
Sorry voor de les maar ik kan het niet laten :wink: