Ik loop tegen een mogelijk probleem aan. Heb je voor de aanvraag van bepaalde formaliteiten (bv SIN nummer, Ziektekostenverzekering etc) - naast je paspoort en visum - ook de uitreksel van geboorteakte nodig?
Die van mij ligt in Zuid Amerika. Dus dat duurt echt een hele lange tijd als ik die moet regelen. Ik heb dit probleem nl ook meegemaakt toen ik een SOFI nummer in Frankrijk moest aanvragen. Please let me know.
Voor zover ik mij herinner denk ik niet dat je dat nodig hebt. Enkel je paspoort en visum. Ik ben niet 100% zeker, maar ik zou proberen hen te contacteren en vragen of dit nodig is of niet. Op de officiele website staat dat je enkel moeten kunnen bewijzen dat je een permit hebt (permanent or temporary). Kijk eens op deze pagina, jij valt onder “Temporary Residents”: http://www1.servicecanada.gc.ca/en/cs/sin/100.shtml en je kan hen ook contacteren als je wil: http://www1.servicecanada.gc.ca/en/common/contactus/sin.shtml
Voor Ziekteverzekering zou ik in het begin je verzekering van NL/BE meebrengen als die ook wereldwijd mag gebruikt worden en als die nog geldig is. Zoniet dan denk misschien aan een reisverzekering of dergelijke. Als je hier een ziekteverzekering moet afsluiten dan kost het je heel wat geld, ik heb in de tijd $400 CAD gegeven voor 3 maanden en heb het nooit moeten gebruiken, maarja je kan beter zorgen dat je verzekerd bent want je weet nooit. Dit kan je allemaal regelen eens als je in Canada bent!
Als je een job hebt in Canada en je werkt full time, dan krijg je meestal “Benifits” wat wil zeggen dat je recht hebt op ziekeverlof, een bepaald aantal betaalde vakantie dagen en ook een verzekering voor ziektekosten/tandarts. Dit krijg je wel pas na 3 maanden te werken!
Ik hoop dat dit je wat kan helpen!
Groetjes uit Vancouver,
Ann